جزئیات ثبت نام برای راهپیمایی اربعین/نحوه موجه کردن غیبت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

با ابلاغ دستورالعمل اجرایی از سوی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، نحوه ثبت‌نام دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه جهت عزیمت به پیاده‌روی اربعین اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد و احمد صالحی‌آرا رئیس ستاد اربعین حسینی (ع)، دستورالعمل اجرایی عزیمت زائران حسینی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی در پیاده‌روی اربعین ۱۳۹۸ را به رؤسای استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کردند.

در این دستورالعمل آمده است: دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می داند برای بسترسازی حضور حداکثری دانشجویان مشتاق حضور در این میعادگاه عظیم عاشوراییان، امکانات لازم را فراهم آورد.

نحوه ثبت‌نام زائران جهت عزیمت به پیاده‌روی اربعین

صفحه اربعین سال ۱۳۹۸ در سامانه https://sagha_noor.ir از تاریخ اول مهرماه آماده ثبت‌نام زائران است. تمامی زائران باید ابتدا در سامانه سماح به آدرس https://samah.haj.ir مربوط به سازمان حج و زیارت به عنوان جایگزین ویزای خروج از کشور ثبت‌نام کنند.

تمام زائرانی که می‌خواهند در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده و از تسهیلات (وام قرض‌الحسنه و مرخصی تشویقی) برخوردار شوند، باید در سامانه ساجد – صفحه اربعین حسینی ثبت‌نام کنند.

به منظور فراهم نمودن تسهیلات رفاهی برای دانشجویان مشمول شرکت کننده در سفر زیارتی اربعین بخشنامه معافیت هزینه مدارک (۲۷ مهر ۱۳۹۶) کماکان به قوت خود باقی است.همچنین به منظور تسریع و تسهیل خروج مشمولان از کشور برای زیارت اربعین مسئولان امور مشمولان واحدها موظفند نسبت به پاسخ به استعلامات الکترونیکی و فیزیکی سازمان نظام وظیفه حداکثر مساعدت و تلاش خود را انجام دهند.

براساس این دستورالعمل، دانشگاه آزاد اسلامی با عنایت به ایجاد تسهیلات (کمک هزینه سفر، مرخصی تشویقی و…) فاقد هرگونه اعزام گروهی و کاروانی است. زائران (دانشجویان، کارکنان و اساتید) در صورت تمایل مجازند با استفاده از وام دریافتی در قالب های هیت‌های عزاداری و … به مراسم اربعین عزیمت کنند.

دانشجویان به منظور موجه کردن غیبت آموزشی باید پس از بازگشت، نسبت به ارائه گذرنامه ممهور به مهر ورود و خروج در ایام اربعین سال ۹۸ به کشور، حداکثر تا تاریخ ۱۱ آبان ماه ۹۸ به اداره آموزش دانشکده مربوطه مراجعه کنند.

در این دستورالعمل تأکید شده است: با دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، روزهای ۲۳، ۲۴ و ۲۸ مهرماه برای تمامی کارکنان و اساتید شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین مرخصی تشویقی لحاظ می شود.مسئولان واحدها باید همکاری لازم را برای استفاده کارکنان از مرخصی استحقاقی جهت سفر اربعین به عمل آورند. نحوه هماهنگی و اعزام کارکنان باید به صورتی باشد که فعالیت های جاری اداری و ارباب رجوع با اختلال مواجه نشود.

تسهیلات صندوق رفاه

براساس بندهای این دستورالعمل، به منظور تسهیل در عزیمت دانشجویان به سفر اربعین، صندوق رفاه مبلغ ۱۰ میلیون ریال معادل یک میلیون تومان به دانشجویان متقاضی که به منظور شرکت در پیاده‌روی اربعین در سامانه ساجد ثبت‌نام کرده‌اند، به صورت قرض‌الحسنه و در اقساط ۲۰ ماهه پرداخت خواهد کرد.

استید و کارکنان نیز به منظور بهره مندی از تسهیلات وام صندوق رفاه می توانند پس از (ثبت نام در سامانه سماح) در سامانه ساجد ثبت نام کرده و از تسهیلات وام قرض الحسنه جهت سفر معنوی اربعین بهره مند شوند.

تمامی زائرانی که از تسهیلات وام قرض الحسنه سفر معنوی اربعین ۹۸ استفاده کرده اند باید پس از بازگشت، نسبت به ارائه گذرنامه ممهور به مهر ورود و خروج در ایام اربعین سال ۹۸ به کشور، حداکثر تا تاریخ ۱۱ آبان ماه ۹۸ به اداره صندوق رفاه مراجعه کنند.

تمامی واحدها در استان‌های لرستان (خرم‌آباد)، ایلام (مهران)، خوزستان (شلمچه و چزابه) و کرمانشاه (خسروی) با همکاری بسیج دانشجویی جهت پذیرایی از زائران نسبت به راه‌اندازی موکب در مسیر زائران و پایانه‌های مرزی اقدام کنند. همچنین تمام واحدها در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اردبیل و آذربایجان شرقی در حد امکان نسبت به راه‌اندازی موکب‌های استقبال از زائران کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه و آذربایجان در پایانه مرزی استان‌های خود اقدام کنند.

تعدادی از واحدهای دانشگاهی جهت مدیریت مواکب برون‌مرزی تعیین شده‌اند که متعاقباً اعلام خواهد شد.

اقدامات فرهنگی سفر معنوی اربعین

براساس بندهای این دستورالعمل؛ واحدهای دانشگاهی موظفند از تاریخ ۸ مهرماه نسبت به برپایی یک ایستگاه صلواتی به منظور ترغیب و تشویق (دانشجویان، اساتید و کارکنان) برای شرکت در مراسم اربعین حسینی (ع) با همکاری بسیج کارکنان و دانشجویی اقدام کنند. همچنین ایستگاه های صلواتی باید نسبت به پخش نوحه های عزاداری و یا استفاده از رادیو اربعین به نحوی که خللی در روند اداری و آموزشی ایجاد نکند، استقرار ایستگاه در مکانی مناسب در مسیر تردد کارکنان و دانشجویان، ثبت‌نام از خادمین داوطلب در مواکب، فراهم کردن امکان پذیرایی از مراجعین و راه‌اندازی سامانه ساجد به منظور فراهم شدن ثبت‌نام زائرین (دانشجویان، کارکنان و اساتید) اقدام کنند.

همچنین مراسم بدرقه نمادین از زائرین در تاریخ ۱۷ مهرماه با حضور اساتید و دانشجویان برگزار می شود. واحدهایی که متولی اداره موکب در نقاط مرزی و برون مرزی هستند، باید نسبت به پیش‌بینی دعوت از شخصیت‌های مؤثر معنوی و فرهنگی (سخنران و مداح) در مواکب دانشگاهی به منظور ارتقای سطح آگاهی زائرین و معرفت‌شناسی قیام امام حسین (ع) اقدام کنند.

سوگواره از آثار برگزیده زائرین در زمینه های دلنوشته، عکس، کلیپ و گزارش مستند از طرف کمیته رسانه – فضای مجازی ستاد اربعین برگزار می شود که مراتب متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

براساس این احکام، دکتر سیدمسعود فاطمی به عنوان رئیس کمیته بهداشت و درمان، دکتر رضا نصیری به سمت رئیس کمیته فرهنگی، مجتبی توانگر به عنوان رئیس کمیته رسانه و فضای مجازی، دکتر سیدمحمود هاشمی به عنوان رئیس کمیته اعزام و علیرضا طاهری‌زاده به سمت رئیس کمیته پشتیبانی مالی ستاد اربعین سال ۹۸ دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار