جدیدترین آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها/ افزایش بیکاران در مقطع کاردانی و کارشناسی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

براساس طرح پایش اشتغال سال ۹۹، درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری مشخص و با سال ۹۸ مقایسه شد.

محمدسعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر از مشخص شدن نتایج پایش اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: طرح پایش اشتغال برای دانش آموختگان چهار سال قبل اجرایی می‌شود تا اطلاعات به دست آمده واقعی‌تر باشد و فرصت کافی برای کاریابی طی دوره سربازی لحاظ شده باشد.

وی افزود: بر اساس این پایش، اشتغال فارغ‌التحصیلان در مقطع کاردانی ۴۵/۹۴ درصد، کارشناسی ۴۹/۲۵ درصد، کارشناسی ارشد ۶۵/۲۱ درصد و دکترا ۸۳/۵۳ درصد بوده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در ادامه خاطر نشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که این نتایج نسبت به آمار کل فارغ‌التحصیلان بوده و بسیاری از فارغ‌التحصیلان ممکن است اصلاً جویای کار نباشند.

سیف در ادامه به مقایسه درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان سال ۹۹ با سال ۹۸ پرداخت و اظهار کرد: میانگین درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان در سال ۹۸ در مقطع کاردانی ۵۹/۸۱ درصد، در مقطع کارشناسی ۵۲/۹۷ درصد، در مقطع کارشناسی ارشد ۶۳/۶۷ درصد و در مقطع دکتری ۸۱/۵۹ درصد بوده است که بالاترین نرخ اشتغال مربوط به فارغ‌التحصیلان دکتری و پایین‌ترین نرخ را فارغ‌التحصیلان کارشناسی داشته‌اند.

وی بیان کرد: نرخ اشتغال در مقطع کاردانی و مقطع کارشناسی در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ کاهش داشته اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با افزایش همراه بوده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم خاطرنشان کرد: همچنین در سال ۹۹ بیشترین نرخ اشتغال مربوط به فارغ‌التحصیلان دکتری و پایین‌ترین نرخ مربوط به فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی بوده است.

سیف در ادامه توضیح داد: پایش اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سال ۱۳۹۷ در معاونت پژوهش و فناوری آغاز شد و به منظور سهولت در ارسال و دریافت آمار و اطلاعات دانشگاه‌ها، بستر مناسبی در سامانه مپفا (مدیریت پژوهش و فناوری ایران) ایجاد شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تدوین برنامه‌های مورد نیاز هر دانشگاه برای بهبود شرایط اشتغال دانش آموختگان، استفاده موثر از شبکه دانش آموختگان جهت بهبود همکاری‌های دانشگاه با جامعه و صنعت و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی و کارورزی برای دانشجویان را از اهداف این برنامه برشمرد.

وی افزود: در این برنامه دانشگاه‌ها به طور مستقل از طریق برقراری ارتباط با فارغ التحصیل به پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه خود می‌پردازند که این امر موجب ارتباط بیشتر دانشگاه با جامعه دانش آموختگان خواهد بود.

سیف تصریح کرد: از سوی دیگر با هماهنگی‌های به عمل آمده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موسسه برنامه‌ریزی آموزش عالی با رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور بر اساس اطلاعات ثبتی، وضعیت کلی اشتغال دانش آموختگان را به تفکیک دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی و … ترسیم می‌کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار