تسریع در استخدام ۲۰۰۰۰ پرستار جدید و لزوم برخورداری پرستاران از مزایای فصل دهم قانون خدمات کشوری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نامه ای به رئیس جمهور با اشاره به لزوم لزوم تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و برخورداری آنان از مزایای فصل دهم قانون قانون مدیریت خدمات کشوری همزمان با سایر پرستاران، خواستار تسریع در استخدام ۲۰۰۰۰ پرستار جدید شد.
این دومین نامه دکتر محمد میرزابیگی رییس کل سازمان نظام پرستاری به رییس جمهور در فاصله یک هفته گذشته است که در آن رئیس این سازمان با اشاره ورود کرونا به کشوربه جهت اهمیت سلامت و جان مردم و لزوم حفظ توان و انگیزه پرستاران خواستار اقدام مقتضی در رابطه با حل کمبودهای پرستاران با قید فوریت شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، متن کامل نامه دکتر محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری بدین شرح است:
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

حضرت حجه الاسلام و المسلمین دکتر روحانی(دامت توفیقاته)

سلام علیکم

احتراماً پیرو نامه به شماره ۳۴۳۵ /۹۸ /س‌ن مورخ ۹۸/۱۲/۵ همانگونه که مستحضرید به دلیل ورود کرونا به کشور ما مدتی است با عملیات گسترده، وسیع و عمیقی در نظام سلامت کشور توسط اعضای تیم سلامت و بویژه جان بر کفان خط مقدم یعنی پرستاران، پزشکان و … تمام وجود، هستی و سلامت خود را نثار سلامت جامعه و مردم عزیز می کنند. سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل وظیفه قانونی خود و با هدف “صیانت، حمایت و تامین” به موقع و مناسب نیروی انسانی پرستار، ستادی را به نام ” صحّت” به طور شبانه روزی فعال کرده و از طریق نمایندگان خود در کلیه بیمارستان های کشور وضعیت نیروی انسانی پرستار را رصد کند. بررسی های ستاد تخصصی” صیانت، حمایت و تامین نیروی پرستاری(صحّت)” از تمام شهرها و بیمارستان های کشور به صورت شبانه روزی بوده و در تمام ساعات و شیفت ها اطلاعات مربوط به پرستاران را جمع آوری می کند.

بر اساس بررسی های ستاد مذکور تا تاریخ ۹۸/۱۲/۱۲ موارد ذیل مطرح و تقدیم می شود و مستدعی است به جهت اهمیت سلامت و جان مردم و لزوم حفظ توان و انگیزه پرستاران عزیز، مقرر فرمایید درباره موارد ذیل با قید فوریت و سرعت اقدام مقتضی صورت پذیرد:

۱- معضل کمبود نیروی گروه پرستاری، اگرچه معضلی مزمن و مدید است اما این روزها اثر خود را بیش از همیشه نشان می دهد و با روندی که بیماری ناشی از کرونا در کشور طی می کند، احتمال بحرانی و انفجاری شدن وضعیت بیمارستان ها در آینده ای نزدیک، در کل کشور وجود دارد. لذا مستدعی است عاجلاً و سریعاً حداقل 20 هزار نیروی گروه پرستاری که بنا بود از دو سال پیش استخدام بشود به صورت استخدام دولتی محقق شود.

۲- تا زمان تحقق استخدام دولتی، تمام نیروهای شرکتی و قراردادی موجود در سیستم برای ایجاد انگیزه و امنیت شغلی بیشتر در آنها، تغییر وضعیت پیدا کنند و استخدام دولتی شوند. اما به محض تحقق استخدام آن بیست هزار نفر، جایگزین تغییر وضعیت یافته ها به صورت شرکتی و قراردادی به کارگیری شوند.

۳- تداوم موضوع معوقات، کارانه ها و حقوق عقب افتاده پرستاران کماکان باعث گله مندی آنهاست لطفاً مقرر فرمائید سریعاً پرداخت شود. وجود این همه حقوق معوق با اینهمه خدمت، تلاش و از خود گذشتگی سازگار نیست و در صورت ادامه وضع موجود مسئولین محترم دین دار پرستاران عزیز خواهند ماند.

۴- در اعطای هر امتیازی اعم از افزایش مزایای پرستاران مخصوصاً ناشی از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و یا هر نوع کارانه، اضافه کار خدمات رفاهی و… مقرر فرمایید:

اولاً تامین منابع آن ها منوط به درآمد بیمارستان ها نشود چون یعنی هیچ

ثانیاً مجریان محترم هیچ فرقی بین نیروی استخدامی با شرکتی، تبصره ای و …. قائل نشوند. چرا که امروزه به برکت انرژی پرستاران جوان و تجربه پیشکسوتها در بالین و در کل بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور شاهد ایثارگری های بی مثل و مانند همه پرستاران در هر سن خدمتی هستیم، اجازه نفرمائید برخی از مدیران میانی با اعمال سلیقه های شخصی، با برخی طبقه بندی های نامعقول و نامتعارف در صف ایثار و جان فشانی پرستاران خلل وارد کنند.
از دیدگاه مردم و سازمان نظام پرستاری، پرستار درجه ۱ و ۲، پرستار و پرستارتر و … وجود ندارد. امروز همه عزیزان پرستار جان بر کف ما در معرض یک نوع تهاجم و یک نوع ویروس قرار گرفته و حقاً و انصافاً همه آنها به دل آتش و خون زده اند. لذا در اینجا برای برخورداری یا عدم برخورداری از هر گونه امتیازی انصاف و جایز نیست که پرستار بخاطر مزایای اندکی درجه ۱ و درجه ۲ تعریف شود.
بنابراین مستدعی است مقرر فرمائید به کلیه دستگاه ها، دانشگاه ها و استان ها ابلاغ شود که بویژه در برخورداری از امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری همه پرستاران اعم از شرکتی، تبصره ای، قراردادی، استخدام رسمی و پیمانی و … برخوردار شوند و این برخورداری منوط به شرط و شروطی نشود که مخالف و معارض با رویکرد قدرشناسانه مسئولین کشور و نظام شود.
۵- همچنین مستحضرید که برای پرستاران عزیز، دو قانون مهم، سال ها قبل در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است به نام قانون تعرفه گذاری و قانون ارتقاء بهره وری، متاسفانه قانون اول (تعرفه گذاری) هنوز به نحو شایسته اجرایی نشده است و قانون دوم ( ارتقاء بهره وری) فقط یک بند آن اجرایی شده است. خواهشمند است مقرر فرمایید این قوانین نیز هر چه زودتر اجرا شود.
۶- نکته آخر اینکه بررسی ها، نشان می دهد، ملزومات حفاظت و پیشگیری فردی که برای این رزمندگان خط مقدم بسیار حیاتی و ضروری است مانند: ماسک، شیلد صورت، دستکش و مایع ضدعفونی در بسیاری از بیمارستان ها به ویژه شمال کشور به میزان کافی در اختیار پرستاران در معرض خطر قرار نمی گیرد. بنابراین خواهشمند است با جدیت هر چه بیشتر و سخت گیری هر چه محکم تر برای تامین ملزومات مذکور رسیدگی و اقدام عملی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار