بیکاران به خاطر نبود امنیت شغلی تمایلی به اشتغال ندارند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کاربا اشاره به اینکه نمایندگان کارگران انتظار برگزاری جلسه شورای عالی کار را دارند گفت:کاهش ۳۰۰هزار نفری تقاضای شغل به معنی این است که جوانان بیکار به خاطر نبودامنیت شغلی تمایل به یافتن شغل ندارند.

فرامرز توفیقی ،رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان این که تقویت قدرت خرید کارگران مهمترین مسئله ی کارگران است که باید به آن رسیدگی شود گفت:فعلا خبری از جلسه شورای عالی کار نیست. کارگران توان ادامه زندگی ندارند.

وی ادامه داد: صندوق بین المللی پول سازمانی است که کل اقتصاد کشورها را رصد می کند؛بر اساس اطلاعات و داده های هر کشور نظر می دهد, پیش بینی  کرده است رشد در سال 99مثبت خواهد شد و  تورم به زیر20درصد می رسد. بر اساس گزاش هایی که ارائه می شود,آنها به تورم 41 درصد اشاره کرده اند, نه تورم34درصد. یعنی برای سال 99تورم 30تا40 درصدی را دیده اند, زمانی که این عدد و رقم دیده می شود، نباید فراموش کنیم که بر اساس اطلاعات و داده های آماری که دولت ها می دهند, هر دولتی در دنیا,باید تلاش کند که روند اصلاح شود.

توفیقی بیان کرد:با شرایط موجود این نگرانی وجود دارد که تورم بالای30تا40درصد وجود داشته باشد. زمانی که مرکز تحقیقات سازمان برنامه و بودجه عدد و ارقام را اعلام می کند و تورم زیادی را برای سال 99پیش بینی می کند,این را گره می زند به سیاست هایی که بانک مرکزی باید انجام دهد. در سیاست های بانک مرکزی نه با نرخ ارز,نه فروش سکه و… موفق نبودیم. در راستای مشکلات معیشتی که برای مردم وجود دارد,میزان فرزند آوری به زیر 1 درصد رسید. افزایش نرخ جمعیت زیر یک درصد شد.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار گفت:اینکه تقاضای شغل 300 هزار نفر کم شده است به معنی این نیست که بیکار نداریم بلکه به این معنی است که جوانان متقاضی شغل به دلیل پایین بودن دستمزدها, استرس های ناشی از قراردادهای کوتاه مدت,رغبتی برای ورود به بازار کار ندارند و همین باعث می شود در مشاغلی جذب شوند که سهمی در تولید ناخالص ملی ندارد. این موضوع باعث ایجاد بداخلاقی های اجتماعی می شود. بر همین اساس افرادی که کنار سفره تولید ناخالص ملی هستند, اما سهمی در تولید ندارند و از آن می خورند, هزینه مبادله و واسطه گری را افزایش می دهند, همین  موضوع می تواند باعث نگرانی هایی شود. اگر تمام این مسائل را کنار هم قراردهیم مشاهده می کنیم که نگرانی نمایندگان کارگری این است که خانواده های کارگری تاب و توان ادامه زندگی را ندارند.

برای حل این مشکل هیچ راهی جزحمایت از کارگران وجود ندارد. دولت باید به وظایف حاکمیتی خود ورود کند,اگر نخواهد بازنگری در فرآیند حقوق کارگران انجام دهند, بدون شک نه کارفرمایان شکاف بین سبد معیشت و دستمزد کارگران را جبران می کنند و نه کارگران توان و تحمل این شکاف را دارد. دولت باید نقش آفرینی کند و نقش خود را بپذیرد.

وی ادامه داد: نمایندگان کارگران انتظار دارند که به زودی جلسه شورای عالی کار برگزار شود,نگران عقب افتادگی این جلسات هستیم,زمانی که دولت به بانک مرکزی دستوراجرای تورم 23تا24درصدی را می دهند, به معنی این نیست که تورم به 23تا24 درصد می رسد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار