جزئیات نحوه پاسخگویی به سئوالات کنکور ۹۹/ ارائه دو مجموعه سئوال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

راهنمای شرکت در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ حاوی اطلاعات زمان برگزاری آزمون‌ها، مواد امتحانی، تعداد سئوالات، نحوه و مدت پاسخگویی به دفترچه‌های عمومی و اختصاصی گروه‌های ۵ گانه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی هنر در صبح چهارشنبه ۲۹ مرداد، داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ۳۰ مرداد، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه ۳۱ مرداد و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در صبح شنبه یکم شهریورماه در ۳۹۲ شهر و بخش کشور برگزار می‌شود.

راهنمای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ حاوی اطلاعات عمومی در خصوص نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون سراسری، زمان برگزاری آزمون‌ها، مواد امتحانی، تعداد سئوالات، مدت پاسخگویی به آنها و تعداد دفترچه‌های آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنجگانه منتشر شد.

داوطلبان باید در روزهای سه شنبه ۲۸ مرداد و چهارشنبه ۲۹ مرداد با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org برای پرینت کارت شرکت در آزمون خود اقدام کنند.

داوطلبان گروه آزمایشی هنر ضرورت دارد در روز سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۹ نسبت به رفع نقص احتمالی کارت خود اقدام کنند. در صورتی که در اطلاعات مندرج در کارت شرکت در آزمون، مغایرتی مشاهده کردند باید بر اساس توضیحات مندرج در ذیل کارت شرکت در آزمون اقدام کنند.

بدون کارت آزمون و کارت شناسایی امکان ورود به جلسه کنکور نیست

تمامی داوطلبان برای حضور در جلسه آزمون باید کارت شرکت در جلسه آزمون، کارت ملی یا شناسنامه عکسدار به همراه داشته باشند، در غیر این صورت از ورود داوطلبان بدون این مدارک در جلسه آزمون جلوگیری می‌شود.

آدرس حوزه امتحانی داوطلبان گروه‌های آزمایشی مختلف بر روی کارت ورودی هر داوطلب درج شده است و داوطلبان لازم است چنانچه در چند گروه آزمایشی متقاضی شرکت در آزمون هستند، کارت ورودی را در هر گروه آزمایشی جداگانه پرینت گرفته و نسبت به شناسایی حوزه امتحانی خود در هر گروه آزمایشی اقدام کنند.

داوطلبان باید با لحاظ قرار دادن مسیر و ترافیک خیابان‌ها زودتر از زمان مندرج در جدول راهنما و قبل از بسته شدن درهای ورودی در محل حوزه امتحانی خود حاضر باشند.

تبصره: آن دسته از داوطلبانی که در بیش از یک گروه آزمایشی (یک گروه آزمایشی اصلی: علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و همچنین یک یا دو گروه آزمایشی از گروه آزمایشی هنر یا زبان‌های خارجی) متقاضی شده‌اند، باید برای هر یک از گروه‌های آزمایشی خود یک کارت جداگانه پرینت کنند.

برای حضور در جلسه آزمون لازم است پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط (کارت در نصف کاغذ A۴ باید تهیه شود و از تغییر اندازه آن به ابعاد مختلف خودداری کنند)، کارت ملی یا شناسنامه عکسدار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مداد پاک کن، مداد تراش و سنجاق همراه داشته باشند. داوطلبان کم بینا می‌توانند دستگاه «به دید» و یا «درشت بین» بدون حافظه همراه داشته باشند.

چنانچه داوطلبی به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شماره پرونده و یا کد پیگیری مورد نیاز، موفق به پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی‌شود، لازم است با مراجعه به سایت سازمان سنجش و ورود به سیستم پاسخگویی و انتخاب نام آزمون و تعیین موضوع پیگیری نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده، و یا کد پیگیری ثبت نام اقدام کرده و به هیچ وجه به باجه رفع نقص مراجعه نکنند.

این امکان برای داوطلبانی فراهم است که در سیستم پاسخگویی عضو شده باشند. لذا ضرورت دارد داوطلبانی که اطلاعات را مفقود کرده‌اند با عضویت در این سیستم نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام کنند.

وسایل ممنوعه در کنکور سراسری ۹۹

داوطلبان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، وسایل محاسباتی و هرگونه وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه حافظه دار از قبیل پیجر، تلفن همراه حتی به صورت خاموش، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و …، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.

در صورت همراه داشتن وسایل ذکر شده و تحویل آنها به هنگام ورود به محل حوزه، حوزه برگزاری هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال مفقود شدن یا آسیب دیدن وسایل مذکور، نخواهد داشت.

همراه داشتن هرگونه وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه حافظه دار از قبیل پیجر، تلفن همراه حتی به صورت خاموش، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و …، در جلسه آزمون، علاوه بر اینکه موجب محرومیت از گزینش در آزمون می‌شود، به عنوان تقلب و تخلف نیز تلقی شده و با داوطلبان ذیربط بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری رفتار خواهد شد.

داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ با توجه به دارا بودن آخرین مدرک تحصیلی باید واجد یکی از شرایط باشند:

۱. دانش آموز نظام جدید آموزشی (۶-۳-۳) پایه دوازدهم که تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ موفق به اخذ دیپلم می‌شوند.

۲. دارای گواهینامه پیش دانشگاهی به تاریخ فارغ‌التحصیلی حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹

۳. دارای دیپلم چهارساله نظام قدیم آموزش متوسطه.

۴. دارای مدرک کاردانی و یا بالاتر به تاریخ فارغ‌التحصیلی حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹

حضور در جلسه آزمون و قبولی کلیه داوطلبانی که موفق به اخذ یکی مدارک فوق تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ نشوند، ملغی تلقی می‌شود.

تبصره: در صورت قبولی داوطلب در رشته‌هایی که پذیرش آنها از نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ آغاز می‌شود به شرط دریافت مدارک تحصیلی تا تاریخ ۳۰ بهمن ۹۹ ثبت نام و ادامه تحصیل آنان در رشته قبولی بلامانع خواهد بود.

شرایط ممنوعیت شرکت قبولی‌های دوره روزانه سال ۹۸ در کنکور ۹۹

پذیرفته شدگان دوره‌های روزانه (اعم از متمرکز و یا نیمه متمرکز) آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ در صورت شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ مجاز به انتخاب رشته‌های دوره روزانه نخواهند بود و منحصراً در رشته‌های غیر روزانه (نوبت دوم «شبانه»، دانشگاه آزاد اسلامی، غیرحضوری، مجازی، پیام نور، غیرانتفاعی، ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان) پذیرش خواهند شد.

تبصره: دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که حداکثر تا تاریخ مقرر (۳۱ اردیبهشت ۹۹) از رشته قبولی خود انصراف قطعی نداده‌اند مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ نیستند.

زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ در گروه‌های آزمایشی ۵ گانه

ردیف گروه آزمایشی روز و تاریخ ساعت فرآیند آزمون
۱ هنر چهارشنبه ۲۹ مرداد ۸ صبح (امکان ورود از ۶:۳۰ صبح)
۲ علوم ریاضی و فنی پنجشنبه ۳۰ مرداد ۸ صبح (امکان ورود از ۶:۳۰ صبح)
۳ علوم انسانی پنجشنبه ۳۰ مرداد ۸ صبح (امکان ورود از ۶:۳۰ صبح)
۴ علوم تجربی جمعه ۳۱ مرداد ۸ صبح (امکان ورود از ۶:۳۰ صبح)
۵ زبان‌های خارجی شنبه یکم شهریورماه ۸ صبح (امکان ورود از ۶:۳۰ صبح)
تذکر مهم: درهای ورود به حوزه‌های امتحانی در روزهای امتحان، رأس ساعت ۷:۳۰ صبح بسته خواهد شد.

تذکر مهم: داوطلبان باید قبل از بسته شدن درهای ورودی در محل حوزه امتحانی حاضر باشند.

ارائه دو مجموعه سئوال نظام قدیم و نظام جدید برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی ۵ گانه

بر اساس مصوبات جلسه دوازدهم ۷ تیرماه ۹۷ و جلسه سیزدهم ۲۶ شهریور ۹۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ سنجش با آزمون جداگانه (دو مجموعه سئوال) انجام می‌شود. ضمناً از مباحث مشترک دو نظام قدیم و جدید ۶-۳-۳ سئوال یکسان طرح خواهد شد.

۱. یک آزمون (یک مجموعه سئوال) برای دانش آموزان نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی و یا نظام قدیم آموزش متوسطه

۲. یک آزمون (یک مجموعه سئوال) برای دانش آموزان نظام جدید (نظام جدید ۶-۳-۳)

داوطلبان بدون توجه به اینکه فارغ التحصیل نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی یا نظام قدیم آموزش متوسطه و یا نظام جدید ۶-۳-۳ هستند لزوماً باید به دفترچه سئوالات مربوط به نظام آموزشی که در زمان ثبت نام انتخاب کرده‌اند پاسخ دهند.

در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ به هر داوطلب در کلیه گروه‌های آزمایشی، یک پاسخنامه و ۲ دفترچه سئوال (آزمون عمومی «دفترچه شماره ۱» و آزمون اختصاصی «دفترچه شماره ۲» داده می‌شود.

داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که دارای مدرک پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی (نظام آموزشی غیر ۶-۳-۳) در گروه آزمایشی علوم انسانی هستند، علاوه بر پاسخگویی به سئوالات دفترچه‌های عمومی (دفترچه شماره ۱ و اختصاصی دفترچه شماره ۲) باید به سئوالات دفترچه اختصاصی شماره ۳ نیز پاسخ دهند.

داوطلبان در کلیه گروه‌های آزمایشی باید پاسخ سئوالات دفترچه‌های عمومی و اختصاصی را در همان برگ پاسخنامه تحویل شده، علامتگذاری کنند.

شخصی سازی دفترچه‌های آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی ۵ گانه

کلیه سئوالات آزمون عمومی (دفترچه شماره ۱ و اختصاصی دفترچه شماره ۲) داوطلبان در هر پنج گروه آزمایشی، شخصی سازی شده و شماره داوطلبی، نام خانوادگی و نام هر داوطلب بر روی جلد دفترچه آزمون وی درج شده است.

این دفترچه‌ها دارای تنوع است. پاسخنامه و دفترچه آزمون عمومی دفترچه شماره ۱ داوطلبان کلیه گروه‌های آزمایشی در یک بسته نایلونی و هر یک از دفترچه‌های آزمون اختصاصی (دفترچه‌های شماره ۲ یا ۳) نیز در بسته‌های نایلونی جداگانه، تحویل داوطلبان خواهد شد.

دفترچه مربوط به درس معارف غیراسلام (ویژه داوطلبان اقلیت‌های دینی) و یا درس زبان غیرانگلیسی در کلیه گروه‌های آزمایشی در دروس عمومی، دفترچه مربوط به زبان تخصصی آلمانی و فرانسه در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و دفترچه شماره ۳ در گروه آزمایشی علوم انسانی (سئوالات درس اصول عقاید و فقه) نیز شخصی سازی شده و مشخصات داوطلبان بر روی جلد دفترچه درج شده است.

تذکر مهم: با توجه به اینکه دفترچه سئوالات داوطلبان (عمومی و اختصاصی) در یک بسته نایلونی به صورت جداگانه بسته بندی شده و در جلسه آزمون منحصراً شخص داوطلب باید از محل مشخص شده، بسته نایلونی را باز کرده و به سئوالات مندرج در دفترچه سئوالات پاسخ دهد، در صورتیکه داوطلب مشاهده کرد نایلون بسته تحویلی قبلاً باز شده لازم است موضوع را به نزدیکترین مراقب اطلاع دهد.

ضمناً پس از برگزاری آزمون هم می‌تواند از طریق سیستم پاسخگویی مندرج در درگاه اینترنتی مراتب را با سازمان سنجش آموزش کشور درمیان بگذارد.

مشخصات دفترچه‌های عمومی گروه‌های آزمایشی ۵ گانه

دفترچه آزمون عمومی: سئوالات آزمون عمومی داوطلبان هر یک از گروه‌های آزمایشی پنجگانه در یک دفترچه به نام دفترچه شماره ۱ چاپ شده است. این دفترچه همراه با پاسخنامه امتحانی در یک بسته نایلونی به صورت شخصی سازی شده، در جلسه آزمون تحویل داوطلب خواهد شد.

عناوین دروس تعداد سئوالات از شماره تا شماره مدت زمان پاسخگویی شماره دفترچه
زبان و ادبیات فارسی ۲۵ ۱ ۲۵ ۱۸ دقیقه دفترچه شماره ۱

۱۰۰ سئوال

۷۵ دقیقه

زبان عربی ۲۵ ۲۵ ۵۰ ۲۰ دقیقه
فرهنگ و معارف اسلامی* ۲۵ ۵۱ ۷۵ ۱۷ دقیقه
زبان انگلیسی* ۲۵ ۷۶ ۱۰۰ ۲۰ دقیقه

*داوطلبانی که بر اساس علامتگذاری بند ۲۶ تقاضانامه ثبت نام اینترنتی، به سئوالات مربوط به معارف غیراسلام پاسخ می‌دهند و یا زبان خارجی امتحانی آنان بر اساس علامتگذاری بند ۳۸ تقاضانامه ثبت نام اینترنتی، غیرانگلیسی است، لازم است به ترتیب به سئوالات مربوط به ادیان (کلیمی، زرتشتی و مسیحی) و زبان خارجی غیرانگلیسی (فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و روسی) که در اختیار آنان قرار داده می‌شود، پاسخ دهند.

تبصره: داوطلبانی که در بیش از یک گروه آزمایشی ثبت نام کرده‌اند، زبان خارجی آنان همان زبان امتحانی مندرج در کارت شرکت در آزمون آنان در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر این دسته از داوطلبان نمی‌توانند زبان امتحانی خود را در هر یک از گروه‌های آزمایشی تغییر دهند.

مشخصات دفترچه‌های اختصاصی گروه‌های آزمایشی ۵ گانه

آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی: دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی (گروه آزمایشی ۱) برای کلیه داوطلبان شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره ۲ است.

مشخصات دفترچه شماره ۲ آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی

عناوین دروس تعداد سئوالات از شماره تا شماره مدت زمان پاسخگویی شماره دفترچه
ریاضیات ۵۵ ۱۰۱ ۱۵۵ ۸۵ دقیقه دفترچه شماره ۲

۱۳۵ سئوال

۱۷۵ دقیقه

فیزیک ۴۵ ۱۵۶ ۲۰۰ ۵۵ دقیقه
شیمی ۳۵ ۲۰۱ ۲۳۵ ۳۵ دقیقه

آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم انسانی:

دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم انسانی (گروه آزمایشی ۳) برای کلیه داوطلبان (به جز داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که دارنده گواهینامه دوره پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی «کد ۱۸» که ۲ دفترچه است) دارای یک دفترچه به نام دفترچه شماره ۲ است.

مشخصات دفترچه شماره ۲ آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم انسانی

عناوین دروس تعداد سئوالات از شماره تا شماره مدت زمان پاسخگویی شماره دفترچه
ریاضی ۲۰ ۱۰۱ ۱۲۰ ۱۸ دقیقه دفترچه شماره ۲

۱۸۰ سئوال

۱۶۵ دقیقه

اقتصاد ۱۵ ۱۲۱ ۱۳۵ ۲۰ دقیقه
زبان و ادبیات فارسی (اختصاصی) ۳۰ ۱۳۶ ۱۶۵ ۲۵ دقیقه
زبان عربی (اختصاصی) ۲۰ ۱۶۶ ۱۸۵ ۱۰ دقیقه
تاریخ و جغرافیا ۳۰ ۱۸۶ ۲۱۵ ۳۰ دقیقه
علوم اجتماعی ۲۰ ۲۱۶ ۲۳۵ ۲۰ دقیقه
فلسفه و منطق ۲۵ ۲۳۶ ۲۶۰ ۲۵ دقیقه
روانشناسی ۲۰ ۲۶۱ ۲۸۰ ۱۵ دقیقه
* اصول عقاید و فقه ۲۰ ۲۸۱ ۳۰۰ ۲۰ دقیقه دفترچه شماره ۳ (۲۰ سئوال) و (۲۰ دقیقه)

* اصول عقاید و فقه: مخصوص دیپلمه‌های علوم و معارف اسلامی که دارنده مدرک پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی نظام جدید هستند.

* آن دسته از دیپلمه‌های علوم و معارف اسلامی دارنده گواهینامه دوره پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی که برابر ضوابط باید درس اصول عقاید و فقه را نیز امتحان دهند، لازم است علاوه بر پاسخگویی به سئوالات دفترچه آزمون اختصاصی (ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی)، به سئوالات اصول عقاید و فقه (سئوالات دفترچه شماره ۳) نیز پاسخ دهند.

تبصره: به داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ در گروه آزمایشی علوم انسانی دفترچه شماره ۳ (اصول عقاید) تحویل نخواهدشد و این دسته از داوطلبان منحصراً باید به سئوالات دفترچه اختصاصی (دفترچه شماره ۲) که مربوط به داوطلبان دیپلم علوم و معارف اسلامی نظام آموزشی ۶-۳-۳ به آنها تحویل می‌شود، پاسخ دهند.

آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی:

دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی (گروه آزمایشی ۲) برای کلیه داوطلبان، شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره ۲ است.

مشخصات دفترچه شماره ۲ آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی

عناوین دروس تعداد سئوالات از شماره تا شماره مدت زمان پاسخگویی شماره دفترچه
زمین شناسی ۲۵ ۱۰۱ ۱۲۵ ۲۰ دقیقه دفترچه شماره ۲

۱۷۰ سئوال

۱۷۵ دقیقه

ریاضی ۳۰ ۱۲۶ ۱۵۵ ۴۷ دقیقه
زیست شناسی ۵۰ ۱۵۶ ۲۰۵ ۳۶ دقیقه
فیزیک ۳۰ ۲۰۶ ۲۳۵ ۳۷ دقیقه
شیمی ۳۵ ۲۳۶ ۲۷۰ ۳۵ دقیقه

آزمون اختصاصی گروه آزمایشی هنر:

دفترچه‌های آزمون اختصاصی گروه آزمایشی هنر (گروه آزمایشی ۴) برای کلیه داوطلبان این گروه آزمایشی یک دفترچه به نام دفترچه شماره ۲ است.

مشخصات دفترچه شماره ۲ آزمون اختصاصی گروه آزمایشی هنر

عناوین دروس تعداد سئوالات از شماره تا شماره مدت زمان پاسخگویی شماره دفترچه
درک عمومی هنر ۳۰ ۱۰۱ ۱۳۰ ۲۵ دقیقه دفترچه شماره ۲

۱۶۰ سئوال

۱۶۵ دقیقه

درک عمومی ریاضی- فیزیک ۳۰ ۱۳۱ ۱۶۰ ۴۰ دقیقه
ترسیم فنی ۲۰ ۱۶۱ ۱۸۰ ۲۶ دقیقه
خلاقیت تصویری و تجسمی ۲۰ ۱۸۱ ۲۰۰ ۲۴ دقیقه
خلاقیت نمایشی ۲۰ ۲۰۱ ۲۲۰ ۱۳ دقیقه
خلاقیت موسیقی ۲۰ ۲۲۱ ۲۴۰ ۲۰ دقیقه
خواص مواد ۲۰ ۲۴۱ ۲۶۰ ۱۷ دقیقه

آزمون اختصاصی گروه آزمایشی زبانهای خارجی:

دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی (گروه آزمایشی ۵) برای داوطلبان این گروه آزمایشی شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره ۲ است.

مشخصات دفترچه شماره ۲ آزمون اختصاصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی

عناوین دروس تعداد سئوالات از شماره تا شماره مدت زمان پاسخگویی شماره دفترچه
زبان تخصصی (انگلیسی- فرانسه- آلمانی) ۷۰ ۱۰۱ ۱۷۰ ۱۰۵ دقیقه دفترچه شماره ۲

۷۰ سئوال

۱۰۵ دقیقه

* نظر به اینکه آزمون زبان تخصصی (دفترچه شماره ۲) گروه آزمایشی زبان‌های خارجی، مخصوص داوطلبانی است که زبان خارجی امتحانی آنان یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسه و یا آلمانی است.

لذا آن دسته از داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی که زبان امتحانی آنان بر اساس زبان خارجی مندرج در کارت ورودی یکی از زبان‌های ایتالیایی و یا روسی است، نیازی به پاسخگویی به سئوالات دفترچه شماره ۲ دفترچه آزمون اختصاصی ندارند و براساس برنامه زمانی، ضرورت دارد که پس از پایان آزمون عمومی نسبت به تحویل دفترچه شماره ۱، پاسخنامه و کارت ورودی خود اقدام و با نظر سرپرست سالن امتحانی، جلسه آزمون را ترک کنند.

نکات مهم درباره پاسخنامه کنکور

در جلسه آزمون به همراه دفترچه آزمون عمومی، به هریک از داوطلبان گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان‌های خارجی یک پاسخنامه داده می‌شود، که کلیه داوطلبان باید نسبت به پاسخگویی سوالات دفترچه آزمون عمومی و سوالات دفترچه آزمون اختصاصی در پاسخنامه مربوط اقدام کنند.

داوطلب به محض دریافت پاسخنامه باید شماره آن را با شماره صندلی و شماره کارت ورودی خود و نیز کدهای مندرج در پاسخنامه را با کدهای مندرج در دفترچه‌های شماره ۱ آزمون عمومی و شماره ۲ آزمون اختصاصی تحویل شده مقایسه کند تا مطمئن شود بین آنها هیچ اختلافی نیست و در صورت مشاهده تفاوت، موضوع را به نزدیکترین مراقب جلسه اطلاع داده و موضوع را پیگیری تا اختلاف برطرف شود و سپس مندرجات ذیل پاسخنامه را تکمیل و امضاء کند.

داوطلب باید محل مخصوص جوابی را که در پاسخنامه برای هر سوال در نظر م یگیرد به وسیلۀ مداد سیاه نرم پررنگ (نه خودکار و نه مداد کپی و…) تکمیل کند.

به دلیل اینکه پاسخنامه به وسیلۀ ماشین علامتخوان تصحیح می‌شود، لذا از کثیف کردن، تاکردن و یا گذاشتن هرگونه علامت و اثری بر روی آن خودداری شود.

جواب‌ها باید فقط در پاسخنامه با تکمیل محل مخصوص آنها و به وسیله مداد سیاه نرم پررنگ مشخص شود. تکمیل محل پاسخ‌ها باید پر رنگ و یکنواخت باشد. پاسخ‌هایی که به هر نحو دیگر قابل تصحیح و نمره گذاری با ماشین نیست و به همین علت به هیچ وجه به حساب نمی‌آید.

در تست‌های چهار گزینه‌ای برای هر پاسخ صحیح سه نمره مثبت و برای هر پاسخ غلط، به منظور خنثی کردن پاسخ‌های حدسی یا تصادفی یک نمره منفی منظور خواهد شد، بنابراین به داوطلبان توصیه می‌شود اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانند به آن سوال جواب ندهند؛ زیرا به سوال‌های بدون جواب نمره منفی یا مثبت تعلق نمی‌گیرد و اگر به سوالی بیش از یک پاسخ داده شود همه پاسخ‌های آن سوال، غلط محسوب خواهد شد و به آن سوال یک نمره منفی تعلق خواهد گرفت.

قبل از شروع آزمون، به هر یک از داوطلبان یک فرم نظر خواهی حاوی ۱۰ سوال داده خواهد شد، که داوطلبان لازم است پاسخ سوالات مندرج در فرم مذکور را به مدت ۱۰ دقیقه در همان فرم درج کنند.

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۹

با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۲۶ اردیبهشت ۹۵ مجلس شورای اسلامی و بر اساس مصوبه چهاردهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۱۴ آبان ۹۷ میزان سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ حداکثر ۳۰ درصد و با تأثیر مثبت به صورت زیر انجام می‌شود:

الف- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی که دیپلم خود را در سال ۹۸ یا ۹۹ در نظام جدید ۶-۳-۳ اخذ کرده‌اند و امتحانات دروس پایه دوازدهم آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است مشمول سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم) ۶-۳-۳ به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب با تاثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

ب- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ اخذ کرده‌اند و یک یا چند درس آنها به صورت نهایی و سراسری برگزار شده، مشمول سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود به میزان ۲۵ درصد و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ خواهد شد.

ج- داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و علوم و معارف اسلامی که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۱۳۹۰-۹۱ به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی دروس دوره پیش دانشگاهی آنان که به صورت نهایی و سراسری کشوری برگزار شده است به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ خواهد شد.

د- سایر دیپلمه‌ها (به جز بندهای الف، ب و ج) مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار