تحقیر پرستاران توسط وزارت بهداشت با ایجاد شغل بهیار یکساله/ طرح‌های حوزه پرستاری، پزشک‌سالاری را به آنها دیکته می‌کند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تحقیر پرستاران توسط وزارت بهداشت با ایجاد شغل بهیار یکساله/ طرح‌های حوزه پرستاری، پزشک‌سالاری را به آنها دیکته می‌کند

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستاری ایران در گفت‌ وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مشکلات پرستاری اظهار کرد: متاسفانه امروزه پرستاران در سراسر کشور دارای مشکلاتی هستند که وزارت بهداشت به این مسائل توجهی ندارد.

وی ادامه داد: امروزه کمبود کادر پرستاری در تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور به چشم می‌خورد و همین مسئله سبب بروز مشکلاتی برای پرستاران شده است، ساعت‌های طولانی کار،‌ خستگی و استراحت کم می‌تواند سبب کاهش کیفیت کار و ارائه خدمات بهداشتی درمانی شود.

دبیر کل خانه پرستاری ایران افزود: تعداد پرستاران در ایران در حدود نصف حد نصاب دنیا است به طوری که در کشورهای اروپایی به از‌ای هر هزار نفر تعداد 10 نفر پرستار مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران و مراجعان هستند و این آمار در کشورهای آسیایی مانند سنگاپور در حدود 6 نفر است ولی در ایران به ازای هر هزار نفر تنها 1.5 پرستار وجود دارد.

افزایش غیر منطقی پذیرش دانشجویان پرستاری برای حل معضل کمبود پرستار
شریفی ادامه داد: وزارت بهداشت در چند سال گذشته به بهانه کمبود پرستار، پذیرش دانشجویان رشته پرستاری را به طور غیر منطقی افزایش داده است به طوری که ظرفیت پرستاری در حدود 2 برابر شد.

وی اضافه کرد: طی 4 سال گذشته سالیانه تنها بین 4 تا 5 هزار نفر در رشته پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شدند اما این آمار به 10 هزار نفر رسیده است.

دبیر کل خانه پرستاری ایران اظهار کرد: وزارت بهداشت به بهانه کمبود پرستار طرح‌های بهیار یکساله،‌ طرح پرستار بیمارستانی و ایجاد رشته مراقبت‌های بهداشتی درمانی را در شرف راه‌اندازی دارد و به نظرم علت اصلی کار این وزارتخانه تحقیر پرستاران است.

شریفی افزود: طرح‌های مطرح شده در حوزه پرستاری به وسیله وزارت بهداشت مورد تایید کارشناسان نظام پرستاری کشور نیست و اینگونه مسائل به وسیله گروهی خارج از حوزه واقعی پرستاری مانند نخبگان و انجمن‌های علمی که اعتقاد به پزشک سالاری دارند به پرستاران کشور دیکته می‌شود.

وزارت بهداشت به بهانه بودجه، پرستار استخدام نمی‌کند
وی گفت: وزارت بهداشت به بهانه نبود بودجه نیروی پرستار را استخدام نمی‌کند و همین مسئله فشار زیادی به کادر پرستاری کشور وارد می‌آورد.

دبیر کل خانه پرستاری ایران افزود: قرار بود وزارت بهداشت برخی از طرح‌ها را عملیاتی کند که با هوشیاری دانشجویان این رشته موفق به این کار نشدند.

شریفی یادآوری کرد: وزارت بهداشت در حالی مسئله بیکاری را مطرح می‌کند که هزاران فارغ‌التحصیل رشته پرستاری بیکار و جویای کار هستند اما جذب نمی‌شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار