جزئیات نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه آزاد اعلام شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات دستورالعمل اجرایی نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اعلام شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی «دستورالعمل اجرایی نقل و انتقال دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹» را در راستای فراهم کردن تسهیلات بیشتر در فرآیند بررسی و رسیدگی به درخواست‌های دانشجویان در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ به روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل ثبت درخواست دانشجویان متقاضی میهمانی یا انتقال از تاریخ اول تا ۱۵ دی ‌ماه از طریق سامانه منادا انجام می‌شود.

بر این اساس، واحد‌های دانشگاهی باید به شیوه‌های مقتضی از جمله اعلام در سامانه آموزشیار در خصوص تاریخ میهمانی و انتقال به دانشجویان اطلاع رسانی کنند و یادآور شوند که ثبت درخواست تنها از طریق سامانه منادا به آدرس www.monada.iau.ir امکان‌پذیر است.

در این دستورالعمل تاکید شده است: واحد‌های دانشگاهی موظف هستند حداکثر تا ۱۴ دی‌ با مراجعه به سامانه مدیریت نقل و انتقال دانشجویی، نسبت به اعمال ظرفیت پیشنهادی ورود و خروج در هر رشته اقدام کنند. ظرفیت اعلامی واحد‌های دانشگاهی در نیمسال گذشته دقیقاً به نیمسال جاری انتقال یافته و در صورت عدم تغییر ظرفیت تا تاریخ ۹۹/۱۰/۱۴ ظرفیت نیمسال گذشته نهایی خواهد شد.

همچنین به منظور تسریع در تعیین تکلیف درخواست‌های دانشجویان متقاضی میهمانی و انتقال، واحد‌های دانشگاهی مبدأ و مقصد موظف هستند روند اجرایی پاسخگویی را پس از دریافت درخواست دانشجو از طریق سامانه منادا، حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت انجام دهند و تا پایان مهلت ثبت‌نام آموزشی فرآیند‌های درخواست را در سامانه نهایی کنند.

در این دستورالعمل آمده است: مسئولیت احراز شرایط عمومی شیوه‌نامه، بررسی مسائل آموزشی، منع ادامه تحصیل، نظام وظیفه و بررسی صحت مدارک در سامانه بر عهده واحد‌های مبدأ و مقصد است، لذا قبل از تأیید هر مرحله از روند رسیدگی به درخواست، سوابق آموزشی و مدارک مربوطه به دقت بررسی شود. همچنین در خصوص ابلاغیه‌های صادره از سوی سازمان مرکزی، پس از بررسی شرایط آموزشی دانشجو در واحد دانشگاهی مبدأ، واحد‌های دانشگاهی ملزم به اجرای مجوز صادره هستند.

با توجه به روند تعریف شده در خصوص نحوه پرداخت شهریه دانشجویان میهمان، لازم است واحد‌های دانشگاهی پیش از شروع نیمسال تحصیلی نسبت به تسویه حساب فی مابین اقدام کنند.

همچنین به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، تسهیلات میهمانی به شهر محل سکونت پیش‌بینی شده است که در این خصوص مساعدت لازم به عمل آید.

براساس بند‌هایی از این دستورالعمل، اخذ رساله در مقطع دکتری تخصصی در واحد دانشگاهی مقصد، برای دانشجویانی که مجوز میهمانی آنان یک نیمسال خواهد بود، ممنوع است. همچنین به منظور فراهم آمدن حداکثر تسهیلات برای دانشجویان، روند انجام امور در سامانه منادا به نحوی طراحی شده که نیازی به تردد دانشجو بین واحد‌های دانشگاهی مبدأ و مقصد جهت پیگیری درخواست نباشد.

واحد‌های دانشگاهی مبدأ باید بدون مراجعه حضوری دانشجویان در اسرع وقت (قبل از شروع ثبت نام آموزشی) نسبت به بارگذاری و ارسال لیست دروس از طریق سامانه منادا اقدام کنند تا خللی در انتخاب واحد دانشجویان ایجاد نشود. همچنین واحد‌های دانشگاهی مقصد بلافاصله پس از نهایی شدن نمرات، لیست دروس گذرانده شده دانشجو را به واحد‌های دانشگاهی مبدأ ارسال کنند.

بر اساس این دستورالعمل، در صورتی که نمرات دروس نیمسال قبل نهایی نشده باشد، واحد‌های دانشگاهی مبدأ می‌توانند به استناد دروس اخذ شده در نیمسال گذشته با فرض گذراندن دروس، لیست دروس ارسال کنند. در این صورت واحد مقصد به‌صورت مشروط و با اخذ تعهد از دانشجو مبنی بر حذف دروس اخذ شده در صورت نگذراندن دروس پیش‌نیاز و هم نیاز از دانشجو ثبت‌نام به عمل آورند. واحد‌های مقصد بدون ارائه لیست دروس از سوی واحد مبدأ نمی‌توانند از دانشجو ثبت‌نام کنند.

واحد‌های دانشگاهی مبدأ و مقصد موظفند پیش از هرگونه اقدام، صحت مجوز دانشجو در سامانه منادا را بررسی و در صورت احراز شرایط و ضوابط شیوه‌نامه نقل و انتقال دانشجویی، در واحد دانشگاهی مبدأ نسبت به ثبت وضعیت میهمان به یا انتقال، در هنگام دریافت ریز نمرات نسبت به ثبت دروس و نمرات در مدیریت انتخاب واحد و در واحد دانشگاهی مقصد نسبت به ثبت پذیرش میهمان از یا انتقال در سامانه آموزشیار اقدام کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار