“بیکاری” فارغ‌التحصیلان دلیلی برای تحصیل در مقاطع بالاتر!

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز دلیل کاربرد نداشتن ریاضی در ایران را «علم‌مدار و صنعتی نبودن» کشور دانست و گفت: در ایران فرق چندانی بین ریاضی کاربردی و محض نیست و اغلب افرادی که ریاضیات کاربردی می‌خوانند، در حوزه ریاضی محض مشغول به کار می‌شوند. همچنین در کشور چون فارغ‌التحصیل کارشناسی شغل پیدا نمی‌کند، وارد مقاطع تحصیلی بالاتر می‌شود تا ببیند در آینده چه برایش پیش می‌آید.

دکتر محمدحسن شیردره حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه خوب ریاضی ایران در جهان گفت: در بیشتر گرایش‌های ریاضی محض از کشورهای پیشرو جهان هستیم، اما در گرایش‌های کاربردی ریاضی متاسفانه تا حدی از بقیه کشورها عقب هستیم.

وی درباره علت کاربرد نداشتن ریاضی در جامعه گفت: بخشی از مشکل کاربرد نداشتن ریاضی در جامعه به برنامه‌ریزی دولتی مربوط است و چون دانشگاه‌های دولتی هم موظفند سیاست‌های دولت را اجرا کنند در ایجاد تغییرات در راستای کاربردی کردن دانش ریاضی ناتوانند. همین مشکل در رشته‌های فنی هم وجود دارد، چون آن‌ها هم صرفا در دوره کارشناسی با توجه به یک برنامه مشخص تعدادی دانشجو تربیت می‌کنند، در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری هم چون هر استادی مجبور است تعدادی دانشجوی دکتری بگیرد و مقاله چاپ کند، درواقع وقتی برای پرداختن به کاربرد دانش نمی‌ماند و این چرخه‌ باطل فشار دولت به دانشگاه‌ها و تربیت نیروهای ناکارآمد مدام تکرار می‌شود.

وی با اشاره به این که دلیل اجرای طرح “کهاد” برای دانشجویان ریاضی آشنا کردن آن‌ها با کاربرد دانش ریاضی است، اجرای این طرح را در دانشگاه شیراز چندان موفق ارزیابی نکرد و گفت: بیشتر افرادی که به جای برخی دروس ریاضی، “کهاد” رشته‌های دیگر را انتخاب می‌کنند، برای مقطع ارشد دوباره وارد رشته‌ ریاضی می‌شوند و چون برخی دروس را در کارشناسی نگذرانده‌اند، در دوره کارشناسی ارشد ضعیف عمل می‌کنند. این معضلی است که در بقیه‌ دانشگاه‌های کشور هم وجود دارد.

شیردره حقیقی ضمن مقایسه تعداد فارغ‌التحصیلان ریاضی در ایران و دیگر کشورهای دنیا گفت: تعداد ورودی دانشکده ریاضی شیراز در مقطع کارشناسی 50 نفر است، اما دانشگاهی متناسب با شیراز در کشوری مانند کانادا بین 10 تا 15 نفر ورودی دارد؛ زیرا تعداد دانشجویی که جذب می‌شود، متناسب با نیاز روز جامعه است.

این استاد ریاضی ادامه داد: دانش‌آموختگان ریاضی درایران بعد از کارشناسی اگر بتوانند وارد تدریس، بانک یا اپراتوری کامپیوتر می‌شوند. در خارج از کشور هم برای یک فارغ‌التحصیل کارشناسی ریاضی همین مشاغل وجود دارد، اما چون تعدادشان کم است، در ورود به بازار کار دچار مشکل نمی‌شوند و تعداد کمی به فکر ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می‌افتند؛ اما در ایران چون فارغ‌التحصیل کارشناسی شغل پیدا نمی‌کند، وارد مقاطع تحصیلی بالاتر می‌شود تا ببیند در آینده چه برایش پیش می‌آید.

رییس بخش ریاضی دانشگاه شیراز با بیان این‌که آموزش ریاضی در ایران فرق چندانی با خارج از کشور ندارد، برنامه درسی ریاضی در ایران را «تقریبا منطبق» با برنامه‌ درسی‌ای دانست که در دانشگاه‌های آمریکا ارائه می‌شود.

دکتر شیردره حقیقی درباره کارآفرینی در سطح دانشگاه برای دانشجویان ریاضی در دانشگاه شیراز گفت: چون تعداد دانشجویان ریاضی زیاد است و این‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی متقاضی شغل هستند، سعی کردیم در حد خودمان فعالیت‌هایی در راستای کارآفرینی داشته باشیم؛ مثلا در بخش ریاضی با حمایت بنیاد نخبگان استان فارس گروهی ایجاد شده که دانشجویان با توجه به مفاهیم ریاضی بازی‌های کامپیوتری طراحی می‌کنند یا گروه دیگری از دانشجویان با راهنمایی اساتید وسایل آموزشی ریاضی درست می‌کنند. البته من نمی‌دانم که این فعالیتها تا چه حد موفقیت‌آمیز خواهد بود، ولی این تغییر رویه در دانشجویان ایجاد شده که خودشان به دنبال کسب مهارت برای ورود به بازار کار هستند و ما هم تا جایی که ممکن باشد، همراهی می‌کنیم. البته بخش ریاضی به طور رسمی وارد کار نشده است؛ اما در تلاش هستیم تا تغییرات لازم را ایجاد کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز درباره متقاضیان عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها در رشته‌ ریاضی گفت: جذب هیئت علمی در رشته‌ ریاضی به دلیل تعداد بالای متقاضیان و شرایط سخت عضویت دشوار شده، به طوری که برای هر جایگاه هیئت‌علمی در حال حاضر حدود 100 متقاضی وجود دارد.

وی مراودات علمی بین‌المللی بین بخش ریاضی دانشکده علوم دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های خارج ازایران را در سطح فردی توصیف و خاطرنشان کرد: دانشگاه و وزارت علوم از حضور دانشجویان دکتری برای گذراندن فرصت مطالعاتی در خارج از کشور حمایت می‌کنند، اما اغلب این مراودات به صورت فردی و بیشتر میان اعضای هیئت علمی است. البته دانشگاه شیراز با دانشگاه «درسدن» آلمان تفاهم‌نامه‌ همکاری داشته، اما طوری نبوده که افراد دو دانشگاه مدام در حال رفت ‌وآمد و دادو ستد علمی باشند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار