تمامی دانشجویان کشور آموزش‌های مهارت‌محور خواهند دید

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تمامی دانشجویان کشور آموزش‌های مهارت‌محور خواهند دید

وزیر علوم توانمندسازی و مهارت‌آموزی دانشجویان را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم خواند و گفت: بر این اساس، تمام دانشجویان دانشگاه‌های کشور در کنار رشته‌های تحصیلی مختلف، مهارت‌های شغلی متناسب با آن رشته را می‌آموزند.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در چهارمین کنگره آموزش‌های مهارتی، فناوری و اشتغال دانشگاه علمی کاربردی بر ضرورت توجه به آموزش‌های مهارت‌محور در کشور تاکید کرد و گفت: براساس برنامه‌هایی که در کشور وجود دارد، از جمله برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین برنامه‌های وزارت علوم که امر ساماندهی آموزش عالی کشور را عهده‌دار است و همچنین بررسی‌های کارشناسانه که در سال‌های اخیر در حوزه‌های اشتغال صورت گرفته است،‌ توجه به مهارت‌آموزی‌ اولویت ویژه‌ای را در برنامه‌های آموزش عالی پیدا کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دو مجموعه بزرگ دانشگاه علمی کاربردی و فنی‌حرفه‌ای در وزارت علوم وجود دارد که هر دوی این مراکز ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل ارزشمندی در اختیار دارند و براساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه و شورا در عرصه آموزش عالی کشور برای تجدید نظر برنامه‌های اجرایی خوشبختانه امر بازنگری در این دانشگاه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه اشتغال‌پذیری مهارت‌آموزان در دانشگاه‌های علمی کاربردی بالا است،‌ افزود: این دانشگاه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌هایی که بیشتر منجر به صدور مدارک تحصیلی سنتی می‌شوند، وضعیت اشتغال‌پذیری بالاتری در بین فارغ‌التحصیلان خود دارد و با توجه به انتظاری که برای اشتغال‌پذیری و کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سوی جامعه وجود دارد،‌ این انتظار از سوی دانشگاه‌های مهارت‌محور جامع عمل پوشانده می‌شود.

بخش زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، جزء جمعیت بیکار کشور قرار گرفته‌اند

وزیر علوم خاطر نشان کرد: متاسفانه بخش زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، جزء جمعیت بیکار در کشور قرار گرفته‌اند که با وجود دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی‌حرفه‌ای انتظار است که فارغ‌التحصیلان این مراکز بتوانند جذب بازار کار شوند و مشکلی برای اشتغال نداشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در امر آموزش عالی در دست اجرا داریم، این است که بسیاری از دانشجویان در رشته‌های مختلف بتوانند در حین تحصیل مهارت‌آموزی داشته باشند و در نتیجه آن،‌ آموزش‌های لازم را متناسب با رشته تحصیلی خود ببینند تا بعد از فارغ‌التحصیلی با مشکل بیکاری مواجه نشوند. خوشبختانه این آموزش‌ها برای اولین بار در دانشگاه علامه طباطبایی ارائه شد و نتایج مثبتی به همراه داشت.

دکتر غلامی در پایان،‌ تاکید کرد: اگرچه آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان ما در مقایسه با بسیاری از کشورها آمار بدی نیست، اما ظرفیت‌های بسیار بالایی در کشور وجود دارد که اگر بتوانیم به توسعه اقتصادی و اجتماعی برسیم باید برنامه‌ داشته باشیم تا از این ظرفیت‌ها که جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، استفاده کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار