تبعات شکست “طرح تحول سلامت ” غیر قابل کنترل است

دسته ها: اخبار

تبعات شکست “طرح تحول سلامت ” غیر قابل کنترل است

عضو کمسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی “طرح تحول سلامت” را مهمترین برنامه حوزه درمان بعد از تاسیس خانه های بهداشت دانست و گفت: شکست این طرح موجب ایجاد وضع لجام گسیخته درمان در بخش های خصوصی و دولتی می شود که غیر قابل کنترل خواهد بود.

دکتر سیامک مره صدق، عضو کمسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با جام جم آنلاین با اشاره به مشکلات “طرح تحول سلامت”، گفت: هنگام شروع این طرح از سوی وزارت بهداشت با تعداد قابل توجهی بیمار رو به رو شدیم که تا قبل از آن به دلیل مشکلات اقتصادی از درمان خودداری کرده بودند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شد در سال های اولیه اجرای “طرح تحول سلامت” با تعدادی بیمار به ویژه در بخش بستری و جراحی مواجه شویم که در واقع به امید درمان نیازهای انباشته چند دهه خود به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.

مشکلات مالی موجب نارضایتی مردم از “طرح تحول سلامت” شد

این عضو کمسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: “طرح تحول سلامت” نیز همچون برنامه های دیگر سایر وزارتخانه ها، در ابتدا با مشکلات مالی رو به رو شد که اجرا نشدن صحیح آن و نارضایتی مردم را در پی داشت که امیدواریم با گذشت زمان این مشکل حل شود.

راهکارهایی برای رفع مشکلات مالی “طرح تحول سلامت”

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای حل مشکل مالی این طرح چه راهکاری را پیشنهاد می کند، ادامه داد: برای جبران مشکلات مالی “طرح تحول سلامت” نیاز به اجرای برنامه بلند مدتی همچون؛ اخذ تعرفه های مالیاتی از فاکتورهای تهدید کننده سلامت و هزینه کردن آن در بخش بهداشت را داریم که به واسطه آن مقداری از منابع مورد نیاز این طرح تامین می شود.

مره صدق گفت: همچنین اگر مقدار بیشتری از طرح هدفمند کردن یارانه ها را صرف کانال های سازنده ای چون؛ آموزش و پرورش، بهداشت و رشد زیرساخت های اقتصادی و صنعتی کنیم؛ می توانیم در بلند مدت تورم پرداخت نقدی به وجود آمده در حوزه بهداشت را مهار کنیم.

تفکیک بیمه ها از بخش های دولتی و خصوصی موجب ارائه بهترخدمات درمانی به نیازمندان می شود

این عضو کمسیون بهداشت و درمان کشور درباره میزان تعرفه حق بیمه در کشور نیز توضیح داد: متاسفانه جز برخی از کارمندان دولت که میزان درآمد آنها مشخص است حق بیمه ای که سایر افراد پرداخت می کنند واقعی نیست.

وی افزود: باید طرحی را پایه زیری کنیم که به واسطه آن افرادی که از منابع علمی و خدا دادی بیشتری استفاده می کنند حق بیمه و مالیاتی بیشتری هم پرداخت کنند تا بتوانیم صرف درمان همه اقشار مردم کنیم.

مره صدق اضافه کرد: از طرفی اگر بیمه های تکمیلی جایگاه واقعی خود را پیدا کنند بخش قابل توجه درمان از بخش های دولتی به طرف بخش های غیر دولتی می رود؛ این موضوع باعث می شود فضای بخش دولتی هم برای ارائه خدمات به افراد نیازمند بیشتر شود.

این عضو کمسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تا زمانی که طرح تمام وقتی پزشکان اجرا نشود و یک پزشک در چند مرکز شاغل باشد و سیستم ارجاع علمی در کشور وجود نداشته باشد، مقداری از منابع مالی صرف اموری می شود که متاسفانه ضربه سنگینی به بخش سلامت کشور وارد می کند.

اخبار