جبران کمبود معلم با 16 روش مختلف

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

جبران کمبود معلم با 16 روش

وزیر آموزش و پرورش: با ۱۶ روش کمبود معلم را در نظام آموزش و پرورش جبران کرده ایم.

به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛ سید محمد بطحایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: از چالش های آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی است اما در سال تحصیلی جاری کلاس بدون معلم نداریم.
وی گفت: یک سوم از معلمانی که شرایط بازنشستگی داشتند یکسال دیگر خدمت می کنند.
بطحایی افزود: مهر امسال حدود 33 هزار نفر ورودی جدید به دانشگاه فرهنگیان داشتیم و تلاش می کنیم ظرفیت پذیرش این دانشگاه را به حداکثر برسانیم که بتواند 85 هزار دانشجو در خود جا دهد.
وی گفت: اینکه گفته می شود دانشگاه فرهنگیان 150 هزار دانشجو ظرفیت دارد مبالغه آمیز و غیرممکن است.
بطحایی افزود: در ابتدای سال تحصیلی سال 98، 18 هزار معلم از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می شوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این افراد با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد امسال وارد دانشگاه فرهنگیان شده اند و پس از یکسال آموزش معلم می شوند.
وی افزود: برنامه ریزی کرده ایم که دانشجو معلمان پس از دو سال تحصیل ضمن ادامه تحصیل در آموزش و پرورش مشغول به کار شوند.
بطحایی با بیان اینکه در افزایش تعداد دانش آموزان در 6 سال آینده با چالش روبرو هستیم گفت: امسال 6 درصد تعداد دانش آموزان به ویژه در پایه اول و پایه دوازدهم نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم.
وی افزود: اکنون 14 میلیون دانش آموز در داخل و 13 هزار دانش آموز در 111 مدرسه 60 کشور جهان مشغول به تحصیل هستند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه در پایه دوازدهم میزان ساعات آموزشی آنها از 24 ساعت به 35 ساعت افزایش یافته 350 هزار دانش آموز در سیستم آموزشی باقی مانده و نیاز ما به نیروی انسانی افزایش یافته است.
بطحایی افزود: در 6 سال آینده تعداد دانش آموزان کشور به 16 میلیون و 800 هزار نفر می رسد اما پس از یک دوره دو سه ساله تعداد دانش آموزان کاهش می یابد.
وی گفت: اکنون تعداد نیروی انسانی آموزش و پرورش با احتساب نیروهای حق التدریس 920 هزار نفر است.
بطحایی افزود: 830 هزار نفر آنها آموزشی و در مدارس هستند و 60 هزار نفر نیز نیروهای ستادی آموزش و پرورش را شامل می شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان برای آموزش و پرورش نیرو تربیت می کند.
وی افزود: تغییر برنامه های درسی از مهمترین محورهای تحول نظام آموزش و پرورش است و باید همه ماموریت برنامه های درسی را با سند تحول آموزش و پرورش منطبق کنیم.
بطحایی با بیان اینکه در حوزه دانش، ابزار و روش دچار نقصان هستیم گفت: روش آموزشی ما کهنه و دانش​ آموزان را از مدرسه زده کرده است و نیازهای آنها را پاسخ نمی دهد.
وی افزود: اگر می خواهیم سند تحول نظام آموزش و پرورش اجرایی شود باید اداره مدارس در اختیار معلمان قرار بگیرد.
بطحایی گفت: از امسال نخستین بار برای پایه های چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم، 2 ساعت از برنامه درسی آموزشی را در قالب چارچوب ابلاغ شده در اختیار مدارس گذاشته ایم تا متناسب با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان از آن استفاده شود.
وی با بیان اینکه همه کتاب های درسی توزیع شده است افزود: در پایه دوازدهم به دلیل مشکلات اداری و ارسال آمار دانش آموزان چند روزی در توزیع کتاب آنها تاخیر ایجاد شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: البته نسخه پی دی اف کتاب های پایه دوازدهم در سامانه سازمان پژوهش وجود دارد.
بطحایی افزود: رویکرد آموزش و پرورش کاهش کتاب های کمک آموزشی است اما تا زمانی که اولیا دانش آموزان برای حل این مسئله همراهی نکنند کاهش این کتاب ها بسیار سخت است.
وی گفت: استفاده از کتاب های کمک آموزشی بدلیل وارد کردن صدمات روحی و روانی به دانش آموزان دوره ابتدایی در این دوره اکیدا ممنوع است.
بطحایی درباره کاهش ارزش بیمه تکمیلی معلمان نیز افزود: افزایش تعرفه های پزشکی از مهمترین مشکلات ادامه بیمه تکمیلی معلمان است.
وی گفت: مجبور بودیم برای حفظ کیفیت خدمات پزشکی سهم بیمه شده و دولت را افزایش دهیم اما نمی توانیم به بیمه شده بگوییم سهم خود را افزایش دهد بنابراین در حال گفتگو با دستگاه های مختلف و بررسی کاهش نیافتن ارزش بیمه طلایی معلمان هستیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز افزود: گزارش های بسیاری از عملکرد این صندوق به سهامداران ارائه شده و این گزارش ها در سامانه وزارت آموزش و پرورش موجود است.
بطحایی گفت: در مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان پول یا سرمایه ای از معلمان هدر نرفت و این مسائل مربوط به موسسات وابسته به این صندوق بود که با پیگیری مراجع قضایی بیشتر آنها در حال بازگشت به خزانه است.
وی افزود: این مسائل بدلیل سوءمدیریت شرکت های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان ایجاد شد.
بطحایی با بیان اینکه معلمان به آنچه که درباره صندوق ذخیره فرهنگیان در فضای مجازی منتشر می شود توجه نکنند گفت: سود پیش بینی شده قطعی این صندوق در سال مالی منتهی به مهر امسال 2/2 برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
وی افزود: امسال نخستین بار سه نفر از سهامداران صندوق ذخیره با رای مستقیم معلمان عضو هیات مدیره این صندوق شدند.
بطحایی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ساعات حضور دانش آموزان پایه دوازدهم در مدرسه­35 ساعت اما ممکن است فشار زیادی به این دانش آموزان وارد شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای کاهش فشار به دانش آموزان پایه دوازدهم در تلاش هستیم به مدرسه اختیار بدهیم که برخی از دروسی که امتحان نهایی ندارند و در کنکور سهم کمتری دارد با موافقت اولیای دانش آموزان غیرحضوری برگزار شود.
وی با بیان اینکه همچنان کنکور بر آموزش و پرورش سیطره دارد گفت: در شورای برنامه ریزی کنکور با هدایت وزیر علوم برنامه ریزی می کنیم که 20 درصد امتیاز ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی و 10 درصد بر اساس تاثیر مثبت تلقی شود.
بطحایی افزود: کنکور در­ 4، 5 سال آینده حذف نمی شود اما به سمت کاهش نقش آن در ورود به دانشگاه ها حرکت می کنیم.
وی گفت: از نظر کمی در حوزه معلمان پرورشی با کمبود نیروی بیشتری نسبت به معلمان دیگر روبرو هستیم اما نمی توانیم تصمیمات عجولانه و شتاب زده بگیریم و نباید کار پرورشی فقط در مربی پرورشی خلاصه شود.
بطحایی درباره معوقات معلمان نیز افزود: امسال پرداخت معوقات در مقایسه با سالهای گذشته وضع بهتری داشته است و 15 درصد در مقایسه با سالهای قبل در پرداخت مطالبات بهتر بوده ایم.
وی گفت: خدمات رفاهی در آموزش و پرورش صفر است و در مقایسه با دیگر دستگاه ها در این زمینه با تبعیض روبرو هستیم.
بطحایی افزود: دولت و مجلس کمک کنند که این تبعیضها کاهش یابد.
وی گفت: تلاش می کنیم برای سال 98 ردیف اعتبارات خدمات رفاهی آموزش و پرورش با دستگاه های دیگر برابر شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: لایحه رتبه بندی که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود برخی از این تبعیضها را از بین می برد.
وی گفت: بررسی کارشناسی در زمینه تعطیلات زمستانی همچنان ادامه دارد و در این زمینه به جمع بندی نرسیده ایم.
بطحایی افزود: رویکرد آموزش و پرورش تبدیل به مدرسه به محیطی برای تمرین زندگی و اولویت ما در مدارس گسترش مهارت های زندگی بر اساس الگوی ایرانی اسلامی است.

اخبار آموزش و پرورش اخبار