تداوم پرداخت تسهیلات کرونایی برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

شیوع کرونا از حدود دو سال گذشته، کسب‌وکارها را به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل در آورده بود که با سیاست‌های حمایتی و تشویقی دولت سیزدهم، واکسیناسیون شدت و با تزریق تسهیلات در بازار کار فضای تولید رونق گرفت.

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» در اسفند ۹۸ باعث شد تعدادی از مشاغل به اجبار به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل دربیاید و تنها بخش کمی از مشاغل که ارتباط مستقیم با کالاهای ضروری مردم و خدمات و درمانی داشتند فعال بودند.

یکی از مهمترین اقدامات حمایتی دولت برای حمایت از بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا، اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت و با تنظیم فرآیند سهل‌گیرانه اعطای تسهیلات برای رسته‌های منتخب بود که گروه هدف آن صاحبان واحدهای کسب و کارها و شاغلان (بخش رسمی و غیررسمی) ۱۴ رسته به شدت آسیب دیده از کرونا هستند.

دولت سیزدهم با هدف ساماندهی مشاغل آسیب دیده از کرونا و با مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به تزریق تسهیلات به واحدهای آسیب دیده را با جدیت دنبال کرد.

در این زمینه، شناسایی رسته فعالیت‌های اقتصادی آسیب‌دیده در تعامل با دستگاه های اجرایی، تهیه و تدوین برنامه بسته حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، تهیه دستورالعمل برای کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کووید ۱۹ (بدون کد بیمه کارگاهی و شاغلین بیمه نشده ) و تصویب آن در ستاد کرونا و ابلاغ به استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، طراحی و ثبت اطلاعات متقاضیان دریافت تسهیلات در سامانه مرتبط با موضوع تسهیلات کرونا و موارد دیگر در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی انجام شده است.

حمایت از ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۰ زیر رسته شغلی آسیب دیده از کرونا

۱۴ رسته اصلی و ۸۵۰ زیررسته شغلی که در شرایط کرونایی آسیب دیده بودند توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی شدند تا به کارکنان این کسب و کارها اعم از بیمه شده و بیمه نشده، ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان وام با نرخ ۱۲ درصدی و باز پرداخت ۲۲ ماهه همراه با ۲ ماه تنفس (در مجموع ۲۴ ماه) پرداخت کنند.

در همین راستا سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir فعال شد تا افراد وارد این سامانه شوند و با ثبت اطلاعات، اقدام به دریافت تسهیلات از بانک‌های مربوطه شوند.

پرداخت ۲۸۷۶ میلیارد ریال تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب دیده

بر اساس آخرین آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دوره صد روزه نخست فعالیت دولت سیزدهم، هشت هزار و ۲۶۹ بنگاه اقتصادی از این تسهیلات استفاده کردند و مبلغ تسهیلات ارائه شده در بازه زمانی مورد گزارش ۲ هزار و۸۷۶ میلیارد ریال است.

همچنین تعداد فرصت‌های شغلی تثبیت شده از محل تسهیلات کرونا ۱۹ هزار و ۸۲۸ نفر است.

با این سیاست های تشویقی و حمایتی، صاحبان مشاغلی از جمله تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل خشکبار، قنادی بستنی و آبمیوه، مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی هنری و رسانه‌ای، مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع دستی و سایر مشاغل موفق شدند تا با دریافت این تسهیلات جان تازه‌ای بگیرند و به تولید ادامه دهند.

پرداخت یارانه به مشاغل در شرایط کرونایی

دولت سیزدهم در حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بحث پرداخت یارانه را مطرح کرد به گونه‌ای که در این باره «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهریورماه امسال در جلسه ویژه بررسی آسیب‌های اجتماعی کرونا تاکید کرد که در مورد مشاغل رسمی، کمک‌های مالی باید انجام شود و به آنها یارانه پرداخت کنیم.

طبق گفته این مقام مسوول، هم‌اکنون بهترین مدل برای پرداخت یارانه و کمک معیشتی به افراد آسیب دیده از کرونا، استفاده از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره) است، بدین صورت که خانواده‌هایی که سرپرست آنها در اثر کرونا فوت کرده‌اند، باید تحت پوشش قرار بگیرند، بنابراین لازم است برای آزمون وسیع و اقدامات حمایتی، منابعی به این نهاد تزریق شود.

یکی دیگر از سیاست‌های دولت سیزدهم حمایت از کسب و کارها با طرح پرداخت یارانه دستمزد و هدف تحرک بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط و همچنین زمینه‌سازی برای اشتغال دانش آموختگان مقاطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، افزایش مهارت و کسب تجربه توسط جویندگان کار به خصوص گروه شاغل اولی‌ها از طریق تعامل با نیروهای متخصـص و با تـجربه تدوین شده است.

بر اساس خروجی‌های سامانه یارانه دستمزد از ابتدای اجرای طرح تا پایان آبان سال جاری، ۳۳ هزار و ۹۶ نفر برای مدت یک سال در استان های محروم از اشتغال کشور و همچنین استان‌های مرزی و آسیب دیده از سیل، جذب بنگاه های فعال بخش‌های خصوصی و تعاونی شده اند. این آمار برای دوره صد روزه فعالیت دولت جدید، بالغ بر اشتغال سه هزار و۳۵۰ نفر است.

پرداخت مشوق‌های بیمه‌ای به کارفرمایان در حمایت از کسب و کارها

برقراری معافیت بیمه کارفرمایی برای کارفرمایانی که اقدام به جذب و به کارگیری کارورزان می‌کنند در قالب طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه در حال اجرا است.

دانش آموختگان دانشگاهی بیکار و جویای کار کارشناسی و بالاتر و کارگاه‌های خصوصی و تعاونی فعال در بخش های اقتصادی دارای کد کارگاهی تامین اجتماعی گروه هدف این طرح هستند.

طبق آخرین گزارش اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ابتدای اجرای طرح تا کنون، پس از دوره مقدماتی کارورزی، هشت هزار و ۷۷۵ بنگاه اقتصادی اقدام به جذب و به کار گرفتن نیروی کارجوان از میان کارورزان کرده اند، که حداکثر به مدت دو سال از معافیت بیمه کارفرمایی برخوردار شده‌اند.

در دوره صد روزه فعالیت دولت سیزدهم، تعداد کارگاه های جدید بالغ بر ۹۶۱ مورد است و اشتغال ایجاد شده در این دوره (نیمه مرداد تا پایان آبان ۱۴۰۰) از محل اجرای این طرح، بالغ بر چهار هزار و ۵۲۱ نفر در ۹۶۱ کارگاه گزارش شده است.

پرداخت تسهیلات به ۶۹۰ طرح کسب و کار

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صندوق کارآفرینی امید سرمایه گذاری مشترکی را به منظور اعطای تسهیلات کم بهره به واحد های کسب و کار با ظرفیت اشتغال بالا انجام داده است.

در این راستا طرح هایی که این مشخصات را داشته باشند در قالب سامانه «تصکا» از تسهیلات بهره مند می‌شوند.۶۹۰ طرح در این قالب از تسهیلات بهره مند شده اند و مبلغ این تسهیلات ۱۷۵۱ میلیارد ریال بوده و برای ۴ هزار و ۶۵۹ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

پرداخت یارانه، حمایت‌های بیمه‌ای، پرداخت تسهیلات مختلف و سایر موارد از مهمترین سیاست های حمایتی دولت در رونق بخشیدن به تولید و بهبود فضای کسب و کار در شرایط کرونایی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار