تمام دانستنی‌ها درباره کارت کنکور ۹۵

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کارت‌ شرکت در آزمون سراسری‌ سال ۱۳۹۵ از روز یکشنبه ۲۰ تیرماه در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قابل دسترس است و آزمون امسال در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ تیر برگزار می شود.
آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ۲۴ تیر، داوطلبان گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنجشنبه ۲۴ تیر ، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه ۲۵ تیر و داوطلبان گروه آزمایشی زبانهای خارجی در بعدازظهر جمعه ۲۵ تیر برگزار خواهد شد.

کارت های‌ شرکت در آزمون برای‌ کلیه‌ داوطلبان‌ آزمون‌ سراسری سال ۱۳۹۵ از یکشنبه ۲۰ تیر بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان پس از پرینت کارت شرکت در آزمون، در صورت وجود نقص احتمالی باید مطابق بندهای مربوطه به حوزه های رفع نقص کارت مراجعه کنند.

نحوه‌ و زمان پرینت برگ راهنما و کارت شرکت در آزمون

کارت آزمون به همراه برگ راهنمای شرکت در آزمون برای مشاهده و پرینت بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می گیرد.

داوطلبان از یکشنبه ۲۰ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر ماه فرصت دارند با ورود به سایت سازمان سنجش کارت های‌ شرکت در آزمون‌ در گروه های‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌، علوم انسانی‌، هنر و زبان های خارجی‌ را دریافت کنند.

کلیه‌ داوطلبان‌ متقاضی شرکت‌ در آزمون‌، برای پرینت کارت شرکت در آزمون باید در تاریخ تعیین شده به شرح فوق به پایگاه اطلاع‌رسانی مذکور مراجعه کرده و با وارد کردن شماره سریال کارت اعتباری ثبت نام (۱۲ رقمی) و شماره شناسنامه و یا شماره پرونده و کدپیگیری ثبت‌نام (۱۶ رقمی) و نام و نام خانوادگی، کدملی و سریال شماره شناسنامه یک نسخه پرینت از برگ راهنما و کارت شرکت در آزمون تهیه کنند.

داوطلبانی که در ۲ یا ۳ گروه آزمایشی متقاضی شده‌اند باید علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی اصلی، برحسب مورد نسبت به پرینت کارت گروه آزمایشی دوم و یا گروه های آزمایشی دوم و سوم (گروه های آزمایشی هنر و زبانهای خارجی) خود اقدام کنند.

برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار و ارائه آن الزامی است. لذا کلیه داوطلبان باید برای پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام کنند.

تذکر مهم: چنانچه داوطلبی به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شماره داوطلبی، پرونده و یا کد پیگیری مورد نیاز، موفق به پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی شود، لازم است با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و ورود به سیستم پاسخگویی و انتخاب نام آزمون و تعیین موضوع پیگیری نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده، داوطلبی و یا کد پیگیری ثبت نام اقدام کنند.

این امکان برای داوطلبانی فراهم است که در سیستم پاسخگویی دارای عضویت باشند. لذا ضرورت دارد داوطلبانی که اطلاعات فوق را مفقود نموده اند با عضویت در این سیستم نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام کنند.

محل‌ رفع نقص کارت شرکت در آزمون

محل رفع نقص کارت شرکت در ‌آزمون کلیه داوطلبان گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی‌، علوم انسانی‌، علوم‌ تجربی‌، هنر و زبانهای ‌خارجی‌ بر مبنای‌ شهرستان‌ محل‌ اقامت فعلی‌ آنان‌ که‌ در بند ۲۶ تقاضانامه‌ ثبت‌ نام‌، مشخص‌کرده‌اند، است.

مغایرت هایی که باید توسط داوطلبان در کارت کنکور اصلاح شود

داوطلبان لازم است درصورت مشاهده مغایرت در مندرجات کارت شرکت در آزمون، به شرح زیر اقدام کنند.

۱- با توجه به اطلاعات مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون، چنانچه داوطلبان مغایرتی در اطلاعات مندرج در بندهای ۱، ۳، ۴‌، ۷، ۱۲‌، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸ ، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۳ (شامل نام خانوادگی و نام، سال تولد، شماره شناسنامه‌، سال اخذ و نوع دیپلم، شماره ملی، سری و سریال شناسنامه، محل تولد، شماره دانش آموزی، منطقه اخذ دیپلم، سهمیه، معدل کتبی نهایی دیپلم، محل اخذ مدرک ماقبل دیپلم، محل اخذ مدرک دیپلم، سال و محل اخذ مدرک دوره پیش دانشگاهی، استفاده از بورسیه آموزگار، کارمندی، مدرک کاردانی، دانشجوی دوره روزانه، دانشجوی انصرافی، اتباع خارجی و مدرک کارشناسی) کارت شرکت در آزمون مشاهده کردند، لازم است برای اصلاح مورد یا موارد مذکور در سایت سازمان و در قسمت ویرایش اطلاعات حداکثر تا تاریخ ۲۵ تیرماه مراجعه و از آن طریق نسبت به اصلاح موارد اقدام کنند.

تبصره۱- داوطلبانی که سال اخذ مدرک دیپلم آنان سال ۱۳۸۴ به بعد است چنانچه خواستار ویرایش اطلاعات مندرج در بندهای ۱، ۳، ۴، ۷، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶ و ۱۸ کارت شرکت در آزمون خود هستند با توجه به اینکه در زمان ثبت نام اولیه نسبت به تایید بندهای فوق اقدام و کد سوابق تحصیلی دریافت کرده اند در این مرحله هرگونه ویرایشی درخصوص اطلاعات فوق انجام دهند، اعمال ویرایش اطلاعات منوط به هماهنگی سازمان سنجش و تأیید مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و محل اخذ مدرک دیپلم داوطلبان است.

تبصره۲- داوطلبانی که سال اخذ مدرک دیپلم آنان سال ۱۳۸۳ و قبل از آن است، چنانچه خواستار ویرایش سال اخذ مدرک دیپلم (بند۷) کارت شرکت در آزمون خود به سال ۱۳۸۴ و بعد از آن است و در یکی از رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دیپلم خود را اخذ کرده و یا به یکی از رشته های مذکور تغییر می دهند باید کد سوابق تحصیلی دیپلم را از پایگاه اطلاع رسانی این سازمان دریافت و آن را در محل مربوط در صفحه ویرایش اطلاعات وارد کنند و سپس نسبت به اصلاح سال اخذ مدرک دیپلم خود اقدام کنند.

تبصره۳- دانش آموزانی که سال اخذ مدرک پیش دانشگاهی آنان سال ۱۳۹۱ و بعد از آن است باید قبل از پرینت کارت اقدام به درج عنوان مدرک پیش‌دانشگاهی کرده، و ضمناً این داوطلبان ضرورت دارد با مراجعه به قسمت ویرایش اطلاعات کارت شرکت در آزمون نسبت به درج کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی اقدام کنند.

لازم به توضیح است کد سوابق تحصیلی از سامانه جمع آوری اطلاعات و سوابق تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری مربوط به وزارت آموزش و پرورش به آدرس: https://dipcode.medu.irقابل دریافت است.

تبصره ۴- درصورت مشاهده هرگونه مشکل درخصوص نمرات آموزش وپرورش، اطلاعات سوابق تحصیلی، عدم ارسال آنها به سازمان سنجش، مشمول یا غیر مشمول بودن لازم است حداکثر تا ۲۷ تیرماه ۹۵ به منطقه آموزش و پرورش محل اخذ دیپلم خود مراجعه کنند.

کدام مغایرت هایی نیاز به اصلاح قبل از آزمون دارد؟

داوطلبان درصورتی که مغایرتی در اطلاعات مندرج در بندهای ۲، ۶، ۸، ۹ و ۱۰ (جنس، دین، زبان خارجی امتحانی، معلولیت و بهیار) کارت شرکت در آزمون مشاهده کردند ضروری است از روز سه‌شنبه ۲۲ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و ۱۴:۰۰ تا ۱۸:۰۰ با به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر (کارت ملی و یا شناسنامه عکسدار) شخصاَ به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کنند.

۲- چنانچه سهمیه درخواستی داوطلبی غیر از سهمیه مناطق است و در بند ۱۷ کارت شرکت در آزمون سهمیه مناطق درج شده است لازم است به اطلاعیه سنجش توجه کنند.

۳- چنانچه کارت شرکت در آزمون داوطلب دارای اشکالاتی از جمله؛ فاقد مهر بودن عکس، واضح نبودن عکس، عکس به جزء عکس داوطلب (اشتباه عکس) و … است ضروری است از سه‌شنبه ۲۲ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و ۱۴:۰۰ الی ۱۸:۰۰ با بهمراه داشتن ۲ قطعه عکس ۴×۳، کارت ملی یا شناسنامه عکسدار شخصاَ به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص‌مراجعه کنند و موضوع را دنبال کرده تا مشکل برطرف شود.

تبصره: در صورتی که در این خصوص کارت داوطلب دارای اشکال می باشد و تا روز قبل از آزمون نسبت به رفع آن اقدام نکنند مطابق مقررات مربوط به تخلف و تقلب با وی رفتار خواهد شد.

۴- چنانچه شماره داوطلب مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون چه به صورت عددی و یا به صورت حروف ناخوانا است ضروری است از سه‌شنبه ۲۲ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و ۱۴:۰۰ الی ۱۸:۰۰ شخصاَ به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کنند و موضوع را دنبال کرده تا مشکل برطرف شود.

الزام ثبت علاقمندی برای داوطلبان گروه آزمایشی هنر

۵- داوطلبان گروه آزمایشی هنر در صورت علاقه‌مندی به رشته های ذیل به منظور شرکت در آزمون عملی باید نسبت به انتخاب حداکثر دو مورد از رشته‌های تحصیلی جدول ذیل منحصراً به صورت اینترنتی از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ تیر ماه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org اقدام کنند.

با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی مورد نظر در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می‌پذیرد داوطلبانی که اقدام به انتخاب یک مورد از موارد رشته‌های تحصیلی ذیربط برای شرکت در آزمون عملی اقدام می‌کنند، باید نسبت به پرداخت مبلغ ۲۳۰ هزار ریال بابت هزینه آزمون عملی به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

داوطلبان در صورتی که متقاضی و علاقمند به شرکت در آزمون عملی دو مورد از موردهای ذیل هستند باید نسبت به پرداخت مبلغ ۴۶۰ هزار ریال به صورت اینترنتی اقدام کنند.

عدم پرداخت هزینه آزمون عملی، به منزله انصراف آنان‌ از شرکت در آزمون عملی رشته و یا رشته های مربوط بوده و نهایتاً به مفهوم عدم امکان پذیرش آنان در این رشته‌ها خواهد بود.

رشته های این گروه شامل نقاشی ـ ارتباط تصویری ـ هنرهای تجسمی ـ طراحی پارچه و لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی، موسیقی جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری ـ کارگردانی، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی است.

پرداخت مبلغ ۹۲ هزار ریال برای اعمال بند موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور

آن دسته از داوطلبانی که در زمان ثبت نام آزمون موفق به اعمال بند موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور نشده ­­اند، می توانند با پرداخت مبلغ ۹۲ هزار ریال به بصورت الکترونیکی به وسیله کارتهای عضو شبکه بانکی شتاب از طریق سایت سازمان سنجش و در قسمت ویرایش اطلاعات نسبت به علامت‌گذاری بند فوق از تاریخ ۲۰ تا ۲۳ تیر اقدام کنند.

داوطلبان متقاضی رشته‌های دارای شرایط خاص در این آزمون، باید نسبت به انتخاب رشته و یا رشته‌های مذکور بر اساس اطلاعیه های سازمان سنجش به صورت درج علامت، منحصراً بصورت اینترنتی و از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ تیر از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام کنند.

به اطلاع داوطلبان علاقه مند به رشته های تحصیلی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در دانشگاههای تربیت دبیر شهید رجایی و پردیسهای دانشگاه فرهنگیان می‌رساند در صورت پذیرش دانشجو در این رشته‌ها برای سال ۱۳۹۵، اطلاعات لازم درخصوص نحوه اعلام علاقه مندی از داوطلبان برای پذیرش در این دانشگاهها در مرحله انتخاب رشته اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آن دسته از داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که پذیرش در آنها براساس آزمون صورت می‌پذیرد، باید ضمن شرکت در آزمون، پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون سراسری و دریافت کارنامه برای انتخاب رشته به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

لزوم پرینت کارت های جداگانه برای گروه های آزمایشی دوم و سوم

برای‌ آن‌ دسته‌ از داوطلبان‌ متقاضی شرکت در آزمون گروههای‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ انسانی‌ ، علوم‌ تجربی و زبانهای خارجی‌ که علاقه‌مندی‌ خود را برای‌ شرکت‌ در آزمون‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر با گذاشتن‌ علامت‌ در ردیف‌ ۴۳ تقاضانامه‌ اعلام‌ داشته‌اند، کارت‌ شرکت در آزمون‌ گروه هنر نیز جداگانه‌ صادر شده است‌.

این‌ دسته ‌از داوطلبان‌ لازم‌ است‌ پرینت کارت‌ شرکت در آزمون گروه‌ هنر را نیز علاوه‌ بر پرینت کارت‌ شرکت در آزمون ‌گروه آزمایشی‌ مربوط‌ از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت ‌دارند.

برای‌ آن دسته‌ از داوطلبان‌ متقاضی شرکت در آزمون گروههای‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ انسانی‌، علوم‌ تجربی و هنر که علاقه‌مندی‌ خود را برای‌ شرکت‌ در آزمون‌ گروه‌ آزمایشی‌ زبانهای‌ خارجی‌ نیز با گذاشتن‌ علامت‌ در ردیف‌ ۴۴ تقاضانامه‌ مشخص‌ کرده‌اند، کارت‌ شرکت در آزمون گروه زبانهای‌ خارجی‌ نیز صادر شده است‌.

این‌ دسته‌ از داوطلبان‌ لازم‌ است‌ پرینت کارت‌ شرکت در آزمون گروه‌ آزمایشی‌ زبانهای‌ خارجی‌ را نیز علاوه‌ بر کارت‌ گروه‌ آزمایشی‌ مربوط‌ از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت‌ دارند.

برای‌ آندسته‌ از داوطلبان‌ متقاضی شرکت در آزمون گروههای‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌ و علوم‌ انسانی‌ که علاقه‌مندی‌ خود را برای‌ شرکت‌ در گروه‌ هنر و همچنین‌ گروه‌ زبانهای‌ خارجی‌ با علامتگذاری‌ در ردیفهای‌ ۴۳ و ۴۴ تقاضانامه‌ مشخص‌ کرده‌اند، سه‌ کارت‌ شرکت در آزمون صادر شده‌ است‌.

این‌ قبیل‌ از داوطلبان‌ باید پرینت هر سه‌ کارت‌ شرکت در آزمون را از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت‌ دارند.

داوطلبان دارای دیپلم کامل بهیاری و آن دسته از بهیاران شاغل که در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ در گروه آزمایشی علوم تجربی ثبت نام کرده اند علاوه بر پاسخگویی به دروس عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی مربوط، باید به دروس اختصاصی بهیاری نیز که در دفترچه شماره ۳ درج شده ، پاسخ دهند.

برای این قبیل داوطلبان بر روی کارت شرکت در آزمون در قسمت بهیاری، کلمه «بلی» مشخص شده است.

داوطلبان‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ انسانی‌ که دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی و عنوان‌ گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ نظام جدید آنان‌ علوم‌ و معارف‌ اسلامی‌ (کد ۱۸) است با توجه‌ به‌ ضوابط‌، لازم‌ است‌ علاوه‌ بر دروس‌ اختصاصی‌ گروه‌ مذکور، درس ‌اصول، عقاید و فقه‌ را نیز امتحان‌ دهند.

به این داوطلبان توصیه‌ می‌شود که‌ به‌ مندرجات‌ برگ راهنما که‌ به همراه‌ کارت‌ شرکت در آزمون از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل دریافت‌ و پرینت است توجه‌ کنند.

وضعیت‌ چنین‌ داوطلبانی‌ که‌ با توجه‌ به‌ ضوابط‌ (از لحاظ‌ نوع‌ گواهینامه‌ دیپلم و دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌)، لازم ‌است‌ درس‌ اصول‌، عقاید و فقه‌ را امتحان‌ دهند دقیقاً در برگ راهنمای‌ شرکت‌ در آزمون‌ مشخص‌ شده‌ است‌.

برای‌ آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ یکی‌ از بندهای‌ ۱یا ۲ یا ۳ یا ۴ و یا ۵ ردیف‌ ۲۰ (بند معلولیت) تقاضانامه‌ ثبت‌ نام‌ را علامتگذاری‌ کرده و مدرک‌ مورد تایید از سازمان بهزیستی را نیز در زمان ثبت نام برای سازمان سنجش ارسال کرده اند در مقابل‌ عنوان‌ معلولیت‌ در کارت‌ شرکت در آزمون، نوع‌ معلولیت‌ درج‌ شده‌ است‌.

چنانچه‌ داوطلبی‌ یکی‌ از بندهای‌ مذکور را علامتگذاری‌ و مدرک ‌مورد تایید را نیز ارسال کرده ولی‌ در کارت‌ شرکت در آزمون وی عنوان معلولیت مشخص‌ نشده‌، لازم‌ است‌ در یکی از روزهای سه‌شنبه ۲۲ تیر تا چهارشنبه ۲۳ تیر (روزهای قبل از آزمون) با به همراه داشتن گواهی معلولیت مراتب‌ را سریعاً به‌ نماینده ‌سازمان‌ سنجش‌ مستقر در باجه رفع‌ نقص‌ مراجعه کنند.

داوطلبان‌ مشمول‌ هر یک‌ از بندهای ۳ و ۴ مندرج در بند (ج) و همچنین بند ۱۰ مندرج در بند (د) فوق لازم‌ است‌ قبل‌ از برگزاری‌ آزمون‌ با مراجعه به باجه رفع نقص براساس جدول شماره ۲ اطلاعیه وضعیت‌ خود را مشخص‌کرده ‌باشند، بدیهی‌ است‌ در حین‌ اجرای‌ آزمون‌ و بعد از آن‌ اقدامی‌ انجام‌ نخواهد شد.

ممنوعیت شرکت در کنکور ۹۵ برای دانش آموزانی که پیش دانشگاهی نگذرانده اند

از آنجا که‌ براساس‌ ضوابط‌ آزمون‌ سراسری‌ سال ۱۳۹۵ منحصراً آن‌ دسته‌ از داوطلبان‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ که‌ دارای مدرک‌ پیش‌ دانشگاهی‌ بوده‌ و یا دانش‌ آموز دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ هستند، مجاز به‌ ثبت‌ نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری ‌بوده‌اند، بنابراین‌ آن‌ دسته‌ از داوطلبان‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ که‌ به‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ راه‌ نیافته‌اند، مجاز به‌ شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال ۱۳۹۵ نیستند و بدیهی‌ است‌ در صورت‌ شرکت‌ در آزمون‌ از گزینش‌ نهایی‌ حذف‌ خواهند شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار