خوزستان سالیانه به جذب سالانه 2 هزار نیروی معلم نیاز دارد

دسته ها: اخبار استان اخبار آموزش و پرورش اخبار

خوزستان سالیانه به جذب سالانه 2 هزار نیروی معلم نیاز دارد

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: یکی از راه‌های تامین کمبود نیروی معلم در خوزستان ایجاد ردیفی در وزارت آموزش و پرورش برای جذب سالیانه 2 هزار معلم است.

حرج چلداوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شورای آموزش و پرورش و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی باید از وزارت آموزش و پرورش مطالبه کنند تا ردیفی را در این وزارتخانه برای جذب سالیانه 2 هزار معلم در خوزستان مشخص و تصویب کنند.
وی گفت: چنین ردیفی برای استان سیستان و بلوچستان توسط نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری و تصویب شده است، عملیاتی شدن این طرح به تامین کمبود نیروی معلم در خوزستان بسیار کمک می‌کند.
معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: هر سال وزارت آموزش و پرورش مجوز جذب 15 هزار نفر معلم را در سطح کشور صادر می‌کند و سهمیه خوزستان از این تعداد 900 نفر است این در حالی است که خروجی سالیانه معلمان و نیروی فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان به دلایل مختلف، حدود سه هزار نفر است.
وی افزود: یکی دیگر از راه‌های برطرف کردن کمبود معلم درخواست کمک از دولت برای تعیین ردیف‌هایی در احکام معلم‌ها به منظور ترغیب و ماندگاری آنها در استان است.
چلداوی ادامه داد: امسال 2 هزار و 800 معلم و فرهنگی در خوزستان بازنشسته می‌شوند و تا سال 1400 تعداد بازنشستگان نیروی فرهنگی به چهار هزار نفر خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه پارسال چهار هزار نیروی فرهنگی درخواست انتقال از خوزستان را داشتند بیان کرد: امسال به دلیل درگیر شدن بسیاری از معلم‌ها و نیروهای فرهنگی خوزستان با حادثه سیل و پرداخت امتیازاتی مثل حق مناطق جنگی درخواست انتقالی از استان کمتر بوده است.
معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: خوزستان جزو استان‌هایی است که بیشترین میزان انتقالی معلم‌ها را دارد؛ بیشتر نیروهای فرهنگی و معلم‌ها به دلیل بالا بودن هزینه زندگی و شرایط بد آب و هوا تمایلی به ماندن در این استان را ندارند.
وی گفت: یکی دیگر از معضلاتی که باعث شده با کمبود معلم و نیروی فرهنگی در خوزستان روبه رو شویم مامور به خدمت شدن نیروهای فرهنگی است، به عنوان مثال طبق قانون هر نماینده مجلس شورای اسلامی می‌تواند پنج نفر را از آموزش و پرورش به صورت مامور به خدمت به کار گیرد.
چلداوی با اشاره به اینکه در مهر امسال در خصوص کمبود معلم در خوزستان اعلام خطر می‌کنیم افزود: اگر در این مدت باقی مانده معلم در خوزستان جذب نشود با مشکلات زیادی در مهر آینده روبرو خواهیم شد و باید از نیروهای رسمی برای تدریس به دانش آموزان استفاده کنیم که البته با این کار کیفیت آموزش کاهش می‌یابد.
وی گفت: مجوز جذب پنج هزار معلم به صورت خرید خدمات در خوزستان نیز که چندی پیش اعلام شده بود منتفی شده است.
چلداوی بیان کرد: در این روش مدرسه به پیمانکار سپرده می‌شود و چند معلم به صورت خرید خدمات در این مدارس مشغول به کار می‌شوند که بیشتر این افراد صلاحیت حرفه‌ای و آموزشی ندارند که به این شکل احتمال لطمه خوردن امر تعلیم و تربیت دانش آموزان وجود دارد.

اخبار استان اخبار آموزش و پرورش اخبار