بیمارستان های کشور 150 هزار پرستار کم دارند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بیمارستان های کشور 150 هزار پرستار کم دارند

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: هم اکنون حدود 150 هزار پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول خدمت هستند اما با توجه به استانداردها به حدود 120 تا 150 هزار پرستار دیگر در این مراکز نیاز داریم.
مریم حضرتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره استاندارد تعداد پرستاران در کشور افزود: نسبت تعداد پرستار به تخت در حال حاضر حدود یک تا 1.1 است. در حالی که بر اساس استاندارد تعداد پرستار به تخت در افق 1404 باید به نسبت 2.5 پرستار به ازای هر تخت برسیم ضمن اینکه در شرایط فعلی نیز باید حداقل به نسبت 1.8 پرستار به ازای هر تخت برسیم بنابراین در شرایط فعلی تعداد پرستاران کشور باید حداقل دو برابر بشود.
وی درباره استخدام پرستار نیز بیان کرد: در تلاش هستیم که از طریق سازمان برنامه و بودجه، مجلس و وزارت بهداشت، نیروهای بیشتری برای پرستاری استخدام کنیم. با این حال در دولت یازدهم و دوازدهم، جذب پرستاری کم نبوده و نسبت به سایر شغل ها، جذب پرستاری مطلوب بوده است. با توجه به افزایش تعداد تخت ها و افزایش کاربری و تعداد افراد بازنشسته، باید پرستاران دیگری جایگزین شوند.
معاون وزیر بهداشت درباره افزایش ظرفیت پذیرش پرستار برای آموزش نیز اظهار داشت: این افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها اتفاق افتاده و در سال 96 حدود 11 هزار پذیرش در رشته پرستاری داشتیم.
حضرتی درباره آمارهای اعلام شده در زمینه میزان مهاجرت پرستاران نیز گفت: آمار دقیق و رسمی در مورد مهاجرت پرستاران وجود ندارد و آمارهایی که در این زمینه اعلام می شود، دقیق نیست. مهاجرت پرستاران نیز مانند سایر اقشار جامعه و رشته ها اتفاق می افتد و می توان گفت زیاد است.
به گزارش ایرنا، کمبود پرستار در کشور طی سال های اخیر باعث انتقادات فراوانی شده است. تا جایی که به گفته حیدر علی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بیمارستان ها به علت کمبود پرستار مجبور هستند از همراه بیمار کمک بگیرند. از طرفی کمبود پرستار منجر به تحمیل اضافه کاری اجباری به پرستاران موجود می شود و در نتیجه کیفیت ارائه خدمات پرستاری را کاهش می دهد و گاهی یک پرستار باید در یک شیفت طولانی مراقبت از 40 بیمار را در یک بخش بیمارستانی به تنهایی عهده دار باشد.
در سال ۲۰۰۱ میلادی در استرالیا برای اطمینان از مراقبت با کیفیت و امن برای بیمار و استخدام و حفظ پرستاران در بالین، استانداردهایی تعیین شد که در بخش داخلی و جراحی بیمارستان های درجه یک، باید به ازای هر چهار بیمار، یک پرستار به اضافه یک نفر مسئول شیفت در شیفت های صبح و عصر داشته باشند؛ البته این نسبت در بیمارستان های درجه سه به یک پرستار به ازای پنج بیمار در شیفت صبح و یک پرستار به ازای ۶ بیمار در شیفت بعد از ظهر به اضافه یک نفر مسئول شیفت کاهش می یابد. همچنین در همه بیمارستان ها با هر درجه در بخش های بعد از زایمان مادران باید به ازای هر پنج مادر، یک پرستار و یک نفر مسئول شیفت در صبح ها و یک پرستار به ۶ بیمار در شیفت بعد از ظهر حاضر باشد.
بر اساس این استاندارد، در هر اتاق عمل باید ۳ پرستار حضور داشته باشد و در بخش های مراقبت های بعد از عمل ریکاوری در همه شیفت ها به ازای هر بیمار بیهوش، یک پرستار حاضر باشد. اجرای این استانداردها در استرالیا منجر به استخدام بیش از ۳ هزار پرستار در بیمارستان ها، کاهش غیبت و انتقال پرستاران، افزایش ۲۵ درصدی تمایل به وارد شدن به حرفه پرستاری و بهبود رضایتمندی مردم از خدمات مراکز دولتی شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار