به‌زودی گزارش جامعی از مطالعات ریزگردها منتشر می‌شود

دسته ها: اخبار استان اخبار

لاهیجان‌زاده:
به‌زودی گزارش جامعی از مطالعات ریزگردها منتشر می‌شود
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که اجرایی کردن تحقیقات مقابله ریزگردها بسیار دشوار است، گفت: پس از شناسایی نهایی کانون‌های گرد و غبار، مطالعات در خصوص یافتن پوشش گیاهی مناسب و مطابق با شرایط استان و عملیاتی کردن مقابله با این پدیده با استفاده از دانش‌های نوین انجام و به زودی گزارش جامعی از مطالعات انجام شده در خصوص ریزگردها منتشر می‌شود.

احمد لاهیجان‌زاده با بیان این‌که سازمان حفاظت از محیط زیست متولی مقابله با پدیده گرد و خاک نیست، اظهارکرد: از پیش از انقلاب بیابان‌زدایی، شناسایی کانون‌های گرد و خاک و انجام مطالعات در این خصوص به عهده سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی است.

وی افزود: دستگاه و بخش‌های مختلفی نیز درگیر مقابله با این پدیده هستند و مطالعاتی در خصوص مقابله با آن انجام داده‌اند؛ به طور مثال در سازمان آب و برق در خصوص تاثیرگذاری گرد و غبار در تجهیزات برق و خطرات آن و سازمان جهاد کشاورزی در خصوص آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی از این پدیده مطالعاتی انجام شده است.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که پس از مصوبه هیات دولت مبنی بر تشکیل ستاد ملی مقابله با ریزگردها، مطالعات در خصوص مقابله با ریزگردها در این سازمان آغاز شده است، گفت: به دنبال راه‌اندازی این ستاد، کمیته استانی تشکیل و با مراکز تحقیقات و دانشگاه تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده و تحقیقات در خصوص پدیده گردوخاک، آثار و مقابله با آن توسط اداره محیط زیست استان در حال انجام است.

لاهیجان‌زاده عنوان کرد: مطالعات تاثیرگذار مدنظر جهت مقابله با ریزگردها وجود دارد؛ بخشی از مطالعات از گذشته انجام شده بود اما در سال‌های اخیر 35 هزار هکتار و 3 کانون گرد و غبار به کانون‌های گرد و غبار استان اضافه شده که نیازمند انجام مطالعه و پژوهش است.

وی اظهارکرد: همچنین سازمان هواشناسی در حال انجام تحقیقات جامع‌تر برای شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان است که با تجمیع این مطالعات شناسایی کانون‌های گرد و غبار نهایی خواهد شد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: پس از شناسایی کانون‌های گرد و خاک در استان، مطالعات در خصوص اقدامات اجرایی جهت مقابله با این پدیده انجام می‌شود؛ باید مشخص شود که چه نوع پوشش گیاهی و منطبق با محیط زیست برای تثبیت خاک استفاده شود. در حال حاضر انواع پوشش گیاهی به تفکیک مناطق و در روش‌های مختلف با استفاده از علوم جدید در حال پژوهش است.

لاهیجان‌زاده با بیان این‌که اعتبارات مقابله با ریزگردها کاهش داشته است، گفت: اعتبارات یک‌ساله اداره کل حفاظت محیط زیست بسیار کم بوده و این امر موجب شده که اعتبارات مطالعات در خصوص ریزگردها و مقابله با این پدیده کاهش یابد.

وی در مورد این‌که گفته می‌شود حمایتی از انجام تحقیقات مقابله با ریزگردها صورت نمی‌گیرد، عنوان‌کرد: در دانشگاه‌ها و سازمان اعتبارات مشخص و مصوب جهت انجام فعالیت‌های پژوهش وجود دارد که دولت سالانه بودجه آن را پرداخت می‌کند. علاوه بر این قراردادهای انجام تحقیقات ریزگردها با دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور منقعد شده است.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بخشی از تحقیقات انجام شده در خصوص مقابله با ریزگردها، مطالعات بنیادی هستند و در وضعیت شناسایی قرار دارند. در این تحقیقات، ریزگردها و ترکیبات آن‌ها مانند وجود فلزات سنگین آنالیز دیده می‌شود تا آثار آن بر بدن انسان، محصولات کشاورزی و صنعت مورد پژوهش و بررسی قرار گیرد.

لاهیجان‌زاده با بیان این‌که اجرایی کردن تحقیقات مقابله با ریزگردها کار پر زحمت و زمان‌بری است، عنوان‌کرد: به طور مثال در دشت‌های اطراف ماهشهر زمین‌های شور و کم‌آبی وجود دارد که برای مقابله با کانون‌های این منطقه لازم است پوشش گیاهی مناسب با محیط و کم‌آبی موجود، پیدا و اجرایی کرد؛ شناسایی روش‌های مطابق با شرایط استان و عملیاتی کردن آن کار دشوار و زمان‌بری است.

وی خاطرنشان کرد: کشور چین با آن نیروی انسانی و منابع مالی عظیم بعد از 25 سال توانست یک میلیون هکتار از اراضی خود را بیابان‌زدایی و در آن برنامه مقابله با ریزگردها را اجرا کند؛ در خوزستان نیازمند بیابان‌زدایی و اجرای برنامه‌های مقابله با ریزگرد در 300 هزار هکتار هستیم. این اراضی کانون گرد و خاک هستند و یا به عنوان زمین‌های مستعد برای تبدیل شدن به کانون‌های گرد و خاک شناسایی شده‌اند و بنابراین نباید انتظار داشت که در یک سال بتوان مشکل ریزگردها را در استان حل کرد.

اخبار استان اخبار