جزئیات برگزاری بیستمین جشن ازدواج دانشجویی در خوزستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر استانی ستاد ازدواج دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه هدف این ستاد ترویج سنت ازدواج در یک قالب بسیار ساده و کاملاً آگاهانه و پایدار است، جزئیات ثبت‌نام از زوج‌های دانشجو برای حضور در بیستمین جشن ازدواج دانشجویی را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالباری جوانمردزاده در نشست ستاد بيستمين جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه‌های استان که امروز سه‌شنبه، دوم آذرماه در محل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار شد، با بيان اينكه مقدس‌ترین امر پس از عبادت خداوند ازدواج است، اظهار کرد: شاید به همین دلیل است که همه ادیان این امر را در اماکن مقدس خود جشن می‌گیرند و آن را با نصایح خدای خود و مبلغان دینی آغاز می‌کنند.

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه ۶ تصریح کرد: آغاز پيوند ازدواج در اماكن مقدس می‌تواند نكته ديگری نيز داشته باشد و آن اين است که ازدواج مقدس، در عین پاکی باید ساده هم باشد.

وی با اشاره به آیه 21 سوره روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا»، گفت: این آیه به تقدس امر ازواج اشاره دارد و خداوند در این آیه ازدواج را از نشانه‌های خود معرفی می‌کند. از این آیه معلوم می‌شود که ازدواج نه تنها نماد قدرت و علم خداست بلکه نماد همه صفات زیبای او از حلم، رأفت، زيبایی و … نیز هست و نماد مجموعه خوبی‌ها است.

دبير ستاد ازدواج دانشگاهيان خوزستان ادامه داد: ازدواج و تشکیل خانواده در قرآن کریم در آيه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً» (رعد، ۳۸) به‌عنوان یکی از فضیلت‌های انبیاء گذشته نیز یاد شده است؛ پیوند و ازدواج نه تنها در حوزه انسان بلکه در تمام عالم خلقت جاری و ساری است.

جوانمردزاده درباره جايگاه ازدواج در روايات اظهار كرد: وقتی به روایات مراجعه می‌کنیم می‌بینیم ازدواج، عِدل و هم‌تراز دین است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند «کسی که ازدواج کند نیمی از دین خود را حفظ کرده است». بنابراین باید این ویژگی ازدواج را تبلیغ کنیم. چنانکه مقام معظم رهبری نیز تأکید دارند که تقدس این امر نباید زائل شود و مهم‌ترین فایده ازدواج تشکیل خانواده و مهم‌ترین هدف خانواده، تعالی است. ما از رهگذر این پیوند و تشکیل خانواده می‌خواهیم قرب بیشتری به خدا پیدا کنیم.

وی با اشاره به تأكيدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر محافظت از این امر مقدس و دوری از تشریفات و اسراف‌هایی که تقدس آن را از بین می‌برد، گفت: اولین پیامد اسراف گسترش فساد است. وقتی جامعه از ازدواج به خاطر تشریفات و پیچیدگی‌هایی که در آن ایجاد شده است، دچار واهمه شد زمینه انحراف اخلاقی و ولنگاری فراهم می‌شود و به دنبال فساد، گسست خانواده اتفاق افتاده و پس از آن آینده جامعه به خطر می‌افتد.

جوانمردزاده با بیان اینکه آینده جامعه مرهون خانواده سالم است، تصريح كرد: گسست خانواده آینده انقلاب را هم دچار فرسایش می‌کند. پس باید از اهمیت و تقدس ازدواج محافظت کنیم و اجازه ندهیم با اسراف، تبذير و چشم و هم‌چشمی این کانون و رکن اجتماع دچار انحراف شود.

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه ۶ با يادآوری بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساس ازدواج در اسلام سادگی است، گفت: به دنبال این امر و ضرورت آن، ستاد جشن ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌های استان راه‌اندازی شد و امسال بیستمین ستاد جشن ازدواج دانشجویی را پیش رو داریم.

وی خاطرنشان کرد: هدف این ستاد ترویج سنت ازدواج در یک قالب بسیار ساده و کاملاً آگاهانه و پایدار است؛ چراکه به دنبال سادگی و آگاهی زندگی پایدار شکل می‌گیرد و آمار این 19 سال نیز نشان می‌دهد این ازدواج‌ها کاملاً آگاهانه و در سایه توجه به ازدواج مقدس بوده است. آمار طلاق در این 19 سال بسیار محدود و کمتر از انگشتان دو دست بوده است.

جوانمردزاده خطاب به رابطان ستاد ازدواج در دانشگاه‌ها، گفت: باید تلاش کنیم شهد پیوند اين جوانان دانشجو را بیافزاییم. بخشنامه و روندی برای ثبت ازدواج دانشجویان تعریف شده است. زوج‌های دانشجویی که از تاريخ اول مهر ۹۴ تا 30 مهر ۹۵ عقد کرده‌اند، می‌توانند در این جشن ثبت‌نام کنند. زوج‌های جامانده از نوزدهمین جشن ازدواج دانشجویی نیز امکان شرکت در این دوره را دارند. سفر معنوی به مشهد مقدس توأم با برنامه‌های آموزشی از جمله مزايایی است که برای این زوج‌ها در نظر گرفته شده است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به نظرات رابطان ستاد مبنی بر تأمين هزينه اياب و ذهاب زوج‌های دانشجو به سفر مشهد، گفت: از استانداری تقاضا می‌شود جهت جذب و تعریف ردیفی برای پربار کردن جشن‌های ازدواج دانشجویی کمک کند، چنان‌كه پيش از اين استانداری اعلام آمادگی كرده است.

همچنین در این نشست سبزی‌پور‌ رابط ستاد ازدواج دانشگاهيان خوزستان، توضیحاتی پیرامون سفر به مشهد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی به رابطان ستاد ارائه داد و گفت: تاکنون ۹۵۵ زوج برای شرکت در این جشن ثبت‌نام کرده‌اند.

عزیزی مسئول فرهنگی تربیتی اداره ورزش و جوانان خوزستان، نیز از راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج خبر داد و افزود: این مجمع مانند یک مؤسسه مردم‌نهاد یک اساسنامه تشکیل داده و در راستای تسهیل ازدواج جوانان خدمات مختلفی ارائه خواهد داد.

براساس اعلام این ستاد، ثبت‌نام ازدواج دانشگاهيان خوزستان از ابتدای مهرماه آغاز شده و تا بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار