تربیت ۲۵ هزار معلم مهمترین مشکل دانشگاه شهید رجایی

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

تربیت ۲۵ هزار معلم مهمترین مشکل دانشگاه شهید رجایی

رئیس دانشگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه برای هدایت ۵۰درصد دانش‌آموزان به شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش به سه هزار و ۵۰۰ هنرستان نیاز داریم، گفت: مشکل مهم ما تربیت ۲۵ هزار نیرویی است که باید تا سال ۱۴۰۰ به آن دست یابیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا عظمتی درباره چالش‌های تربیت دبیرفنی در نظام آموزشی اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود دانشگاه شهید رجایی برای تامین نیاز آموزش‌وپرورش به ویژه در بخش استادکار، فارغ التحصیل نداریم و برهمین اساس و مطابق سند راهبردی دانشگاه، بخش غیرفنی را به سمت صفر برده‌ایم و عمده تمرکز ما بر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای است و به طور متوسط سالانه 750 فارغ التحصیل داریم.

وی افزود: از دورانی که هنرستان‌های ما شکل گرفت و تقریبا از اوایل دهه 40 روال به این صورت بود که از تکنسین‌ها و مهندسان در هنرستان‌ها استفاده می‌شد. نقطه ضعف این ماجرا، دانش تعلیم و تربیتی است که باید با تخصص افراد همراه باشد. دانشگاه شهید رجایی در حوزه فنی‌وحرفه‌ای با تربیت هنرآموزان از طریق برنامه‌های درسی، دانش تعلیم و تربیت را نیز آموزش می‌دهد.

رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: خروجی فنی‌وحرفه‌ای در سه شکل می‌تواند باشد؛ خروجی‌ای که هنرستان‌ها تربیت می‌کنند و تکنسین درجه دو محسوب می‌شوند، تکنسین‌های تربیت شده توسط دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و بخشی را نیز سازمان آموزش‌ فنی‌وحرفه‌ای تربیت می‌کند. دانشگاه شهید رجایی نیز معلمانی را آماده می‌کند که تکنسین‌های درجه دو را تربیت می‌کنند.

عظمتی خاطرنشان کرد: مشکل مهم ما تربیت 25 هزار نیرویی است که باید تا سال 1400 به آن دست یابیم.امیدواریم با تعاملات برقرار شده و حمایت مجلس بتوانیم آموزشکده‌های فنی را باز پس بگیریم چرا که دوره یک ساله برای تربیت نیرو یک مُسکن است و ما در کنار دوره چهار ساله دوره دو ساله را پیشنهاد می‌کنیم.

وی عنوان کرد: برای هدایت 50 درصد دانش‌آموزان به شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش به سه هزار و 500 هنرستان نیاز داریم.

در ادامه برنامه تلویزیونی ناصر شمس رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای عنوان کرد: این دانشگاه می‌تواند در بخش تربیت نیروی استادکار به آموزش و پرورش کمک کند. هم‌اکنون شاهد هستیم که در کشور روند به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی است این در حالی است که بیش از 70 درصد فارغ التحیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای سالانه 45 هزار فارغ التحصیل دارد، گفت: این دانشگاه می‌تواند در کنار دانشگاه شهید رجایی به کمک آموزش‌وپرورش بیاید اما در این رابطه نیازمند یک کار اساسی هستیم و دولت باید سیاستگذاری لازم را در این رابطه انجام دهد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای عنوان کرد: بیش از 1200 کارگاه داریم و اکثر تجهیزات دانشگاه قدیمی است، تعداد نیروهای قراردادی بیش از نیروهای رسمی است که این نیروها از 7 سال تا 25 سال سابقه دارند.

شمس ادامه داد: تعداد هیئت علمی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بسیار اندک است و حدود دو هزار عضو هیئت علمی داریم. سرانه ما به ازای 200 هزار دانش‌آموز 500 میلیارد است و به ازای هر دانشجو دو میلیون و 500 سرانه داریم.دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای که چند سالی است زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفته هنوز نیازهایش تامین نشده است و برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه نیاز به حمایت داریم.

اخبار آموزش و پرورش اخبار