خبر خوش درباره جذب دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان و استخدام معلمان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است با روند فعلی جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان تا دو سال آینده دیگر کمبود معلم نخواهیم داشت.
به گزارش راهبرد معاصر، علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره علت وجود معضل کمبود معلم در کشور گفت: دلایل متعددی برای مواجه شدن ما با معضل کمبود معلم وجود دارد که یکی از آن تضعیف دانشگاه فرهنگیان بود، زیرا جذب دانشگاه فرهنگیان در مقطعی افت کرد که البته بعد‌ها جبران شد، ولی با توجه به شرایط فعلی یعنی میزان جذب در دانشگاه فرهنگیان این معضل به زودی حل خواهد شد.
رییس کمیسیون آموزش مجلس میزان جذب فعلی دانشگاه فرهنگیان را ۳۰ هزار نفر در سال معرفی کرده و می‌گوید که این میزان در گذشته سالیانه ۳ هزار نفر بوده است. درباره دلیل این اتفاق اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفته تا سال ۷۹ جمعیت دانش‌آموزی در حال افزایش بود و پس از آن رشدش متوقف شد و پس از آن جلوی ورودی آموزش و پرورش را گرفتند و گفتند مازاد نیرو دارید و این محدود کردن استخدام باعث ایجاد شرایط فعلی شد.
«با این میزان جذب دانشجو معلم دو سال دیگر کمبود معلم نخواهیم داشت» این جمله را منادی می‌گوید.
براساس آمار اعلام شده از سوی آموزش و پرورش، هر ساله تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می‌شوند. به تبع این موضوع، وزارت آموزش باید بتواند این کمبود را جبران کند. اما متأسفانه نه تنها این مشکلات حل نشده، بلکه امروز به یک معضل بسیار بزرگ تبدیل شده است. به گونه‌ای که طبق سخنان اسفندیار چهاربند و قاسم احمدی لاشکی کمبود معلم در سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. این بحران به حدی بزرگ است که زنگ خطر را برای مدارس دولتی به صدا درآورده و مسئولین را برای رفع مشکل به تکاپو انداخته است.
به گفته این نماینده مجلس، دو سال بعد به جایی خواهیم رسید که نیاز‌های آموزش و پرورش را دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برطرف کنند. البته که قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، معتقد است تا سال ۱۴۰۳ مشکل کمبود معلم در تمام کشور رفع خواهد شد و علت کاهش این مشکل نه برنامه‌ریزی‌های وزارتخانه که کاهش جمعیت دانش‌آموزان است.
نماینده مجلس یادآور شد که با تضعیف دانشگاه فرهنگیان و بسته شدن پنچره جذب معلم، عده‌ای مثل دهه شصتی‌ها آسیب زیادی دیدند که البته جذب بر اساس ماده ۲۸ برای کمبود جبران معلم و متضرر نشدن این افراد در نظر گرفته شد، ولی با این وجود در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است که تا حد ممکن جذب دانشجو معلم باید از کنکور سراسری باشد تا بهترین‌ها در آموزش و پرورش جذب شوند و اگر دچار کمبود بودیم باید از افرادی فارغ التحصیل دانشگاه‌های مطرح با استفاده از ماده ۲۸ استفاده شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار