توصیه های مهم جهت انتخاب رشته ارشد 97 علوم پزشکی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

توصیه های مهم جهت انتخاب رشته ارشد 97 علوم پزشکی

مجازشدگان به انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال تحصیلی ۹۷-۹۸ لازم است به نکاتی توجه نمایند.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، اواخر هفته گذشته بود که دفترچه انتخاب رشته محل آزمون ارشد علوم پزشکی ۹۷ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد. طبق آمارها در این آزمون ۸۰ هزار و ۵۶۳ نفر ثبت نام کرده بودند که از بین ۵۶ هزار و ۳۸۱ تقر حاضر در جلسه آزمون تعداد ۳۲ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند، همچنین کارنامه افراد شرکت کننده شامل مشخصات فردی، سهمیه، معدل (براساس اعلام داوطلب)، نمره خام دروس امتحانی به درصد، نمره کل تراز به درصد، رتبه در سهمیه و رتبه کل داوطلب در بین کلیه داوطلبان همان رشته بدون اعمال سهمیه (رتبه آزاد) از طریق سایت سنجش آموزش پزشکی در دسترس است . در این میان توجه به پنج نکته ضروری است:

۱- زمان انتخاب رشته در این آزمون: ابتدا کارنامه علمی در اختیار داوطلبان قرار داده شده است تا بتوانند با آگاهی از وضعیت علمی خود انتخاب دقیق تری انجام دهند. زمان انتخاب رشته محل از روز شنبه ۲۷ تا ۳۰ مردادماه خواهد بود.

۲- نحوه تاثیر معدل: طبق نوشته دفترچه انتخاب رشته، معدل مقطع کارشناسی در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷، به میزان ۲۰ درصد در نمره کل تراز موثر وو نمره کتبی به میزان ۸۰ درصد محاسبه شده است. همچنین با توجه به اختلاف سطح معدل فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف سراسر کشور، ابتدا نمره معدل داوطلبان با استفاده از روش علمی تراز می شود،

۳- سهمیه: این آزمون دارای سه نوع سهمیه، رزمندگان و ایثارگران ( که این سهمیه نیز به دو صورت سهمیه ۲۵ درصدی و پنج درصدی تقسیم می شود)، آزاد و استعداد درخشان (به دو شکل با آزمون و بدون آزمون) است. از نکات قابل توجه سهمیه ها این است که شرط حد نصاب علمی داشته باشند، به طوری که سنجش و پذیرش در سهمیه ایثارگران به شرط کسب حدنصاب علمی است.

۴- دانشگاه های علوم پزشکی: کشور تعهدی در قبال اسکان و تامین خوابگاه ندارند و براساس امکانات موجود، خوابگاه در اختیار دانشجو قرار می دهند، لذا داوطلبان جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی دانشگاه یا مرکز مورد نظر مراجعه کنند. مرکز سنجش آموزش پزشکی در مورد ارائه یا عدم ارائه خوابگاه هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت. این مساله در دفترچه انتخاب رشته دقیقا آورده شده است

۵- ضوابط پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی: آخرین توصیه اینکه، داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی برای رشته های مورد پذیرش از طریق آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، ضمن مطالعه کامل شرایط اختصاصی دفترچه راهنمای ثبت نام دقت کنند ضوابط مربوط به آزمون وزارت بهداشت در کلیه مراحل پذیرش دانشجو در واحدهای مختلف این دانشگاه که از طریق آزمون وزارت بهداشت دانشجو می پذیرند، اجرا می شود. پس از پذیرش کلیه ضوابط تحصیلی تابع قوانین این دانشگاه است، لذا توصیه می شود قبل از انتخاب محل تحصیل، دقت و تحقیقات لازم از آن دانشگاه به عمل آید، همچنین طبق آنچه که در این دفترچه آمده، واحدهای علوم و تحقیقات، شاهرود، ارومیه، خوراسگان، کرمان، نجف آباد، یزد، تهران، علی آبادکتول، علوم دارویی، شهرضا، الکترونیکی، تهران جنوب، تهران شمال، ساری، سمنان، شهرکرد، مرودشت در رشته های اقتصاد بهداشت، آموزش بهداشت، بهداشت و ایمنی مواد غذایی، بیوشیمی بالینی، پرستاری داخلی، پرستاری سلامت جامعه، پرستاری مراقبت های ویژه روان پرستاری، سم شناسی، شیمی دارویی، خدمات بهداشتی درمانی دانشجو پذیرش می کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار