بهترین اقدامات در زمان سوختگی/”خمیردندان” بدترین گزینه برای بهبود سوختگی!/ تاول سوختگی را به هیچ وجه نترکانید

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

بهترین اقدامات در زمان سوختگی/

یک متخصص پوست گفت: باورهای غلطی که امروزه بسیار شنیده می‌شود حاکی بر آن که در محل سوختگی خمیر دندان، سیب زمینی رنده شده، گوشت قرمز … قرار دهید. هیچ اثبات علمی برای این موضوع وجود ندارد و در واقع باعث می‌شود که محل سوختگی بدتر و وسعت آن بیشتر و عمیق‌تر شود.

امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: سوختگی‌های حرارتی با سوختگی‌های شیمیایی بسیار متفاوت هستند، با نزدیک شدن به چهارشنبه سوری معمولا با مواد آتش‌زا و ترقه‌ها، سوختگی های حرارتی بیشتر برای افراد ایجاد می‌شود.

وی بهترین اقدام در مواجه با سوختگی را شست و شوی آن محل دانست و گفت: هنگام سوختگی در درجه اول بهترین کار شست و شوی محل سوختگی با آب ولرم یا سرم شستشو است چرا که دور کردن مواد آتش‌زا از سطح پوست باعث می‌شود وسعت سوختگی بیشتر نشود اما در رابطه با صدمه دیدن مناطق حساسی چون چشم و گوش فرد باید فورا به بیمارستان منتقل شود و توصیه اکید می‌شود به هیچ عنوان اطرافیان خودسرانه اقدامی انجام ندهند.

این متخصص افزود: باورهای غلطی که امروزه بسیار شنیده می‌شود حاکی بر آن که در محل سوختگی خمیر دندان، سیب زمینی رنده شده، گوشت قرمز … قرار دهید. هیچ اثبات علمی برای این موضوع وجود ندارد و در واقع باعث می‌شود که محل سوختگی بدتر و وسعت آن بیشتر و عمیق‌تر شود. استفاده از پماد‌های سیلور سولفاتدیازین و نیتروفورازون بهترین گزینه‌ها برای سوختگی‌های جزئی و درمان‌های خانگی است.

به گفته احسانی، زمانی که پوست دچار سوختگی می‌شود تاول‌هایی در آن محل پدید می‌آید که بسیار توصیه می‌شود افراد آنها را نترکانند چرا که روی تاول حفاظی موجود است که از بافت‌های زیرین پوست در برابر صدمه بیشتر مراقبت می‌کند. حتما محل سوختگی را تمیز نگه دارید چرا که شست و شوی زیاد باعث جلوگیری از عفونت‌های ناشی از سوختگی می‌شود، معمولا عفونت‌ها در روز دوم و سوم بعد از سوختگی اتفاق می‌افتد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی تاکید کرد، یک سوختگی تمیز نیازی به مصرف آنتی بوتیک ندارد مگر آنکه علائم عفونت بروز کند. اگر مایع زرد رنگ یا مایل به سبز از زخم بیرون بیاید و یا اینکه پوست اطراف زخم قرمز رنگ، گرم، متورم و دردناک شود نشان می‌دهد زخم عفونت کرده است و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

همچنین وجود هر نوع رگه های قرمز رنگ در پوست اطراف زخم، نشان‌دهنده عفونت دستگاهی از بدن به نام دستگاه لنفاوی است که مایعات را از بافت‌ها بیرون می‌کشد.عفونت سیستم لنفاوی خطرناک است، به خصوص اگر همراه با تب باشد. لذا مشاهده خطوط قرمز رنگ اطراف زخم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

وی توصیه کرد: افراد حتما از پماد‌های ترمیم کننده زخم و پماد‌های حاوی روی و مس برای بهبود و ترمیم زخم استفاده کنند چرا که در صورت عدم مصرف برای پوست 2 اتفاق ناگوار رخ می‌دهد، یکی ایجاد گوشت اضافه و دیگری لک‌های تیره ناشی از سوختگی روی پوست باقی می‌ماند.

احسانی قرار دادن کمپرس سرد را روی سوختگی‌هایی که پوست کنده نشده است مفید دانست و بیان کرد: قرار دادن یخ در محل سوختگی باعث می‌شود سلول‌های التهابی از محل سوختگی دور شوند و توصیه می‌شود افراد برای سوختگی‌هایی که پوست کنده نشده است از کمپرس سرد استفاده کنند همچنین دلیل دیگر استفاده از کمپرس سرد این است که وسعت سوختگی و شدت درد را نیز کاهش می‌دهد.

علاوه بر موارد ذکر شده، زخم ناشی از سوختگی برای بهبود سریع‌تر، بهتر است چرب نگه داشته شود، ولی به یاد داشته باشید هیچ پماد و داروی موضعی وجود ندارد که جای سوختگی را کاملا از بین ببرد و استفاده از برخی دارو‌ها و کرم‌های تبلیغاتی باید جلوگیری کرد. در واقع، درمان کامل یک زخم سوخته فقط از سوی پزشک متخصص ممکن است. در طول زمان بهبود زخم سوخته نیز بهتر است از نظر تغذیه‌ای رژیم پر پروتئین و پر کالری و همچنین حاوی مقادیر بالای ویتامین C مصرف شود که باعث تسریع در التیام زخم سوختگی می‌شود.

اخبار سلامت اخبار