بهترین راه برای پاک کردن حافظه گوشی هوشمند چیست؟

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

دلایل زیادی برای ریست گوشی های هوشمند وجود دارد، افزایش سرعت، از بین بردن ویروس ها و یا اقدام به پاک کردن اطلاعات پیش از فروش گوشی. اما مشکل اینجا است که حتی اگر گوشی اندرویدی خود را ریست کنید، باز هم بعضی اطلاعات شخصی شما در آن باقی می ماند. در ادامه به بررسی علت این مشکل و راه حل آن می پردازیم.

به گزارش جام جم آنلاین از تک شات ، این مشکل نخستین بار هنگامی کشف شد که گروهی از محققان در دانشگاه کمبریج سعی کردند کارایی آن را محک بزنند. همه ما شنیده ایم که ریست کارخانه ای تمام اطلاعات مان را از گوشی پاک می کند. اما اینطور نیست و برخی از اطلاعات مان همچنان باقی می مانند.

این تیم از محققان تعدادی از گوشی های اندرویدی دست دو را که دارای نسخه های 2.3 تا 4.3 این سیستم عامل بودند را بررسی کردند و متوجه شدند که می توانند برخی اطلاعات را روی آنها بازیابی کنند. از جمله مهمترین این اطلاعات، می توان به رمز فعال سازی اپلیکیشن هایی مثل فیسبوک، واتس اپ و گوگل که برای نخستین بار به هر گوشی ارسال شده بود اشاره کرد.

این درست شبیه به این است که حصار امنیتی را به دور ساختمانی بکشید اما کلید عبور از آن را به هرکسی که از راه می رسد بدهید. به این ترتیب، تمام اطلاعات شخصی کاربر قبلی گوشی از جمله تصاویر ذخیره شده در سرویس های ابری، مخاطبین و پیام ها در دسترس مالک جدید گوشی خواهد بود.

علت وجود این مشکل این است که نه تولیدکنندگان گوشی و نه گوگل به عنوان ارائه دهنده سیستم عامل، ابزاری برای پاکسازی کامل این اطلاعات ارائه نمی کنند.

البته در این آزمایش گوشی های دارای اندروید 4.4 به بالا تست نشده اند، بنابراین از وضعیت امنیتی آنها اطلاعی در دست نیست.

مهم ترین کاری که برای مقابله با این مشکل می توان انجام داد، استفاده از اپلیکیشن هایی برای رمزنگاری گوشی ها با استفاده از رمزی ایمن است. این رمز باید ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و نشانه ها باشد و حداقل تعداد کاراکترهای آن به 11 عدد برسد. البته این کار سختی است و بسیاری از کاربران مایل به انجام آن نیستند.

همچنین، پس از انجام ریست کارخانه ای، بهتر است تا اطللاعات غیر حساس، مانند فیلم های سینمایی را روی کارت حافظه SD گوشی خود کپی کنید تا جایگزین اطلاعات پیشین شوند.

اخبار فناوری اخبار