حمایت همزمان از مشاغل خرد و صنایع بزرگ؛ راهی برای حذف بیکاری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

حمایت همزمان از مشاغل خرد و صنایع بزرگ؛ راهی برای حذف بیکاری
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در 20 آذر ماه جاری از پرداخت 21 میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد 270 هزار فرصت شغلی جدید خبرداد.
محمد باقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه اشتغالزایی به دلیل تحریم ها دچار نقصان شده که این خواسته بدخواهان است اما نباید دست روی دست گذاشت، تصریح کرد: تسهیلات 21 هزارمیلیارد تومانی از محل نظام بانکی، صندوق توسعه ملی و خزانه تامین می شود.
در گام دولت برای اشتغالزایی چهار برنامه اصلی وجود دارد.
قدم اول تکمیل 2 هزار و 66 واحد نیمه تمام صنعتی و معدنی است که پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارد و با اجرای این برنامه بیش از 130 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.
برنامه دوم بازسازی و نوسازی 2 هزار و 165 واحد صنعتی است که می تواند بیش از 52 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می کند.
برنامه سوم شامل پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای فعال صنعتی و معدنی است که این امر به فعال شدن ظرفیت های خالی و ایجاد 87 هزار شغل جدید منجر می شود.
برنامه چهارم نیز پرداخت کمک های فنی و اعتباری برای توسعه خوشه های صنعتی و کلینیکی است که برای آن اعتبار 46 میلیارد تومانی درنظرگرفته شده و می تواند یک هزار شغل جدید ایجاد کند.

**حمایت از تولید با مهار رکود
در شرایطی که برخی واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ با کمبود مواد اولیه روبرو شده و به ناچار ظرفیت های تولید را کاهش می دهند و ازسوی دیگر به دلیل تحریم ها بازارهای صادراتی کاهش پیدا کرده است این سوال در اذهان متبادر می شود که آیا برای اشتغالزایی باید به سمت توسعه واحدهای صنعتی بزرگ حرکت کرد؟
نماینده پیشین کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا دراین باره گفت:در حال حاضر فکر ایجاد اشتغال بسیار مطلوب است اما باید در گام اول به فکر واحدهایی باشیم که به سختی برای بقا تلاش می کنند.
احمد پورفلاح افزود: در شرایط عادی بحث تکمیل واحدهای تولیدی نیمه تمام بسیار مطلوب است اما با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد نه سرمایه گذاری حاضر است در این زمینه دست به سرمایه گذاری بزند و نه لازم است دولت منابع موجود را برای تکمیل این واحدها تخصیص دهد.
این کارفرما ادامه داد: دولت در گام نخست باید تلاش کند رکود بازار را از بین ببرد و در گام دوم نیز برای حفظ واحدهای فعال اقدام کند.
این فعال اقتصادی گفت : حمایت از واحدهای صنعتی که امکان حضور محصول در بازارهای هدف را دارند و ایجاد ظرفیت برای جذب نیروی انسانی در همین واحدها بهترین اقدامی است که دولت می تواند برای حمایت از مشاغل موجود و اشتغالزایی انجام دهد.
پورفلاح تصریح کرد:امروز بسیاری از واحدهای تولیدی فعال با مشکل نقدینگی و کمبود مواد اولیه و بازار روبرو هستند بنابراین باید قدرت خرید مردم حفظ شود تا هم واحدهای موجود بتوانند سر پا بایستند و هم اینکه با افزایش ظرفیت تولید در این واحدها امکان ایجاد مشاغل جدید را مهیا کرد.

**توسعه مشاغل خرد و خانگی
افزایش جمعیت بیکار بدون تردید یکی از معضلاتی است که این روزها جامعه با آن روبروست که پیامدهای خاص اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد؛ بنابراین باید برای عبور از این معضل که با تحریم های جدید تشدید شده است راهکاری اندیشید.
برخی فعالان اقتصادی نسبت به طرح دولت برای ایجاد 270 هزار شغل با تکمیل واحدهای تولیدی انتقاداتی دارند و راهکار عبور از معضل بیکاری را در حمایت از واحدهای فعال صنعتی می دانند اما آیا به واقع صنایع بزرگ می توانند به تنهایی نیاز جامعه به فرصت های جدید شغلی را جوابگو باشند؟ با توجه به شرایط اقتصادی ایران و تاثیر تحریم ها و ایجاد محدودیت در بازارهای هدف می توان از چه شیوه ای برای اشتغالزایی پایدار استفاده کرد؟
چندی پیش معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و تبعات تحریم ها از این پس شاهد افزایش تقاضا برای ایجاد مشاغل خرد و خانگی خواهیم بود.
سلیمان پاک سرشت افزود: توسعه این مشاغل به حمایت های مالی نیازدارد؛ بنابراین باید بانک ها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

**سه طرح ویژه حمایتی
در این باره مدیرعامل بانک توسعه تعاون از حمایت های این بانک از مشاغل خرد و خانگی به خبرنگار اقتصادی ایرنا خبر داد و گفت: سه طرح ویژه را برای حمایت از مشاغل خرد و خانگی در دستور کار داریم.
حجت الله مهدیان با بیان اینکه بانک توسعه تعاون بانکی برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط است، افزود: حمایت از مشاغل خرد و خانگی نیز در دستور کار ما قرار دارد و تا دو هفته آینده جزییات طرح های حمایتی از این نوع مشاغل را اعلام خواهیم کرد.
در این باره معاون توسعه کارآفرینی و مشاغل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماهی 23 آذرماه از اجرای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی در 10 استان خبر داد و گفت:این طرح در سه مرحله بررسی و شناسایی مزیت ها، توانمندسازی و آموزش و در پایان، اتصال تولیدکنندگان خرد به بازارهای فروش انجام می شود.
عیسی منصوری افزود: تلاش می شود این طرح ها به شکل هدفمند انجام و به بهبود فضای کسب و کار منجر شود.

** فرجام سخن
ضرورت ایجاد فرصت های شغلی جدید بر کسی پوشیده نیست اما برای تحقق این امر نمی توان فقط به یک شیوه و راهکار اکتفا کرد.
حمایت از صنایع بزرگ و تکمیل واحدهای نیمه تمام به شرط ایجاد رونق در بازار در کنار حمایت از مشاغل خرد و خانگی می تواند راه حلی برای عبور از معضل بیکاری در جامعه باشد.
نکته مهم این است که نباید به نام اشتغالزایی در صنایع بزرگ و کوچک و مشاغل خرد و خانگی بستری برای پول پاشی در کشور مهیا شود.
هنوز تجربه سال های گذشته از ایجاد مشاغل خرد و خانگی و فهرست های پیدا و پنهان بدهکاران بزرگ بانکی را که به نام تولید، منابع مالی را صرف سفته بازی در بازارهای مختلف کرده اند فراموش نکرده ایم.
شرایط اقتصادی کشور خاص است؛ بنابراین باید مراقب نوع هزینه کرد منابع مالی که به نام حمایت از مشاغل خرد و بزرگ پرداخت می شود، باشیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار