تخلف در جذب دانشجوی دکتری/ میانبر ورود به مقطع دکتری با جشنواره‌های فاقد مجوز

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت کشور با اشاره به پذیرش دانشجوی مقطع دکتری از مسیر جشنواره‌های فاقد مجوز، گفت: این کمیسیون در حال تکمیل لیست افراد متخلف پذیرفته شده مقطع دکتری است.

داود داودی‌پور عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با اشاره به تخلفات پذیرش در دوره دکتری در برخی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: مجوز پذیرش دانشجو از ۲ راه صادر می­‌شود که شامل «شورای سنجش و پذیرش» و «شورای هدایت استعدادهای درخشان» است.

* پذیرش دانشجوی مقطع دکتری از مسیر جشنواره‌های فاقد مجوز

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که اخیراً پذیرش دانشجو در مقطع دکتری از مسیر جشنواره‌هایی همچون شهید احدی در دانشگاه­‌ها صورت پذیرفته که مجوز «شورای سنجش و پذیرش» و «شورای هدایت استعدادهای درخشان» را نداشته است.

داودی‌پور تصریح کرد: کارگروه آموزش دیده‌­بان شفافیت و عدالت در سال ۹۹ گزارشی مبنی بر پذیرش فرزند یکی از مسؤولین وقت یکی از وزارتخانه‌ها از مسیر جشنوارۀ شهید احدی در مقطع دکتری دانشگاه دولتی دریافت کرد.

وی اضافه کرد: با بررسی‌­های تخصصی کارگروه آموزش دیده­‌بان شفافیت و عدالت، متوجه شدیم که جشنواره شهید احدی تا ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ مجوز شورای سنجش و پذیرش یا شورای هدایت استعدادهای درخشان را نداشته است.

* در حال تکمیل لیست افراد متخلف پذیرفته شده مقطع دکتری هستیم

عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت تأکید کرد: نکته قابل توجه این است که قبل از تاریخ ذکر شده افرادی تحت این عنوان در دانشگاه­‌های طراز اول کشور پذیرفته شده­‌اند که در حال تکمیل لیست افراد پذیرفته شده مشابه این فرد هستیم.

* سازمان سنجش بایددرباره پذیرش‌های جشنواره شهید احدی توضیح دهد

وی گفت: نکته مهم این است که سازمان سنجش آموزش کشور در آبان ماه ۱۳۹۹ مکاتباتی با مسؤولین ۳ دانشگاه طراز اول تهران برای پذیرش فردی از طریق جشنوارۀ شهید احدی داشته است که لازم است سازمان سنجش اعلام کند، برای جشنواره‌­ای که مجوز شورای هدایت یا شورای سنجش نداشته چگونه مکاتبه‌­ای برای پذیرش فردی مازاد بر ظرفیت در دوره روزانه یک دانشگاه انجام داده است؟

داودی‌پور با طرح این پرسش که «آیا اینگونه مکاتبات برای تمام فرزندان این ملت، انجام می‌­شود؟»، افزود: دیده‌­بان شفافیت و عدالت این موضوع و موارد مشابه را از طریق دستگاه قضایی پیگیری خواهد کرد تا عدالت آموزشی برای همۀ فرزندان این ملت جاری و ساری شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار