تمام جزئیات پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ها/متقاضیان از ۲۰ اسفند آماده باشند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیاتی از « ورود بدون کنکور به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها» اعلام شد

طبق اعلام وزیر آموزش‌وپرورش در کنکور ۹۸، ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاهها براساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود. بر این اساس داوطلبان متقاضی پذیرش رشته محل‌های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیازی به شرکت در کنکور ۹۸ ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی تسنیم، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ” امروز چهارشنبه ساعت 6.30 صبح جلسه تعیین تکلیف نهایی کنکور سال آینده برگزار شد. ورود به 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیاز به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب‌های طاقت‌فرسا ندارد و صرفاً سوابق تحصیلی ملاک عمل است.

از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم؛ خداحافظ کنکور”.

آنگونه که وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید؛ 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بدون کنکور تکمیل می‌شود اما این مسئله ماجرای جدیدی نیست و سال‌های گذشته نیز 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها به این شیوه تکمیل می‌شد.

تفاوت پذیرش دانشجو از طریق سوابق تصحیلی در کنکور 98 آن هم بدون شرکت در آزمون سراسری در مقایسه با سال‌های قبل چیست؟

طبق اعلام سازمان سنجش، براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب 10 شهریور ماه 1392 و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید پذیرش حداقل 85 درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور در تمام زیر نظام‌های آموزش عالی صرفاً براساس سوابق تحصیلی با ملاک معدل کتبی دیپلم داوطلبان و بدون نیاز به شرکت در کنکور انجام ‌شود بنابراین با توجه به مصوبات فوق پذیرش رشته محل‌های صرفا سوابق تحصیلی مستقل از کنکور انجام خواهد شد و آزمون سراسری برای مابقی رشته محل‌هایی که پذیرش آنها از تلفیق نمره کنکور و سوابق تحصیلی است برگزار می‌شود و از سال 1398 و بعد از آن پذیرش صرفا سوابق تحصیلی با توجه به قوانین و مقررات مربوطه مستقیما توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خواهد بود که محورهای مهم این روش عبارتند از:

1- داوطلبان برای اخذ پذیرش باید، طبق فراخوان دانشگاه‌ها و مؤسسات پذیرنده، مدارک لازم را در زمان تعیین شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات ارسال کنند. دانشگاه‌ها و مؤسسات باید با رعایت تمام قوانین و مقررات مربوطه مانند سهمیه‌بندی نسبت به پذیرش دانشجو در سقف ظرفیت تعیین شده توسط شورای گسترش آموزش عالی اقدام و نسبت به ثبت‌نام مشروط پذیرفته‌شدگان اقدام و اسامی آن‌ها را برای تائید به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند.

2- در این روش داوطلبان می‌توانند به چندین دانشگاه یا مؤسسه پذیرنده موجود در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درخواست پذیرش دهند ولی در نهایت فقط می‌توانند در یکی از رشته محل‌هایی که با پذیرش آن‌ها موافقت شده است، ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند.

3- سایر شرایط و ضوابط در اطلاعیه ها و دفترچه های راهنمای پذیرش صرفا سوابق تحصیلی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

با توجه به موارد فوق پذیرش دانشجوی صرفا سوابق تحصیلی در بهمن ماه 97 و مهر ماه سال 98در دو بخش به صورت زیر خواهد بود:

پذیرش صرفا سوابق تحصیلی برای بهمن ماه 97

اطلاعیه مربوط به نحوه پذیرش و شرایط و ضوابط داوطلبان و نحوه درخواست پذیرش از موسسات و مدارک و سوابق موردنیاز در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در تاریخ 25 دی ماه 1397 منتشر می‌شود.

داوطلبان واجد شرایط و متقاضی پذیرش بهمن ماه از تاریخ 29 دی لغایت 6 بهمن ماه برای پذیرش به موسسات پذیرنده که در اطلاعیه 25 دی ماه منتشر می‌شود مراجعه خواهند کرد.

اطلاع رسانی به پذیرفته‌شدگان مشروط توسط دانشگاه در تاریخ 6 تا 10 بهمن صورت خواهد گرفت.

پذیرش صرفا سوابق تحصیلی برای مهرماه 98

اطلاعیه به انضمام دفترچه راهنمای پذیرش صرفا سوابق تحصیلی برای سال 1398 در اواسط بهمن ماه 1397 توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

تمام شرایط و ضوابط و نحوه مراجعه، مدارک و مستندات لازم برای اخذ پذیرش توسط موسسات در اطلاعیه مذکور درج خواهد شد.

زمان مراجعه داوطلبان برای اخذ پذیرش رشته محل‌های صرفا سوابق تحصیلی از 20 اسفند 97 تا اواخر مرداد 98 خواهد بود.

داوطلبان متقاضی پذیرش رشته محل‌های صرفا سوابق تحصیلی نیازی به شرکت در کنکور سراسری سال 1398 که ثبت‌نام آن از تاریخ 24 بهمن تا دوم اسفند 97 است، ندارند و مطابق اطلاعیه مذکور و اطلاعیه‌های بعدی سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند.

پذیرش رشته محل‌های صرفا سوابق تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی مطابق ضوابط سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و برای پذیرش در بهمن 97 و مهر 98 نیز همزمان با پذیرش سایر موسسات است که در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.

در خصوص نحوه پذیرش صرفا سوابق تحصیلی در سایر آزمون‌ها ( فنی‌و حرفه‌ای، کاردانی به کارشناسی و جامع علمی کاربردی اعم از کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ) متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار