تصویب همسان سازی عناوین آموزشی در دانشکده های دندانپزشکی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تصویب همسان سازی عناوین آموزشی در دانشکده های دندانپزشکی

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، گفت: همسان سازی عناوین آموزشی در دانشکده های دندانپزشکی با تولید یک محتوای آموزشی استاندارد با نام «کتب مرجع دندانپزشکی عمومی» انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سعید عسگری در اجلاس روسای دانشکده های دندانپزشکی سراسر کشور در دانشکده دندانپزشکی مشهد با اعلام این خبر افزود: این همسان سازی کمک می کند تا حداقل آموزش های مورد نیاز در کل کشور در رشته دندانپزشکی مشخص شود.

وی گفت: تنها کار نیمه تمام ما در طول سه سال گذشته بازنگری برنامه آموزشی دوره دکتری دندانپزشکی و آیین نامه آن بود که خدا را شاکریم این مهم با همراهی مجدانه منجر به موفقیت شد.

عسگری ادامه داد: بر این اساس هفته گذشته بازنگری برنامه و آیین نامه آموزشی این مهم انجام و مصوبات کمیسیون های قانونی برای این برنامه ها گرفته شد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان این که بسیار خرسندم که از ظرفیت های موجود در کلان مناطق جهت واسپاری امور به خوبی استفاده شد، گفت: ورودی تعداد دانشجویان دندانپزشکی از موضوعات چالشی ما تاکنون بوده است به نحوی که زمان تحویل گرفتن دبیر خانه تعداد دانشکده های دندانپزشکی نامشخص و کسی نمی دانست چه تعداد دانشکده دندانپزشکی در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: در حالی که در پایان دولت هشتم ۱۸ دانشکده دندانپزشکی در کشور فعال بود به ناگاه در طول هشت سال دولت نهم و دهم ۴۸ دانشکده به این تعداد افزوده و وزارت بهداشت با ۶۶ دانشکده دندانپزشکی کار خود در دولت یازدهم را آغاز کرد.

عسگری با غیر مدبرانه دانستن این اقدام، اضافه کرد: امروز خرسندیم بگوییم تعداد دانشکده های دندانپزشکی در طول دولت یازدهم نه تنها بیشتر نشده بلکه همواره در برابر درخواست های تاسیس دانشکده دندانپزشکی در شرایط گوناگون مقاومت کرده ایم.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت اظهار داشت: به لحاظ ورودی دانشجو نیز تعداد دانشجویان در بازه زمانی شش ساله حدود ۳۰۰ رصد رشد را نشان می داد به نحوی که تعداد دانشجو در ابتدای دولت یازدهم حدود هزار و ۶۰۰ نفر بود.

عسگری خاطرنشان کرد: در حالی که در سه سال گذشته در عموم رشته های علوم پزشکی خصوصا پزشکی افزایش دانشجو را داشته ایم؛ اما در رشته دندانپزشکی افزایش دانشجویی اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: در دوره های تخصصی نیز در این دولت به اجبار دانشجوی دوره تخصصی پذیرش نشده؛ زیرا بر اساس اعتقاد ما هر اندازه تعداد دانشجو افزایش یابد کیفیت کاهش می یابد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، افزود: در بحث دانشجویان خارج کشور که با شیوه های مختلف تبدیل به دندانپزشک می شدند اتفاقات خوبی رقم خورد و با آزمون جایابی و ملی رفتن دانشجویان به خارج از کشور خصوصا در دانشگاه های بی کیفیت کاهش پیدا کرد.

عسگری افزود: از اقدامات مهم دیگر همسان کردن متریال آموزشی در دانشکده های دندانپزشکی با تولید یک محتوای آموزشی استاندارد با نام کتب مرجع دندانپزشکی عمومی بود؛ که این اتفاق کمک می کند حداقل آموزش های مورد نیاز در کل کشور مشخص شود.

وی برنامه آموزش را جامانده دانست و افزود: در ماه انتهایی دولت یازدهم برنامه و آیین نامه آموزشی دندانپزشکی مصوب و این نشست در شهر مشهد جهت تمرین فرایند اجرایی عمل مناسب به برنامه و آیین نامه در سال تحصیلی آینده تشکیل شده است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، اظهار داشت: هنگامی که دولت قبل تحویل داده شد دو برنامه چهارم و پنجم توسعه با تکلیف قانونی، تعیین میزان مشارکت مردم در بحث درمان با الزام قانونی ۳۰ و ۷۰ مشخص شد به این معنا که ۷۰ درصد هزینه ها را دولت و ۳۰ درصد بر عهده مردم باشد؛ که این مهم در ابتدای کار این دولت به حدود ۵۸ درصد پرداختی مردم و ۴۲ درصد از سوی دولت رسید.

عسگری از کاهش پرداختی مردم به ۲۰ درصد خبر داد و تاکید کرد: امروز خرسندیم بگوییم که پرداختی مردم از جیب به ۳۸ رصد رسیده و ۲۰ درصد پرداختی مردم کاهش پیدا کرده است؛ که اگر این حرکت امتداد پیدا کند این تکلیف قانونی در برنامه ششم به عدد ۳۰ خواهد رسید.

وی تصریح کرد: این در حالی است که دولت برای هر یک درصد کاهش پرداختی از جیب مردم حدود ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه می کند و علی رغم این که هیچ بودجه ای از سوی مجلس و دولت در امر دندانپزشکی تخصیص داده نشده است؛ اما عرصه بهداشت و درمان بخش دندانپزشکی دو هزار و ۴۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی را بازسازی و یا ساخته است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: هزار و ۱۰۰ مرکز بهداشتی و درمان روستایی نیز کاملا تجهیز و خدمات را به صورت رایگان به گروه های هدف در روستاها، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ارائه می دهند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار