تعیین تکلیف ۱۰۰ هزار نیروی غیررسمی در آموزش‌وپرورش

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

معاون وزیر آموزش و پرورش یکی از مأموریت‌های اصلی شوراهای آموزش‌وپرورش را اجرایی سازی سند تحول بنیادین دانست و گفت: اکنون ۱۰سال از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد، گزارش‌های تأیید نشده حاکی از این است که تاکنون فقط ۳۰درصد سند تحول بنیادین اجرایی شده و اهداف آن محقق شده است و این سند هنوز به‌طور کامل به دل مدارس وارد راه نیافته است.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در شورای آموزش‌وپرورش شهرستان جوین استان خراسان رضوی که با حضور فرماندار، امام‌جمعه و مسئولین این شهرستان برگزار شد، بابیان اینکه نهاد، سازمان، واحد و کارگزار توسعه را باید در نظام تعلیم و تربیت جستجو کرد، اظهار کرد: از طریق طرح هدایت تاکنون ۳۰۰ هزار تبلت به دانش آموزان اهداشده است.

وی با تشریح فعالیت‌های وزارت آموزش‌وپرورش در عصر کرونا، اظهار کرد: مفهومی که بیشترین فراوانی را در گفتار اندیشمندان و نوشتار نویسندگان دارد توسعه است، زیرا آرمان انسان‌ها توسعه است.

وی افزود: توسعه فضیلت‌های انسانی، حرمت بشری، اعتقادات، عدالت، کیفیت و امکانات زندگی بشری را در بر می‌گیرد و نهاد اصلی رقم زننده تحولات مبتنی بر توسعه آموزش‌وپرورش است. ‌سازمان تحول مبتنی بر توسعه مدرسه است، واحد توسعه کلاس درس و نیروی انسانی کارگزار توسعه معلمان هستند.

حسینی یکی از مأموریت‌های اصلی شوراهای آموزش‌وپرورش را اجرایی سازی سند تحول بنیادین دانست و گفت: اکنون ۱۰سال از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد، گزارش‌های تأیید نشده حاکی از این است که تاکنون فقط ۳۰درصد سند تحول بنیادین اجرایی شده و اهداف آن محقق شده است و این سند هنوز به‌طور کامل به دل مدارس وارد راه نیافته است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش بابیان این‌که آموزه‌های سند تحول بنیادین مبتنی بر آموزه‌های نوآورانه، تعطیلی، تعدیلی و استمراری است اظهار کرد: در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین به آموزه‌های نوآورانه، تأسیسی و تعطیلی کم‌توجه شده است و بیشتر فعالیت‌های اجرایی‌سازی سند تاکنون در حوزه فعالیت‌های استمراری سند است.

وی افزود: باهدف اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین به‌ویژه آموزه‌های نوآورانه و رویکرد مدرسه محورانه، سال گذشته ۲۵بسته تحولی در وزارت آموزش‌وپرورش تدوین و اجرایی شد که ۳بسته آن در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی بود.

حسینی با اشاره به نتایج مطالعه بین‌المللی پیزا در خصوص عملکرد و کیفیت نظام‌های آموزش عمومی، اظهار کرد: بر اساس نتایج این مطالعه کشورهایی که توانسته‌اند حداقل دو مهارت از مهارت‌های شش‌گانه مرتبط با دانش آموزان ابتدایی را پیگیری کنند، مزایا و منافع اقتصادی آن تا سال ۲۰۳۰برای آن دسته از کشورهایی که درآمد پایین‌تر از حد متوسط دارند، باعث خواهد شد که تولید ناخالص داخلی آن‌ها ۱۳برابر افزایش یابد و برای کشورهای که درآمد بالاتر از حد متوسط دارند، باعث خواهد شد تولید ناخالص داخلی آن‌ها ۱۶درصد بالاتر رود. یکی از بسته‌های تحولی تدوینی حوزه آموزش ابتدایی مدرسه خوانا است که سعی در ارتقای ۶مهارت اصلی دانش آموزان ابتدایی دارد.

‏معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به یکی دیگر از پژوهش‌های بین‌المللی در حوزه آموزش‌وپرورش گفت: جان هتی؛ مدیر موسسه پژوهش در دانشگاه ملبورن و یکی از مؤثرترین افراد دنیا در تعلیم و تربیت با بررسی ۱۵ساله و مطالعه بیش از ۵۰۰۰پژوهش که حدود ۲۴۰میلیون دانش‌آموز و انواع نظام‌های آموزش‌وپرورش را بررسی کرده بودند، به سه عامل اصلی که در کیفیت نظام تعلیم و تربیت که نقش مؤثری دارند، رسید.

وی افزود: اتخاذ رویکردی از آموزش با محوریت علم، ذهن و مغز و تربیت، توجه به فلسفه علوم و دانش و کیفیت معلمان، سه عامل اصلی کیفیت در نظام تعلیم و تربیت بر اساس پژوهش جان هتی هستند که در این میان کیفیت معلمان نقش بیشتری دارد. معلم باکیفیت جانشین تمامی ندا شته‌ها است و رکن اصلی تعلیم و تربیت‌معلم باکیفیت است، لذا برای جذب معلم با کیفیت سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد، تنها بستر جذب معلم، دانشگاه فرهنگیان باشد.

حسینی ادامه داد: تعیین تکلیف صد هزار نیروی غیررسمی در آموزش‌وپرورش، تدوین لایحه رتبه‌بندی و ارائه به مجلس، افزایش ۶۵درصدی حقوق فرهنگیان، تخصیص ۱۴۰درصدی اعتبارات به آموزش‌وپرورش، پرداخت ۲هزار و ۴۰۰میلیارد از مطالبات معلمان، آغاز ساخت مسکن ملی برای ۵۰هزار فرهنگی و تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک؛ از جمله اقدامات ارزنده آموزش‌وپرورش در سال گذشته است.

جانشین وزیر در طرح هدایت بابیان این‌که کرونا نظام جهانی را دچار به‌هم‌ریختگی کرد و جامعه طوفانی را رقم زد اظهار کرد: این پدیده بر همه ابعاد جامعه جهانی در قلمروهای اقتصاد، فرهنگ و روابط تأثیر گذاشت و بر نظام آموزش‌وپرورش نیز تأثیر همه‌جانبه داشت. آموزش‌وپرورش اولین نهادی بود که براثر کرونا مناسبات و ترتیبات معمول خود را به‌کلی دچار دگرگونی دید و مدارس اولین مکانی بودند که به تعطیلی کشیده شدند.

معاون وزیر گفت: باید به‌سرعت تلاش می‌شد که تعطیلی مدارس به تعطیلی آموزش منجر نشود، بر همین اساس مدرسه تلویزیونی پای‌کار آمد و خلاقیت‌های معلمان و تولید محتوا شکل گرفت و به‌سرعت شبکه شاد به‌عنوان پلت فرم داخلی، امن، فراگیر، رایگان و انحصاری متولد شد.

حسینی ادامه داد: از حیث ارتقای کیفیت تحصیلی دانش آموزان باید بپذیریم که هیچ روشی جایگزین آموزش‌های حضوری نمی‌شود، اما روش آموزش مجازی از تعطیلی فرآیند یاددهی یادگیری جلوگیری کرد و بهترین روش برای جلوگیری از توقف جریان یادگیری در عصر کرونا بود. مشارکت معلمان، مدیران و خصوصاً اولیا و به‌طورکلی جامعه در زیست‌بوم کرونا در امر تعلیم و تربیت بسط و گسترش بیشتری یافت.

وی بابیان اینکه نزدیک به ۳۰درصد دانش آموزان به شبکه ملی ارتباطات متصل نبودند و یا به وسایل ارتباطی هوشمند مثل موبایل و تبلت دسترسی نداشتند اظهار کرد: برای جلوگیری از بسط بی‌عدالتی آموزش دیجیتالی نظام تعلیم و تربیت به میدان آمد و طرح هدایت را تدوین و تصویب کرد.

جانشین وزیر در طرح هدایت گفت: در قالب این طرح قرار بر این شد این وسایل برای دانش آموزان نیازمند فراهم شود و خوشبختانه تاکنون نزدیک به ۳۰۰هزار تبلت تهیه و به دانش آموزان اهداشده است. همچنین برای دو میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز دیگر هم با استفاده از ظرفیت‌های دولتی، عمومی، مردمی و خیرین تعهد ایجادشده است تاکنون ۱۲هزار تبلت به دانش آموزان کم برخوردار استان خراسان رضوی در قالب طرح هدایت اهداشده است.

حسینی در ادامه نشست بابیان اینکه ۱۰۰تبلت به دانش آموزان شهرستان جوین به‌ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر در این سفر اهدا خواهد شد گفت: اگر از منابع درون شهرستانی تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار تهیه شود به همان میزان از طریق طرح هدایت نیز تبلت به دانش آموزان اهدا خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، معاون وزیر گفت: ساخت یک سالن درون مدرسه‌ای برای دانش آموزان استثنایی جوین، راه‌اندازی یک مرکز اختلالات یادگیری به‌شرط تأمین زمین، اختصاص ۱۰۰میلیون تومان اعتبار برای مدرسه دانش آموزان استثنایی جوین، اختصاص ۱۰۰میلیون تومان برای خرید تجهیزات موردنیاز دانش آموزان استثنایی جوین، تأمین تجهیزات پایگاه سنجش شهرستان و پرداخت ۷۰درصد هزینه ایاب ذهاب دانش آموزان استثنایی از جمله تعهدات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است که برای شهرستان جوین انجام خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار