جزئیات انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دکتر مجتبی علوی‌فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی، امشب در ویژه برنامه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی از مجموعه برنامه‌های کارنامه 20 که از شبکه آموزش پخش شد، به سوالات متعدد داوطلبان پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی علوی‌فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در این برنامه سخنان خود را با تعریفی از دانشگاه آزاد اسلامی شروع کرد و گفت: «در دنیا ما آموزش عالی را به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه قبول داریم و سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی بدون دانشگاه‌ها و فعالیت دانشگاه‌ها مفهوم واقعی خودش را پیدا نمی‌کند. در ایران هم مردم با توجه به اصالت فرهنگی و سابقه تاریخی و افتخارات علمی‌، علاقه‌مندی خاصی به رشد علمی و تحصیل در مراجع عالی دانشگاهی دارند و این یک سرمایه‌ عظیم برای کشور است و جوانان ما هم با همین فرهنگ خوب، سروکار دارند و این واقعا یک سرمایه است.»
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «جوانان ما در اولویت اول دنبال رشد علمی هستند و تحصیل در دانشگاه یک ارزش در جامعه ما است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با درک درستی که مسئولان طرار اول نظام از لزوم ارتقای علمی کشور و خودکفایی در تربیت نیروی انسانی داشتند و ظرفیت محدودی که در بخش دولتی بود با پیشنهاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تایید و حمایت مادی و معنوی حضرت امام راحل، دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت بزرگان نظام شروع به فعالیت کرد و در طول سی و چند سال فعالیت خود، به بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا با رتبه 164 در تولید علم جهانی تبدیل شد و کشور ما که الان رتبه 16 را در تولید علم دنیا دارد، 6 یا 7 رتبه را مدیون فعالیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.»
علوی‌فاضل یادآوری کرد؛ اگر دانشگاه آزاد اسلامی را از مجموعه تولیدات علمی کشور جدا کنیم، رتبه ایران به 22 یا 23 افت می‌کند.
او گفت: «این نشان‌دهنده تاثیر این دانشگاه است. ما افتخارمان به این است که عدالت آموزشی را بعد از انقلاب اسلامی با دانشگاه آزاد اسلامی محقق کردیم یعنی این افتخار را داریم که حاصل انقلاب فرهنگی ما دانشگاهی بود که این دانشگاه توانست تحصیلات عالیه را در اقصی نقاط کشور گسترش دهد و هیچ جوان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه حتی تا مقاطع عالی کارشناسی‌ارشد و دکتری با محدودیت مواجه نیست و همه استان‌های کشور بلکه شهرهای کشور از نعمت آموزش عالی برخوردارند و بزرگترین دانشگاه حضوری جهان یک افتخار برای ایران اسلامی است.»
او گفت: «با افتخار باید اعلام کنم که از هشت مدالی که در المپیک کسب کردیم 5 مدال متعلق به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است که با احترام به همه مدال‌آوران، این 5 نفر به عنوان پنج ستاره در دانشگاه آزاد اسلامی می‌درخشند.»
لیست رشته‌ها در سامانه مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی موجود است
علوی‌فاضل در پاسخ به سوالی درباره پذیرش در رشته پرستاری در واحد کاشان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «داوطلبان همین الان می‌توانند به سامانه WWW.AZMOON.ORG مراجعه کنند و بدون اینکه وارد مراحل ثبت‌نام شوند، در قسمت راست صفحه، در بخش لیست رشته‌ها و واحدها، رشته‌ها و گروه‌های مختلف و واحدهایی را که در آن رشته پذیرش دارند را به تفکیک مشاهده کنند و متوجه شوند که رشته موردنیاز آن‌ها در کدام واحد دانشگاهی است.»
او در تعریف یک انتخاب رشته اصولی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ابتدا لازم است بگویم جوانان ما کنکور را تنها راه نجات و سعادت ندانند، بلکه کنکور یک وسیله برای یک پله ترقی است. به هرحال در دانشگاه از نظر من دو هدف دنبال می‌شود، اول ارتقای علمی فرد و دوم که شاید از مورد اول هم مهم‌تر باشد، ارتقای اجتماعی، فرهنگی و نوع نگاه فرد به اطراف است. بنابراین انتخاب رشته می‌تواند به فرد کمک کند و یک وسیله برای رسیدن به هدف متعالی او باشد.»
نکته مهم این است که فرد بیش از 20 انتخاب در انتخاب رشته ندارد، پس باید اولویت‌های خود را مشخص کند که آیا اولویت برای داوطلب رشته است یا شهر؟ برای مثال داوطلبانی داریم که علاقه دارند فقط داروسازی قبول شوند، بنابراین رشته‌های داروسازی‌ را در هر جای کشور که باشد انتخاب می‌کنند. این به علاقه فرد برمی‌گردد و اینکه آیا به شهر اولویت می‌دهد یا به رشته
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در انتخاب رشته قبلا متغیرهای زیادی وجود داشت، قبلا این امکان وجود داشت یک فردی با نمره بالاتر به دلیل انتخاب رشته نادرست در انتخاب‌هایش قبول نشود و یک فردی با نمره‌ پایین‌تر چون یک شهر دورتر را انتخاب می‌کرد پذیرفته شود. این در حقیقت انتخاب رشته را مقداری پیچیده می‌کرد. الان اساس انتخاب رشته دو ویژگی است، ابتدا نمره‌ای که فرد در آزمون کسب کرده است و نه رشته؛ چون نمره فرد نشان‌دهنده پاسخ او به سوالات است، اگر دو فرد نمره مساوی داشته باشند، رتبه آنها مساوی می‌شود پس بهترین ملاک نمره است. ویژگی دوم انتخاب فرد براساس علایقش است، یعنی اگر کسی در تهران سکونت دارد و علاقه‌مند است در تهران قبول شود، قطعا رشته‌های شهر تهران را به عنوان اولویت انتخابی باید انتخاب کند، مگر اینکه فرد محل تحصیل غیر از محل سکونت برایش اهمیت نداشته باشد و امکان جابه‌جایی داشته باشد. بر این اساس مفهوم این حرف من این است، یک نفر با نمره بالاتر تا زمانی که در اولویت‌هایش وضعیت پذیرشش مشخص نشود فردی با نمره پایین‌تر در پردازش و اعلام نتیجه قرار نمی‌گیرد.»
داوطلب نمره‌اش را ملاک قرار دهد
علوی‌فاضل گفت: «پس داوطلب اول نمره خود را ملاک قرار می‌دهد و انتخاب رشته می‌کند. قطعا در شهرهای دورتر و در رشته‌هایی با مقطع پایین‌تر، (یعنی اگر دکترای حرفه‌ای را به عنوان بالاترین مقطع ورود به دانشگاه بدانیم، در مقطع کارشناسی نمره کمتری مورد نیاز است، این یک چیز طبیعی است) در مقطع کارشناسی نمره کمتری مورد نیاز است. یا هرچه از تهران به سمت خارج از تهران بروید، نمره افت می‌کند، چون داوطلب کمتر می‌شود و رقابت کمتر می‌شود. در مراکز استان‌ها در واحدهای برتر قطعا رقابت بیشتر است و نمره بالاتر نیاز است. براساس محل سکونت و براساس علاقه‌مندی و نمره فرد باید انتخاب کند. یک انتخاب هم دانشگاه آزاد اسلامی برای کسانی که علاقه‌مند هستند گذاشته است که اگر در اولویت‌های خود قبول نشوند، در اولویتی که دانشگاه براساس نمره به آن فرد اختصاص می‌دهد، قبول شوند.»
او در پاسخ به سوالی درباره فراهم شدن امکان پذیرش در یک رشته‌‌ در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ممکن است محل ارائه یک رشته در چندین واحد دانشگاهی باشد، به عنوان مثال پرستاری ممکن است در 20 یا 30 واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شود، ولی نکته مهم این است که فرد بیش از 20 انتخاب در انتخاب رشته ندارد، پس باید اولویت‌های خود را مشخص کند که آیا اولویت برای داوطلب رشته است یا شهر؟ برای مثال داوطلبانی داریم که علاقه دارند فقط داروسازی قبول شوند، بنابراین رشته‌های داروسازی‌ را در هر جای کشور که باشد انتخاب می‌کنند. این به علاقه فرد برمی‌گردد و اینکه آیا به شهر اولویت می‌دهد یا به رشته.»
شهریه پزشکی دانشگاه آزاد حدود نصف قیمت تمام‌شده بخش شهریه‌بگیر دولتی است
علوی‌فاضل هم‌چنین در پاسخ به سوالی مربوط به تغییر ظرفیت رشته‌های پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی امسال نسبت به سال قبل تغییری به مفهوم افزایش نداشته است. ما هر سال مخصوصا در گروه علوم‌پزشکی با تعامل خوبی که با وزارت بهداشت داریم، ظرفیت‌های دانشگاه را به تایید وزارت بهداشت می‌رسانیم. بنابراین فرآیند تصویب رشته یک فرآیند زمان‌بر است و نیاز به تکمیل هیات‌علمی دارد. امسال به جز تعداد بسیار محدودی که مخصوصا در رشته پرستاری در چند واحد مجوز داده شد، افزایش ظرفیت نداشته‌ایم.»
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره انتخاب‌رشته‌های ظرفیت مازاد و خودگران نیز گفت: «در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که شرایط و امکانات لازم را براساس ارزیابی وزارت بهداشت داشتند، مجوزی با عنوان ظرفیت مازاد به اسم ظرفیت مازاد خودگردان به دانشگاه داده شده است. مفهوم خودگردان همان مفهومی است که در دانشگاه‌های دولتی هم به عنوان بخش شهریه‌بگیر دانشگاه‌های دولتی وجود دارد. یعنی با هزینه تمام‌شده این شهریه دریافت می‌شود. در دانشگاه آزاد اسلامی همین الان در گروه پزشکی چیزی حدود 50درصد قیمت تمام‌شده‌ای که دولت در بخش شهریه‌بگیر خودش دریافت می‌کند، دریافت می‌کنیم، به علت اینکه زیرساخت‌ها و امکانات را در سال‌های قبل فراهم کردیم. اما در سهمیه مازاد خودگردان که البته تعداد آن زیاد هم نیست، داوطلبان زیاد روی این تعداد تمرکز نکنند.»
علوی‌فاضل ادامه داد: «به دلیل رقابت بالا در گروه علوم پزشکی برای این ظرفیت که شاید 200 یا 300 نفر بیشتر نباشد، با نمرات کاملا مشابه سایر واحدهای دانشگاهی پذیرش انجام می‌شود. ما برای پذیرش در سه رشته اصلی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در گروه علوم تجربی براساس سال‌های گذشته نمره کلی حدود 9000 و بالاتر نیاز داریم. یعنی در تهران نمرات به 9600 می‌رسد. کف نمره آخرین انتخابی که فرد می‌کند و می‌تواند با شرایط تکمیل ظرفیت و در پردیس‌های خودگردان قبول شود، نمره کمتر از حدود 9000 امکان پذیرش ندارد و این نیاز به رتبه‌های حدود 1000 و اندکی از 1000 بالاتر دارد. بنابراین شهریه پردیس‌های خودگردان چون هم ظرفیت محدود است، مشابه شهریه خودگردان‌های دولتی است. در واحدهایی مثل تهران‌پزشکی و واحد دندان‌پزشکی که امکانات و تجهیزات کافی دارند با تایید وزارت بهداشت، این سهمیه هم لحاظ می‌شود. شهریه‌‌ این پردیس‌ها مقداری از سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بالاتر است اما معادل شهریه خودگردان‌های دولتی است.»
دغدغه مجموعه دانشگاه کاهش فشار به خانواده‌ها است
رپیس مرکز هیات امناهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «مدیریت یک مجموعه عظیم مثل دانشگاه آزاد اسلامی می‌طلبد که افراد با تعهد و دلسوزی کار کنند و واقعا آقای دکتر میرزاده، بسیار فرد دلسوز، سختکوش، پرکار و سالمی هستند. من به عنوان یک عضو کوچک هیات علمی این دانشگاه به تعهد و دلسوزی‌ای که او دارد و این که چنین فرد دلسوزی برای کشور زحمت می‌کشد افتخار می‌کنم.»
داوطلبان همین الان می‌توانند به سامانه WWW.AZMOON.ORG مراجعه کنند و بدون اینکه وارد مراحل ثبت‌نام شوند، در قسمت راست صفحه، در بخش لیست رشته‌ها و واحدها، رشته‌ها و گروه‌های مختلف و واحدهایی را که در آن رشته پذیرش دارند را به تفکیک مشاهده کنند و متوجه شوند که رشته موردنیاز آن‌ها در کدام واحد دانشگاهی است
علوی‌فاضل ادامه داد: «بخشی از دغدغه ریاست و هیات امنای دانشگاه که همواره مورد توجه همه مجموعه دانشگاه بوده است، این است که فشار شهریه را بر خانواده‌ها و دانشجوها کم کنند. من هم افتخار این را دارم که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده‌ام و خانواده من با حقوق معلمی شهریه‌ام را تامین کردند. این اطمینان را بدهم که مجموعه مدیران دانشگاه تلاش می‌کنند با فعالیت‌های دانش‌بنیانی که فعلا نوپا است و فعالیت‌هایی که با استفاده از استادان انجام می‌شود وابستگی دانشگاه را به شهریه کم کنند.»
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی به مصوبه هیات امنای مرکزی برای افزایش تا ۱۵درصدی شهریه برای دانشجویان ورودی جدید اشاره کرد و گفت: «این امکان وجود دارد در رشته‌ای اصلا افزایش شهریه نداشته باشیم یا افزایش شهریه 5 درصد، 10 درصد و … باشد. ولی حداکثر بیشتر از 15 درصد نشود و این جزو ابتکاراتی است که دکتر میرزاده پیگیری کردند و آن را هیات‌امنا با نظر مساعد مصوب کردند تا ما بتوانیم فشار شهریه را کم کنیم. اگر امسال موفق شویم وابستگی به شهریه را حدود 16 تا 20 درصد کم کنیم، مسلما اتفاق مبارکی است.»
بدون آزمون هم امکان قبولی در رشته‌های خوب وجود دارد
او هم‌چنین از اتفاقی جدید در بخش رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: «در این بخش که 97 درصد رشته‌های ما را تشکیل می‌دهد این امکان هست که هر فرد براساس علاقه خود در محل سکونتش رشته‌های مورد علاقه خوب از قبیل عمران، مکانیک و … را انتخاب کند. در دوره‌های بدون آزمون این امکان هست که شهریه که افزایش پیدا نمی‌کند، 50درصد هم نسبت به سال قبل کمتر شود. این یک حرکت بسیار بزرگ است و علت آن هم این است که دانشگاه با دو متغیر به این موضوع نگاه کرده است. اول این که دانشگاه می‌خواهد کمک کند رشته‌هایی که در نقشه جامع علمی کشور اولویت‌دار هستند رونق پیدا کنند، هدایت تحصیلی براساس نقشه جامع علمی کشور اتفاق بیفتد و دوم اینکه ما ظرفیت‌های خوبی را ساخته‌ایم، ساختمان و آزمایشگاه راه‌اندازی کرده‌ایم و استاد کافی داریم. این امکانات به دلایل مختلف خالی مانده است. 20میلیون متر مربع فضای مسقف و روباز در یک مجموعه دانشگاهی با 70هزار همکار علمی و 35هزار عضو هیات علمی تمام وقت خیلی بزرگ است. ما می‌خواهیم از این سرمایه ملی که حاصل پس‌انداز مردم در بخش آموزش عالی است، استفاده بهینه شود. بنابراین می‌خواهیم تشویق کنیم و متغیر شهریه را کاهش دهیم که بتوانیم از امکاناتی که مال مردم است بهتر و بیشتر استفاده کنیم.»
علوی‌فاضل در پایان گفت: «من امیدوار هستم داوطلبان با توکل بر خدا و با آرامش و با امید انتخاب رشته کنند و در رشته دلخواه قبول شوند. اگر هم در رشته باآزمون قبول نشدند، اصلا نگران نباشند. ما 500هزار ظرفیت خالی داریم، اگر همه داوطلبان کنکور امسال وارد شوند، باز هم ظرفیت خالی داریم. پس امید خودشان را از دست ندهند و هم در باآزمون و هم بدون‌آزمون انتخاب رشته کنند و مطمئن باشند جایی که دلشان می‌خواهد قبول می‌شوند.»

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار