جذب مخاطب نیازمند برنامه‌ریزی است

دسته ها: اخبار

احمدزاده در این برنامه با دعوت از چهره‌های مطرح حوزه‌های مختلف و گفت‌وگو‌‌های متفاوت با آنها توانسته مردم زیادی را مخاطب این برنامه کند. با احمد‌زاده درباره ساختار و محتوای دوستت دارم مادر به گفت‌وگو نشستیم.

ایده، طرح و اجرای برنامه دوستت دارم مادر چگونه شکل گرفت؟

از سال گذشته تصمیم گرفتیم برای ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن برنامه‌ای متفاوت تولید کنیم که در شان حضرت فاطمه(س) و جایگاه مادر باشد. طرح را آماده کردیم و به تلویزیون ارائه دادیم و قرار شد برنامه دوستت دارم مادر با حضور چهره‌های شاخص در بخش‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و… تولید و پخش شود.

زمانی که تولید کار شروع شد تلاش کردیم جذابیت‌هایی را در برنامه ایجاد کنیم. به طور مثال مادران مهمانان را بدون این ‌که خودشان مطلع باشند به برنامه دعوت کردیم و از این غافلگیری برای جذابیت بیشتر برنامه و طرح پرسش‌های متفاوت‌تر استفاده کردیم. جالب این ‌که برخی از مهمانان شاید ماه‌ها بود که مادرشان را به دلایل مختلف ندیده بودند و حضور آنها در این برنامه تلنگری در آنها ایجاد می‌کرد که برای مخاطب جذاب بود. ضمن این‌ که مادران این چهره‌های مردمی و دوست داشتنی در قاب تلویزیون دیده نشده بودند و شنیدن حرف‌های آنها درباره فرزندانشان و برعکس برای مخاطبان جذاب بود.

اشاره کردید برای پیش تولید زمان زیادی صرف کردید. به نظر شما پیش تولید حساب شده تا چه اندازه می‌تواند به موفقیت برنامه کمک کند؟

به نظر من بدون پیش تولید مناسب حتی برنامه کوتاه تلویزیونی را هم نباید تولید کرد چه برسد به برنا‌مه‌ای که قرار است با موضوع تکریم مادر تولید و پخش شود. به همین دلیل از همان اول بنا را بر این گذاشتیم که برای برنامه دوستت دارم مادر پیش تولید مناسبی در نظر بگیریم. ما برای این برنامه حدود دو ماه پیش تولید فشرده داشتیم و در این مدت سعی کردیم علاوه بر نیازسنجی و جمع‌آوری نظرها و پیشنهاد‌های مختلف، بخش‌های تولیدی جذابی را هم تهیه کنیم که از آن جمله می‌توان به نماآهنگ‌ها و گفت‌وگو با افرادی که مادرشان را از دست داده‌اند و… اشاره کرد. اگر برای این برنامه برنامه‌ریزی حساب شده و دقیق نداشتیم این برنامه حتما تکراری می‌شد و نمی‌توانست رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد.

آیا سوالاتی که از مهمانان پرسیده می‌شود از قبل طراحی شده است؟

درباره هر مهمانی که به برنامه دعوت می‌شود از قبل تحقیقاتی را انجام می‌دهم و با شناخت کامل مقابل او می‌نشینم. از قبل پرسش‌هایی را که می‌خواهم مطرح کنم در ذهنم طراحی می‌کنم تا در پایان برنامه به نتیجه‌ای که مدنظر دارم برسم.

شما سابقه زیادی در اجرای برنامه‌‌های گفت‌وگو محور دارید. مجری این‌گونه برنامه‌ها چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

در وهله اول مجری باید بیان خوبی داشته و به آنچه می‌گوید مسلط باشد. اگر مجری نتواند ارتباط خوبی با مهمان و مخاطب برقرار کند در کسب رضایت آنها نیز موفق نخواهد بود.

برخی از مهمانان شما جزو کسانی هستند که معمولا در برنامه‌های تلویزیونی کمتر حاضر می‌شوند . آیا برای حضور این ‌گونه افراد در برنامه دوستت دارم مادر هدیه‌‌های گران‌قیمت به آنها دادید؟

خیر! من همیشه گفته‌ام و اکنون هم تاکید می‌کنم با پدیده دادن هدیه‌های گران به مهمانان موافق نیستم. اتفاقا هر کسی صحبت از پول کرد، اگر بهترین دوستم هم بود از او برای حضور در برنامه دعوت نکردم. من معتقدم کسانی که در قاب تلویزیون حاضر می‌شوند باید شاکر باشند که چنین فرصتی مهیا شده تا آنها به صورت ویژه با مردم صحبت کنند. ما به هیچ کدام از مهمانان برنامه هدیه‌ عجیب و غریب و گران ندادیم. فقط به رسم یادبود هدیه‌ای برای آنها در نظر گرفتیم که از حضورشان در برنامه قدردانی کرده باشیم.

فرشید شکیبا‌‌ /‌‌ جام‌جم

اخبار