تشکیل صندوق فرصت های شغلی با اجرای قانون جدید حمایت از معلولان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با اجرای قانون جدید حمایت از معلولان که هفته گذشته ابلاغ شد، صندوق فرصت های شغلی برای افراد دارای معلولیت تشکیل می شود و خانواده های دارای فرد معلول شدید حق پرستاری دریافت می کنند.

به گزارش ایرنا رئیس جمهوری شنبه هشتم اردیبهشت امسال (97) قانون حمایت از معلولان را برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز سازمان بهزیستی ابلاغ کرد.
حسین نحوی نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با ابلاغ این لایحه تازه کار بهزیستی آغاز شده است و قرار است اعتبار اجرای بخشی از مواد این لایحه از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و حذف یارانه دهک های بالای جامعه تامین شود و تمام تلاش ها باید به کارگرفته شود تا اعتبارات اجرای لایحه حمایت از معلولان در بودجه 98 لحاظ شود در غیر این صورت این لایحه بدون اعتبار، قابلیت اجرایی ندارد. چرا که در غیر این صورت تمام زحمات کشیده شده برای این لایحه، باطل خواهد بود.
وی اضافه کرد: برخی مواد این لایحه نیاز به نوشتن آیین نامه دارد و لازم است که کارگروه هایی در این زمینه تشکیل شود.
معاون بهزیستی اضافه کرد: متولی نگارش بخشی از این آیین نامه ها، وزراتخانه های بهداشت و درمان و راه و شهرسازی هستند و بعد از آن نیز این آیین نامه ها باید به تصویب دولت برسد.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: این لایحه بر اساس برآوردهای مالی سازمان برنامه و بودجه، قابلیت اجرایی خواهد داشت بنابراین باید مقدار و محل تامین اعتیار آن در بودجه سال 98 گنجانده شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه این قانون اول سال اجرا شده و می توان منابع مورد نیاز آن را در بودجه 98 گنجاند و امیدواریم با اجرای این قانون، شاهد تحول امور مربوط به معلولان در سال آینده باشیم.
نحوی نژاد گفت: مواد این لایحه در دو بخش مالی و حقوق بشر برای افراد دارای معلولیت تنظیم شده است؛ ردیف مالی و اعتباری خاص معلولان، سال ها مطالبه این قشر بوده است و اکنون بر اساس این لایحه، افرادی که به علت شدت معلولیت نتوانند شغلی پیدا کنند حداقل دستمزد طبق نظر شورای عالی کار را در قالب مستمری دریافت می کنند.

*خانواده های دارای معلول شدید حق پرستاری می گیرند
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بخش دیگری از بخش مالی این لایحه مربوط به پرداخت حق پرستاری است؛ اکنون فقط خانواده های افراد دچار ضایعات نخاعی از «حق پرستاری» برخوردار هستند اما طبق قانون جدید از سال آینده حق پرستاری به تمام خانواده های دارای معلول شدید مانند افراد دارای نابینایی مطلق و بیمار روان مزمن پرداخت می شود چرا که نگهداری افراد دارای معلولیت های شدید، پیامدهایی نیز برای خانواده ها دارد و آنان باید از حق پرستاری برخودار شوند.
نحوی نژاد افزود: در این بخش اکنون افراد دارای معلولیت بابت خدمات توانبخشی مانند کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و خدمات مشاوره ای، هزینه های هنگفتی پرداخت می کنند اما طبق قانون جدید، وزارت بهداشت با توجه به تولیت بیمه سلامت همگانی باید خدمات توانبخشی را بر اساس بیمه پایه لحاظ کند تا بار مالی کمتری به معلولان و خانواده های آنان تحمیل شود.

*تشکیل صندوق فرصت های شغلی برای معلولان
نحوی نژاد گفت: قانون جدید حمایت از معلولان به اشتغال آنان نیز پرداخته است و طبق آن باید صندوق فرصت های شغلی ایجاد شود چون اکنون نگران تسهیلاتی هستیم که به افراد دارای معلولیت اختصاص داده می شود.
نحوی نژاد افزود: در حال حاضر بانک ها متولی پرداخت تسهیلاتی هستند که قرار است به دست معلولان برسد. با ایجاد صندوق فرصت های شغلی معلولان، تمام امکانات و تسهیلات دولتی که قرار است به افراد دارای معلولیت پرداخت شود به این صندوق می آید و هیات امنای صندوق ها نیز بر آن نظارت دارند و بر اساس شرایط خاص معلولان به آنان اختصاص داده می شود.
وی اضافه کرد: 30 تا 50 درصد دستمزد افراد دارای معلولیت تا پنج سال و همچنین حق بیمه کارفرمای آنان بر عهده دولت است که با تشکیل صندوق فرصت های شغلی، این تسهیلات به طور خودکار از سوی صندوق پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در مورد مسکن نیز طبق این قانون، تسهیلاتی برای معلولان قرار داده شده است و به طور مثال وام هایی برای آنان درنظر گرفته شده است.

*آموزش عالی رایگان معلولان بدون معرفینامه
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بخشی از قانون حمایت از معلولان به اماکن ورزشی اختصاص داده شده و طبق آن تمام دستگاه های دولتی باید اماکن ورزشی خود را به رایگان در اختیار افراد دارای معلولیت قرار دهند.
نحوی نژاد افزود: همچنین طبق قانون جدید، افراد دارای معلولیت برای برخورداری از آموزش عالی رایگان دیگر نیازی به معرفینامه از بهزیستی ندارند.

*کاهش ساعات کاری معلولان شاغل
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در مورد معافیت های کاری اشاره شده در قانون حمایت از معلولان نیز گفت: فرد معلول شاغل در هفته 10 ساعت معافیت از کار دارد که می تواند از آن به صورت یک و نیم روز در هفته یا به طور ساعتی، استفاده کند.
وی با اشاره به معافیت های مالیاتی معلولان طبق قانون جدید نیز اظهار داشت: بر اساس این قانون، ساعت کاری مادرانی که فرزند معلول دارند کاهش یافته و تسهیلاتی نیز برای نظام وظیفه خانواده های دارای معلول در نظر گرفته شده است.

*شورای نظارت بر اجرای قاون حمایت از معلولان تشکیل شد
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای اجرای این قانون شورای هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از معلولان به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شده که سازمان های مختلفی عضو این شورا هستند.
نحوی نژاد افزود: این شورا موظف است هر ساله گزارشی از اجرای قانون به مجلس اراه کند و کمیسیون های مجلس شورای اسلامی نیز باید این قانون را بررسی کنند و از تریبون مجلس قرائت شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار