بیکاری حدود 17/5 درصد از دانش آموختگان دانشگاهی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بیکاری حدود 17/5 درصد از دانش آموختگان دانشگاهی

شریعتی نیاسر گفت:برطبق آمار منتشر شده حدود 17/5 درصد بیکار در جمع دانش آموختگان داریم و این نرخ بسته به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برطبق آمار منتشر شده حدود 17/5 درصد بیکار در جمع دانش آموختگان داریم و این آمار در رشته و مقطع تحصیلی، متفاوت است.

وی ادامه داد: بخشی از این بیکاری به آموزش عالی و بخشی دیگر به بخش های دیگر مرتبط است، آنچه که به آموزش عالی مربوط است کنترل ظرفیت ها است؛ ما باید در گام اول ظرفیت‌های متناسب با نیاز بازار را تعریف کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: به عنوان مثال ما باید در آموخته‌های رشته کشاورزی، ظرفیت هایمان را بر اساس نیاز جهاد کشاورزی تعریف کنیم.
نباید برای نخبگان محدویت بازار کار قائل شویم

وی افزود: محدویت بازار کار را نمی توان برای نخبگان در نظر گرفت چرا که این دانش آموختگان باعث رشد کشور هستند و محدود کردن ظرفیت برای این نخبگان باعث ضربه زدن به بدنه کشور می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در حال حاضر استفاده از تحصیل کرده‌ها در بازار هزینه دارد چرا که برای ایجاد شغل چیزی بالغ بر 700میلیون بودجه نیاز است.

شریعتی نیاسر در ادامه به بحث بیکاری در رشته آی تی اشاره و عنوان کرد: آنچه در حوزه IT به آن نیاز داریم، تسهیل رابطه با بخش خصوصی است و در حال حاضر با هماهنگی وزارت ارتباطات این موضوع می تواند در امر اشتغال زایی دانشجویان موثر باشد.

وی بیان کرد: کارفرماها مشکل اصلی ما هستند، چرا که این افراد برای کاهش هزینه از نیروهای با سطح سواد پایین استفاده می‌کنند؛ ایجاد رابطه هدفمند اشتغال و تحصیل از جمله عواملی است که باعث شده در خصوص رشته‌های دانشگاهی تجدید نظر شود. چنانچه دانشگاهی رشته تحصیلی را ارائه کند و دانشجو بپذیرد باید کشش شغلی در جامعه وجود داشته باشد و تخصص فارق التحصیل کاربرد عملی داشته باشد.
رسالت آمورش عالی، ماموریت گرایی است

شریعتی نیاسر افزود: به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری آینده شغلی خود را در دانشگاه می بینند در حالی که در بهترین حالت یین پنج تا 6 هزار نفر از 20 هزار نفر شرکت کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه می شوند و این موضوع به این معنا است که سالانه 15 هزار فارغ التحصیل دکتری تحویل جامعه می دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.

وی ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را یکی از اهداف و رسالت‌های آموزش عالی عنوان کرد و یادآور شد: دانشگاهی که ماموریت‌گرا باشد دانشجوی آن بیکار نمی‌ماند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار