جذب ۴۵ هزار دانشجومعلم برای مهر ۹۸

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

خنیفر با اشاره به روال جذب دانشجومعلم در سال تحصیلی جدید گفت: حدود ۴۵ هزار دانشجومعلم برای مهر ۹۸ جذب می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشستی که امروز در ساختمان این دانشگاه و با موضوع جذب و پذیرش دانشجو معلمان برای سال تحصیلی جدید برگزار شد، اظهار کرد: این دانشگاه با ۹۸ پردیس مرکز و بیش از ۷۱هزار دانشجو فعالیت می‌کند؛ بدون شک نقص‌هایی در این فرآیند وجود دارد که درصدد برطرف کردن آن هستیم برای مثال به دنبال تجهیز آزمایشگاه‌های فیزیک، شمیی و زمین شناسی برای مراکز این دانشگاه هستیم.

وی ادامه داد: واقعا غیر قابل قبول است که هنوز دروس مثل شیمی و فیزیک بدون آزمایشگاه و به صورت پانتومیم تدریس می‌شود.

خنیفر گفت: همانطور که همواره بیان کردیم به دنبال تربیت معلم‌های قیمتی هستیم نه تربیت معلم، به هر قیمتی؛ تربیت معلم و توجه به این موضوع باید از دیدگاه مسئولان اولویت پیدا کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره ظرفیت این دانشگاه برای پذیرش دانشجو گفت: مطابق گذشته ۲۵ هزار ردیف پیوسته و حدود ۲۰ هزار ردیف ناپیوسته خواهیم داشت؛ جالب است بدانید تعداد زیادی از رتبه‌های برتر زیر ۵۰۰ و حتی زیر ۱۰۰ برای حضور در این دانشگاه داوطلب شده‌اند و این نشان دهنده عشق این افراد به تدریس است.

وی درباره شرایط تحصیل در این دانشگاه گفت: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند انتخاب خوبی برای علاقه‌مندان به نظام تعلیم و تربیت باشد؛ این مرکزآموزشی با قطعیت استخدامی که دارد توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند همچنین حضور در این دانشگاه جزو سنوات خدمت دانشجویان محسوب خواهد شد.

خنیفر با اشاره به معافیت آقایان مشغول تحصیل در این دانشگاه از خدمت سربازی بیان کرد: به طور کلی هر کار علمی در هر جای دنیا زحمت خود را دارد؛ دانشگاه فرهنگیان سن زیادی ندارد و از حدود ۸ سال پیش به دانشگاه تبدیل شده است پس نمی‌توان انتظار یک دانشگاه تراز اول را از نظر امکانات از آن داشته باشید.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: با وجود شرایط سخت اقتصادی تمام تلاشمان را برای تجهیز این دانشگاه خواهیم کرد و یقین داشته باشید که معلمی در این شرایط بسیار ارزشمندتر از سایر شرایط خواهد بود.

ورود ۵۷ هزار نیروی جدید به مدارس
وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان برای مهر امسال حدود ۲۰ هزار و برای مهر سال آاینده حدود ۳۷ هزار فار‌غ التحصیل را تحویل آموزش و پرورش خواهد داد، که رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود وهمانطور که می‌دانید این سازمان حداقل به ۷۸ هزار معلم احتیاج دارد پس این تعداد فارغ‌التحصیل می‌تواند بخش زیادی از این نیاز را تامین کند.

خنیفر تصریح کرد: از اختلالات موجود در امکانات مراکز این دانشگاه به خصوص در مراکز استان‌ها آگاهیم، اما دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی در حال رشد است و میدانیم برای ارائه خدمات با کیفیت مناسب به امکانات زیادی احتیاج دارد؛ بسیاری از مراکز ما بازسازی شدند و برخی امکانات خریداری شده، اما توجه داشت باشید که چیزی حدود ۹۰ درصد از بودجه به حقوق کارمندان آن اختصاص پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره جذب اعضای هیئت‌های علمی گفت: در چند سال اخیر جذب چندانی در هیئت علمی نداشتیم در حالی که باتوجه به شرایط فعلی و اهداف دانشگاه تا سال ۱۴۰۴ باید ۲ هزار و ۸۰ عضو هیئت علمی جذب کنیم؛ اگر هر سال ۱۰۰ ردیف هیئت علمی جذب می‌کردیم مشکلاتمان در این حوزه برطرف شده بود، تلاشمان را برای رسیدن به این مهم خواهیم کرد و این خبر خوبی برای دانشجویان دکتری محسوب می‌شود.

وی جایگاه دانشگاه فرهنگیان را با شهید رجایی یکی دانست و گفت: رصد چنین دانشگاهی با این تعداد مراکز کار بسبار سخت و دشواری است؛ با توجه به شرایط و مشکلات این دانشگاه، جذب ۴۵ هزار دانشجو بدون شک کار سخت و دشواری خواهد بود به همین دلیل رای حفظ کیفیت تدریس اقدام به تعامل با سایر دانشگاه‌ها کردیم تا از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و اساتید برای تربیت دانشجویان استفاده کنیم.

خنیفر ادامه داد: صحبت‌هایی با دانشگاه روانشناسی و علوم تربیتی برای تعامل داشتیم و با توجه به حضور یک پنجم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در تهران، همراهی این دانشگاه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد، اما این باعث نخواهد شد برای افزایش هیئت علمی تلاش نکنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اشاره به عدم تصمیم‌گیری این دانشگاه درباره شهریه دانشجویان گفت: دانشجویان زیادی هستند که علیرغم پرداخت شهریه از بسیاری امکانات از جمله خوابگاه‌ها استفاده نمی‌کنند بنابراین پیگیر بهبود شرایط پرداخت شهریه این دانشجویان خواهیم بود.

او تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌ها توجه ویژه‌ای به نظام تربیتی می‌شود و این موضوع در کشور ما هم باید بهبود پیدا کنند؛در تلاش هستیم تا رتبه علمی داوطلبان ورود به نظام تعلیم و تربیت بیش از گذشته در نظر بگیریم.

پذیرش معلمان مبتنی بر نگاه علمی است
خنیفر با اشاره به اینکه مصاحبه‌های دقیقی برای جذب دانشجومعلمان انجام می‌شود و این افراد از نظر سلامت جسم و روح و روان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، گفت: ملاحظات بسیاری برای تعیین صلاحیت ورود یک معلم وجود دارد و می‌توانیم اعلام کنیم که معیار‌ها برای تشخیص صلاحیت معلمان بسیار علمی‌تر از گذشته شده است؛ پیش از این مسائل سیاسی پررنگ‌تر از مسائل علمی بود، اما امروزه با نگاهی علمی اقدام به انتخاب معلمان می‌کنیم.

معلمان نباید دغدغه‌ای جز تدریس داشته باشند
او تاکید کرد: تا زمانی که آموزش در سطح الویت بندی‌های آخر قرار دارد؛ نمی‌توانیم انتظار پیشرفت چشمگیری داشته باشیم؛ معلمانمان نباید دغدغه جز تدریس نداشته باشند تا بتوانیم شاهد بهبود چشمگیری در سطح کیفیت آموزش باشیم.

وی درباره سهمیه خانواده‌های ایثارگران در پذیرش این دانشگاه یادآوری کرد: بدون شک یکی از افتخاراتم حضور خانواده‌های شهدا و ایثارگران در این دانشگاه است و بدون شک جانفشانی‌های آنها با خدمتی قابل جبران نخواهد بود؛ سهمیه ایثارگری که کمترین تاثیر را در پذیرش برای دانشگاه فرهنگیان دارد، اما شاید نیاز به افزایش آن وجود داشته باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار