جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی/ واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات با GPS کنترل می‌شوند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی/ واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات با GPS کنترل می‌شوند

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی از سوی ۴ بانک عامل به تشریح مکانیزم نظارتی این صندوق برای رسیدن به هدف اشتغالزایی پایدار پرداخت.

اصغر نوراله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در گزارشی از وضعیت اجرای قانون، سپرده‌گذاری یک‌و نیم میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی و اختصاص تسهیلات از سوی صندوق کارآفرینی امید که یکی از چهار بانک عامل اجرای این قانون بوده است، گفت: بعد از تصویب این قانون، اجرای آن برای صندوق کارآفرینی امید نسبت به سه بانک دیگر با سه ماه تأخیر آغاز شد و یک ماه نیز طول کشید تا صندوق به سامانه کارا متصل شد و درنهایت کار پرداخت این تسهیلات برای ما با چهار ماه تأخیر آغاز شد.

وی با اشاره به گزارش هفت ماهه اجرای این طرح از سوی صندوق کارآفرینی امید، گفت:‌ از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه ۳۹ هزار طرح را مورد بررسی قرار داده‌ایم که از این تعداد ۲۰ هزار و ۳۲۰ طرح به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۳۱ میلیارد ریال را تصویب کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه منابع صندوق ذخیره ارزی در دو مرحله به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان نزد این صندوق سپرده‌گذاری شده که به آن ۵۰۰ میلیارد تومان تعهد از منابع داخلی نیز اضافه می‌شود، افزود: مجموعا یک هزار میلیارد تومان تعهد داشته‌ایم که معادل ۱۱۵ درصد از منابع داخلی و سپرده صندوق تا به حال طرح تصویب شده است. از۲۰ هزار و ۳۲۰ طرح معادل ۱۱ هزار و ۵۳۱ میلیارد ریالی که گفته شد، ۱۸ هزار و ۲۸۶ طرح یعنی ۸ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال معادل ۸۹ درصد اعتباری که باید به طور مشترک در اجرای این قانون اختصاص می‌دادیم را قرارداد منعقد کرده‌ایم.

نوراله‌زاده یادآور شد: در بقیه موارد نیز طرح‌ها تصویب شده و در شرف ارائه ضمانت‌هاست و بعد از آوردن ضمانت و سهم آورده، قرارداد منعقد و تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی همچنین گفت: تاکنون ۱۷ هزار و ۵۱۰ طرح از طرح‌های تصویب‌شده به مرحله پرداخت تسهیلات رسیده‌اند و مجموعا ۷ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال تسهیلات یعنی نزدیک به ۷۹ درصد از منابع مشترک که باید تخصیص می‌دادیم، تا به حال تسهیلات پرداخت شده است.

* کنترل واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات با GPS

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به مکانیزم کنترلی این صندوق برای جلوگیری از انحراف در تسهیلات ارائه‌شده، گفت: ما در سامانه سهام، مکانیزمی را برای نظارت بر طرح‌ها طراحی کرده‌ایم که با استفاده از GPS موقعیت طرح در سامانه ثبت و کنترل می‌شود و در صورتی دریافت‌کننده تسهیلات می‌تواند اطلاعات طرح خود را در سامانه به روز کند که موقعیت مکانی او با GPS تأیید شود.

نوراله‌زاده گفت:‌ از آنجا که وظیفه ما در حوزه کسب و کار تعریف شده، حمایت‌های ما باید معطوف به هدف باشد و نظارت‌هایی که ما اعمال می‌کنیم به این دلیل از بانک‌های عامل دیگر شدیدتر است که نگاه ما به رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین درباره ترکیب پرداخت تسهیلات نیز گفت: از تسهیلاتی که پرداخت شده ۸ هزار و ۹۸۰ طرح در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و زیربخش‌های مرتبط با آن از جمله فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی و لبنی بوده است، ۵ هزار و ۶۷۷ طرح در بخش صنایع دستی و فرش دستباف بوده، نزدیک به یک‌هزار و ۲۰۵ طرح در بخش صنایع و معادن کوچک و همچنین یک‌هزار و ۲۱۳ طرح در فعالیت‌های مربوط به خدمات و فناوری اطلاعات پرداخت شده است، همچنین حدود یک‌هزار طرح گردشگری، بوم‌گردی و سایر رسته‌ فعالیت‌های بخش گردشگری مانند خدمات خودرو و مواردی دیگر که به این بخش سرویس می‌دهند، در طرح‌های پرداخت شده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره محدودیت‌هایی که در دستورالعمل پرداخت تسهیلات درباره بحث دامپروری وجود داشته نیز گفت:‌ محدودیت‌هایی متناسب با ویژگی‌های اقلیم و جغرافیای مناطق در دستورالعمل وجود دارد که مقرر شده از ۵۰ درصدی که باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد، ۳۵ درصد به بخش دام اختصاص پیدا کند، چرا که بعضی استان‌ها و به ویژه عشایر، مزیتی جز این برای اشتغالزایی ندارند، اما در برخی استان‌ها تسهیلات این بخش را به کارگاه‌های کوچک تا متوسط فراوری لبنیات اختصاص داده‌ایم تا به منظور اشتغال پایدار، زنجیره تولید نیز تکمیل شود.

* آخرین وضعیت طرح روستای بدون بیکار

نوراله‌زاده همچنین از ارائه طرح‌هایی از سوی صندوق کارآفرینی امید به کمیته ملی در وزارت کار و تصویب این طرح‌ها برای اشتغال‌زایی هدفمند اشاره کرد و گفت:‌در این زمینه طرح ایجاد روستای بدون بیکار را مطرح کردیم که ۲۴۸ طرح در این بخش به پرداخت تسهیلات رسیده‌اند، تصویب ۱۲۴ طرح در ذیل طرح هر روستا یک محصول، هر خانه یک کارخانه از دیگر موارد این‌چنینی است.

وی ادامه داد: ایجاد نظام تأمین مالی خُرد تحت عنوان ایجاد صندوق‌های خُرد محلی نیز از سوی این صندوق در کمیته ملی تصویب شد که در این مورد نیز ۵۵۶ طرح تسهیلات دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تسهیل دریافت تسهیلات برای روستائیان و عشایر را از دیگر دستورکارهای این صندوق برشمرد و گفت:‌ برای ساده‌سازی فرایندها نیز راهکارهایی درنظر گرفته‌ایم و به طور مثال، ۲۵ شیوه اخذ ضمانت در بخش کشاورزی طراحی کردیم که روستائیان هر آنچه ممکن است بتوانند به عنوان ضمانت قرار دهند را استفاده کنند، از جمله مجوز چاه آب، ماشین‌آلات بخش کشاورزی، تراکتور، خودرو و امثال آن.

نوراله‌زاده با اشاره به اینکه دستورالعمل و شیوه‌های استفاده از این ۲۵ نوع وثیقه ابلاغ شده است،‌گفت: همچنین آورده نقدی را به ۱۰ درصد کاهش دادیم که حتی برای مناطق مرزی تا ۵ درصد نیز کاهش یافته است، این در حالی است که در دستورالعمل اجرایی این قانون، آورده نقدی باید ۲۰ درصد بود که ما با مابقی آورده را می‌توانیم از زمین و تجهیزات و… برای متقاضیان به صورت غیر نقدی بپذیریم.

* سهم نهادهای حمایتی از تسهیلات اشتغال

وی همچنین با اشاره به ابلاغ سهم برخی نهادهای حمایتی خاص از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد شهید و سازمان بهزیستی از یک ماه قبل از این قانون گفت: در این زمینه نیز از یک ماه قبل یک‌هزار و ۴۱۰ طرح به مبلغ ۵۶۹ میلیارد ریال تصویب کردیم که کمیته امداد امام(ره) با ۴۶۱ میلیارد ریال بیشترین سهم را داشته است و در مجموع، از این ۵۶۹ میلیارد ریال، ۴۰۱ میلیارد ریال تسهیلات به ۸۹۷ طرح پرداخت شده است.

وی ادامه داد: همچنین یک‌هزار و ۳۹ قرارداد در این زمینه منعقد شده که بیشترین سهم قرارداد منعقد شده نیز مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) با ۸۹۳ طرح به ارزش ۳۱۶ میلیارد ریال بوده که از این تعداد نیز ۷۵۸ طرح مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) تسهیلاتی معادل ۲۶۴ میلیارد ریالی دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه به وضعیت پرداخت تسهیلات به روستاهای مرزی نیز گفت: در روستاهای مرزی با کارمزد ۴ درصد تسهیلات پرداخت می‌کنیم که البته این مناطق شامل مناطق دوردست و دورافتاده است که بانک‌ها توجیه اقتصادی برای آن ندارند که در این زمینه نیز از ۱۷ هزار طرحی که به مرحله پرداخت رسیده، ۵ هزار و ۳۰۰ مورد در روستاهای مرزی قرار داشته که یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای آنها مصوب شده که یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

نوراله‌زاده همچنین در مورد روستاهای غیرمرزی نیز گفت: ۱۲ هزار طرح نیز در این روستاها مصوب شده که ۶ هزار میلیارد ریال برای آن تصویب شده و ۵ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

* پیش نویس ابلاغ مرحله سوم اعتبارات صندوق توسعه ملی آماده شد

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پاسخ به سؤال فارس درباره عدم پرداخت مرحله سوم اعتبار این تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی به این صندوق گفت: ما چون نسبت به سایر موسسات عامل با چهار ماه تأخیر کار را آغاز کردیم، مصوبه کارگروه ملی این بوده که باید موسسات عامل برای دریافت مرحله سوم سپرده‌گذاری به سطح ۷۵ درصد پرداخت تسهیلات و همچنین ۹۰ درصد قراردادهای منعقد شده برسند و بعد از آن، سپرده‌گذاری مرحله سوم انجام می‌شود، ما اکنون به این سطح رسیده‌ایم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان برنامه و بودجه گزارش کار ما را ارائه داده و پیش‌نویس ابلاغ مرحله سوم تهیه شده و در انتظار ابلاغ از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.

وی در عین حال گفت: علی‌رغم اینکه سه ماه از سه بانک عامل دیگر عقب بودیم و عملیات اجرایی ما عملا چهار ماه عقب بود، اما اکنون تقریبا به مؤسسات عامل دیگر رسیده‌ایم و اگر امروز مرحله سوم بخواهد به ما ابلاغ شود، صرفا ۱۵ روز از مؤسسات دیگر عقب هستیم و توانسته‌ایم تأخیر سه ماهه را با کار پرشتاب جبران کنیم.

نوراله‌زاده اعلام کرد:‌ در گزارش هشت ماهه در مقایسه با دو مؤسسه عامل دیگر که اعتبارشان با ما هم‌اندازه است، تقریبا از نظر تعداد پرداخت تسهیلات رتبه اول را داریم چرا که بانک کشاورزی ۵۰ درصد منابع را به تنهایی گرفته بود، اما همین بانک نیز به لحاظ تعداد پرداخت تسهیلات، از ما عقب است، ما با ۱۷ هزار و ۵۶۶ طرح در رتبه اول طرح‌های مصوب و پرداخت‌شده قرار داریم و بانک کشاورزی با ۱۷ هزار و ۴۶۹ طرح در رتبه دوم قرار دارد، بعد از آن بانک توسعه تعاون با ۹ هزار و ۴۲ طرح و سپس پست‌بانک با ۸ هزار و ۷۸ طرح در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

* میزان ظرفیت اشتغال تسهیلات پرداخت شده

وی درباره ظرفیت اشتغال‌پذیری طرح‌های مصوب نیز گفت:‌ نرخ اشتغال‌پذیری ۱۷ هزار و ۵۶۶ طرح یاد شده، ۴۴ هزار و ۵۴۳ فرصت شغلی است که در این زمینه تسهیلات پرداخت شده بانک کشاورزی ظرفیت اشتغال ۴۶ هزار و ۷۷۰ فرصت شغلی را دارد. در ادامه بانک توسعه تعاون ۲۱ هزار و ۶۳۵ و پست‌بانک ۱۹ هزار و ۲۹۹ فرصت شغلی در طرح‌های پرداخت‌شده‌شان دارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا پایدار بودن اشتغال نیز از سوی این صندوق نظارت می‌شود نیز گفت: ما به دلیل نظارت مستمری که داریم عمدتا نگاه‌مان به اشتغال پایدار است، چرا که کارشناسان ما در سال حداقل سه بار باید به محل کارگاه مراجعه کنند و عکس بگیرند و اطلاعات دریافت کننده تسهیلات را با GPS ثبت کنند، چنانچه فعال بود، گزارش فعالیت را در سامانه اعلام کنند، اگر هریک از این سه بار انجام نشود، سامانه بلافاصله به ما هشدار می‌دهد، ما حتی برای کارشناسان ناظرمان نیز مکانیزم‌های نظارتی درنظر گرفته‌ایم.

وی در عین حال عدم موفقیت صددرصدی طرح‌ها را نیز طبیعی دانست و گفت:‌گزارش مرحله نظارتی ما نشان می‌دهد که از ۱۷ هزار و ۵۶۶ طرح،‌ صرفا ۲۱۹ طرح تا به حال فعال نشده‌اند که به این طرح‌ها نیز فرصت داده‌ایم که اگر در یک بازه زمانی اجرا نکنند، اقدامات قانونی در قبال آنها صورت خواهد گرفت.

نوراله‌زاده گفت: در برخی موارد نیز صرفا سوءاستفاده از تسهیلات مطرح نیست، بلکه ممکن است طرح با افزایش هزینه‌ها مواجه شده باشد و به این دلیل اجرای آن به تعویق افتاده باشد که در این زمینه نیز از کارگروه ملی موافقیت گرفته‌ایم که تا ۳۰ درصد اعتبارات تکمیلی نیز به طرح‌هایی از این دست اختصاص یابد.

وی یادآور شد: برخی از این طرح‌ها عمدتا در فروردین و اردیبهشت ماه ثبت سامانه کارا شده‌اند و تا زمان پرداخت تسهیلات به آنها حداقل دو تا سه ماه زمان گذشته است که هم‌زمان با حوادثی که در اقتصاد کشور حادث شده بوده و ممکن است نتوانند با مبلغی که پیش‌بینی می‌کردند کار را آغاز کنند که در این زمینه نیز مستندسازی آغاز شده و به شرط اجرای طرح، تسهیلات تکمیلی تا ۳۰ درصد بیشتر پرداخت خواهد شد.

* بانک توسعه تعاون خزانه‌دار صندوق کارآفرینی امید است

وی درباره شائبه سپرده‌گذاری این صندوق در بانک توسعه و تعاون نیز توضیح داد: وقتی که ما در سال ۹۴ مجوز فعالیت را از بانک مرکزی گرفتیم، در سال ۹۵ بااتصال ما به سامانه‌های بانک مرکزی به این صورت موافقت شد که از طریق یک بانک به شبکه شتاب متصل شویم چرا که ما خزانه‌داری نداریم.

نوراله‌زاده ادامه داد: اکنون خزانه‌داری ما در بانک توسعه تعاون است و بانک مرکزی ما را نمی‌شناسد، بلکه پرداخت‌ها در حساب سوئیچ ما می‌نشیند و خزانه‌دار ما بانک توسعه تعاون است و تسویه‌ها در شبکه شتاب از طریق حساب متصل به سوئیچ در بانک توسعه تعاون انجام می‌شود که عدم آگاهی از این فرایند ممکن است برای برخی شائبه‌هایی به وجود بیاورد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار