تعداد کمی از فارغ التحصیلان دکترا در رشته تحصیلی خود کار می‌کنند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تعداد کمی از فارغ التحصیلان دکترا در رشته تحصیلی خود کار می‌کنند

لاریجانی گفت: فارغ التحصیلان دکترایی که در زمینه رشته تحصیلی خود کار می‌کنند تعدادشان اندک است و این موضوع جای نگرانی است.
به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در مراسم تکریم و معارفه دبیران قدیم و جدید شورای آموزش داروسازی و تخصصی که امروز برگزار شد،‌ اظهار کرد: در نظرخواهی که از اساتید دانشگاه‌ها در خصوص بسته‌های تحول شده است، بسته حرکت دانشگاه‌های نسل سوم برجسته‌تر بود و ارتباط بین دانشکده‌های داروسازی و صنعت دارو می‌تواند در شکل گیری این برنامه نقشی بارز داشته باشد.

بیشترین تولیدات دانش بنیان در زمینه داروسازی بوده است
لاریجانی با بیان اینکه در حوزه علوم پزشکی بیشترین شرکت‌های دانش بنیان با فناوری پیشرفته در زمینه داروسازی بوده و بیشترین تولیدات دانش بنیان در این حوزه است، اظهار داشت: لازم است از تجربیات دکتر اصغری در زمان تصدی بالاترین سطح داروسازی کشور استفاده شود و بحث ارتباط داروسازی دانشگاه‌ها با صنعت دارو توسعه پیدا کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در حال حاضر فرصت استثنایی برای پیاده کردن مدلی از حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم در اختیار داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم تحولی در تحصیلات تکمیلی، به ویژه مقطع دکترای تخصصی ایجاد کنیم، یکی از راه‌ها این است که دانشجویان سریعتر وارد بستر‌هایی شوند که بعد‌ها می‌خواهند در آن کار کنند. فیلد دانشجویان داروسازی، صنعت دارو است و باید این ارتباط برقرار شود.

فارغ التحصیلان مقطع دکتری خودشان باید اشتغال زایی کنند
وی یادآوری کرد: فردی که در مقطع دکترا فارغ التحصیل می‌شود نباید دنبال شغل باشد، بلکه خود این افراد باید اشتغال زایی کنند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد فارغ التحصیلان دکترایی که در زمینه رشته تحصیلی خود کار می‌کنند تعدادشان اندک است و این موضوع جای نگرانی است.

لاریجانی با اشاره به ماموریت دبیرخانه شورای آموزش داروسازی مبنی بر ترسیم نقشه راه ارتباط دانشکده‌های داروسازی با صنعت دارو، گفت: این ارتباط باید به نحوی باشد که افراد از مباحث و محیط‌های علمی دور نشوند، بلکه مباحث بخش صنعت نیز وارد این فضای علمی بشود.

وی تاکید کرد: باتوجه به نیروی انسانی پرتوانی که در رشته داروسازی داریم می‌توانیم این نقشه راه را در کشور اجرایی کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم توسعه تعاملات بین المللی در حوزه داروسازی تاکید کرد و گفت: بستر‌های خوبی برای توسعه دانش و صنعت داروسازی کشور به کشور‌های منطقه وجود دارد. برخی از کشور‌های منطقه حتی یک کارخانه داروسازی نیز ندارند، در حالی که در ایران ۱۴۰ کارخانه داروسازی وجود دارد.

وی اظهار داشت: این ظرفیتی بالاست برای تربیت دانشجویان در فیلد تخصصی و از اداره امور هیات علمی هم خواسته شده که دانشجویان دکترای تخصصی پس از فارغ التحصیلی بتوانند در شرکت‌های دانش بنیان مامور شوند.

لزوم گنجاندن دروس مرتبط با کارآفرینی در دوره دکترای تخصصی
لاریجانی بر لزوم گنجاندن دروس مرتبط با کارآفرینی برای دانشجویان دکترای تخصصی تاکید کرد و گفت: این دوره در دانشگاه علوم پزشکی مجازی در حال آماده سازی است. این آموزش‌ها در داروسازی بسیار ضروری است چرا که داروساز‌ها باید در بازاریابی، شناخت بازار، تولید و آنالیز بازار بتواند نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیل دکترا نباید جویای کار باشد، بلکه باید کارآفرین باشد گفت: با نگاهی به روند رشد کشور‌های پیشرفته، می‌بینیم به همان میزان که ارتقای علمی داشته اند، بخش صنعتشان نیز ارتقا یافته است. در کشور ما نیز باید متناسب با توسعه آموزش و تحقیقات صنعت دانش بنیان نیز ارتقا یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دکتر اصغری به عنوان دبیر شورای مشاورین منصوب شده گفت: این شورا بازوی مشورتی مهمی برای معاونت آموزشی است چرا که برخی مباحث و سیاست‌های حوزه آموزش لازم است قبل از بحث در شورا‌های معاونت مانند شورای مدیران مورد کارشناسی قرار گیرد.

وی افزود: باید مسائل با نظر کارشناسی مسئولین از حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. این جلسه با کیفیت خوب با موضوعات مختلف پیش برود و مدیران حوزه نیز موضوعات را در این جلسه مطرح و مورد کار کارشناسی قرار گیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار