بیشترین تعداد شاغلان تعاونی متعلق به کدام بخش است؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نتایج یک پژوهش نشان می دهد که در سال گذشته بیشترین تعاونی های فعال درحال بهره برداری متعلق به بخش خدمات بوده و بخش مسکن بیشترین تعداد شاغلین این تعاونی ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، در اصل ۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار شده است.

به موجب اصل ۴۳ قانون اساسی تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند در شکل تعاونی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص منتهی نشود و دولت را به کارفرمای بزرگ مطلق تبدیل نکند، دیده شده است.

فصل سوم قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز به سیاستهای توسعه بخش تعاون اختصاص دارد و در آن افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی به ۲۵ درصد مورد تاکید قرار گرفته و معافیت های مالیاتی و بیمه ای و اولویت بخشی تعاونی ها در واگذاری ها و پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی به بخش تعاون پیش‌بینی شده است.

در حال حاضر تعاونیها از ظرفیتهای بالایی برای رشد و توسعه و شکوفایی بخشهای مختلف اقتصاد برخوردارند و سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی و افزایش اشتغال دارند.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد کل تعاونیهای فعال در حال بهره برداری و در دست اجرا در کشور ۹۶ هزار و ۴۹۳ واحد بوده که از این تعداد ۶۹ هزار و ۲۷۹ تعاونی در حال بهره برداری و ۲۷ هزار و ۲۱۴ تعاونی در دست اجرا بوده است؛ تا پایان سال گذشته ۶۰۷ اتحادیه فعال نیز در حال بهره برداری بوده است.

بر اساس نتایج این گزارش ۲۶.۵ درصد از تعاونیهای فعال در حال بهره برداری در گرایشهای “خدمات”، ۲۱.۵ درصد “کشاورزی”، ۱۵.۹ درصد در گرایش “صنعت” و ۱۴ درصد تعاونیها در گرایش “مسکن” قرار دارند و سایر گرایشها سهم ۲۲.۱ درصد را به خود اختصاص داده اند.

از تعداد کل اعضای تعاونیهای فعال در حال بهره برداری ۸۴.۳ درصد اعضا در گرایش “سهام عدالت”، ۸۰۷ درصد در گرایش ” تامین نیاز مصرف کنندگان”، ۲.۶ درصد در گرایش “مسکن” و مابقی در سایر گرایشها هستند.

متوسط تعداد اعضا برای تعاونیهای فعال در حال بهره برداری در کل کشور ۸۲۵ نفر است. این شاخص برای تعاونیهای با گرایش”سهام عدالت” ۱۴۱ هزار و ۲۵۵ نفر، با گرایش”تامین نیاز مصرف کنندگان” ۱۲۲۱ نفر و با گرایش “اعتبار”، ۶۴۶ نفر بوده اند.

نمودار توزیع اشتغال تعاونی های فعال نشان می دهد که بخش مسکن بیشترین تعداد شاغلین را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که تعداد کل شاغلین تعاونیهای فعال در حال بهره برداری در گرایش مسکن  ۲۶.۲ درصد،  در گرایش خدمات ۱۷ درصد، در گرایش تامین نیاز مصرف کنندگان ۱۵.۷ درصد و مابقی در سایر گرایشها هستند.

به گزارش ایسنا، به طور متوسط تعداد شاغلان در تعاونیهای کل کشور ۲۰ نفر است که این شاخص برای تعاونیهای اعتباری ۸۵ نفر، تعاونی های تامین نیاز مصرف کنندگان ۵۳ نفر و گرایشهای تولیدی، توزیعی و مسکن هر کدام ۳۷ نفر است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار