تلاش برای جذب ۹ هزار پرستار در سال ۹۹

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: تعداد نیروی پرستار به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت در کشور حدود ۱۹ نفر بوده که این آمار پایین‌تر از استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت است.
تبیین نقش پرستاران در اجرای برنامه پوشش همگانی سلامت / تدوین شیوه نامه‌ی آموزش سلامت به خانواده‌ها / معوقه کارانه پرستاران در حدود ۱۰ ماه است / آمار پایین نیروی پرستار نسبت به جمعیت در کشور

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تدوین شیوه‌نامه‌ی ساختار آموزش سلامت خانواده اظهار کرد: امروزه توانمندسازی خانواده‌ها و به ویژه بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این کار باعث ارتقای خود مراقبتی و سطح سلامت جامعه می‌شود. در این میان پرستاران نقش ویژه‌ای در آموزش مردم و مراقبت از بیماران بر عهده دارند.

او ادامه داد: پرستاران نقش مهمی در اجرای پوشش همگانی سلامت و عدالت محور شدن خدمات بهداشتی و درمانی در بین مردم دارند. در قالب یک قطعنامه و با هدف سیاست‌گذاری در کشور نقش پرستاران در حوزه اجرای برنامه پوشش همگانی سلامت پررنگ‌تر از گذشته خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان کرد: یکی از موضوعات مطرح کمبود نیروی پرستاری و کیفی سازی خدمات سلامت از طریق توزیع نیروی کار است. میانگین کادر پرستاری نسبت به تخت‌های بیمارستانی در ایران ۱.۰۲ بوده در حالی که استاندارد وزارت بهداشت ۲.۵ است.

حضرتی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی به ازای هر ۱۰ هزار نفر باید ۵۰ پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت باشند که این آمار حداقل استاندارد است. متأسفانه در کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۱۹ پرستار در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند که این آمار در مقایسه با کشور‌های دیگر مانند قطر با ۱۱۹ پرستار، ترکیه با ۲۴ پرستار و کشور‌های اروپایی مانند ایرلند با ۱۵۵ پرستار قابل مقایسه نیست.

تلاش برای جذب ۹ هزار پرستار در سال ۹۹
او با اشاره به اینکه در سال ۹۹ تلاش می‌شود که ۹ هزار پرستار دیگر جذب شود، گفت: یکی از اقدامات مهم معاونت پرستاری به منظور نظارت بر اجرای قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران است که این دستورالعمل با هدف کارآیی و اثربخشی بیشتر سرمایه‌های انسانی ابلاغ شده و بر اساس آن ساعات کاری نیروی پرستاری حداکثر تا ۸ ساعت در هفته کاهش پیدا می‌کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت یادآوری کرد: در حال حاضر معوقه کارانه پرستاران در حدود ۱۰ ماه و میزان طلب آن‌ها بابت اضافه کار ۸ ماه است که معاونت پرستاری اقدامات خوبی در زمینه پرداخت به موقع اضافه کار‌های اجباری نیروی پرستاری کرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار