دانشگاهی با کمترین آمار بیکاری/ ایجاد رشته های متناسب با بازار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشگاهی با کمترین آمار بیکاری/ ایجاد رشته های متناسب با بازار

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای آخرین وضعیت طرح سربازتکنسین، تطبیق وضعیت کادر آموزشی به هیات علمی فنی ، وضعیت مقطع تحصیلات تکمیلی و اشتغال دانشجویان این دانشگاه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از بحران‌های جدی نظام آموزش عالی کشور، کاربردی نبودن برخی از دروس دانشگاهی است این مساله باعث شده چالش دیگری به نام افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار به وجود آید.

تمرکز بر آموزش‌های تئوری در مراکز آموزش عالی موجب شده، نظام دانشگاهی ما با صنعت نیز فاصله بگیرد و حتی بسیاری از دانشگاه‌های فنی و مهندسی کشور نیز خروجی‌هایی را به جامعه تحویل می‌دهند که شمار زیادی از آنان نمی‌توانند تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور و تولید ثروت ملی داشته باشند.

در این بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تلاش است بر روی آموزش‌های فنی و کاربردی تمرکز کرده و آموزش‌هایی را به دانشجویان منتقل کند که بتوانند پس از فارغ التحصیلی در بازار کار نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.

با همین رویکرد گفتگویی با دکتر ناصر شمس سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای داشته ایم که به شرح زیر است:

*دانشگاه فنی و حرفه ای آیا برنامه ای برای راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی دارد یا خیر؟

دانشگاه فنی و حرفه ای برای دوره های تحصیلات تکمیلی هیچ برنامه ای ندارد، تنها دو مقطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه فعال است، تعداد دوره های کاردانی در سطح کشور خیلی بیشتر از کارشناسی است و توسعه مقطع کاردانی در دستور کار قرار دارد.

*یکی از ادعاهای دانشگاه فنی و حرفه ای این است که ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می شوند آیا بررسی و ارزیابی دراین خصوص صورت گرفته است؟

بله، به دلیل اینکه دانشجویان و فارغ التحصیلان ما کار بلد هستند، در خیلی از جاها برآورد شده تا ۱۰۰ درصد از فارغ التحصیلان ما وارد بازار کار می شوند. در برخی از مناطق بعد از یک سال دانشجویان ما به کار گرفته می شوند و محل کار و کار آنها بعد از فارغ التحصیلی مشخص است.

*بیشتر برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای عملی است یا تئوری؟ با توجه به ماهیت این دانشگاه آیا برنامه ای برای افزایش برنامه های عملی دارید؟

۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه های دانشگاه عملی بوده و مابقی تئوری است، با توجه به مباحث پایه ای نمی توان آموزش های تئوری را از ۳۰ درصد، کاهش داد، برای همین برنامه هایی داریم تا نحوه آموزش آن را در کشور تغییر دهیم تا کیفیت افزایش یابد.

*اخیرا با حکم وزیر علوم، به عضویت کارگروه سیاستگذاری آموزش های مهارتی منصوب شدید، در خصوص فعالیت این کارگروه توضیح دهید؟

دکتر فرهادی، یک ستاد آموزش های مهارتی در کشور تشکیل داده است، نهادهای مختلفی در حوزه های مهارتی فعال بوده و عضو این ستاد هستند این کارگروه به زودی تشکیل شده و در خصوص برنامه های آن توسط اعضاء تصمیم گیری خواهد شد.

*یکی از مباحثی که بعد از طرح دانشگاه های نسل سوم مطرح شد، ادغام دانشگاه های جامع علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای بود آیا این ادغام صورت خواهد گرفت؟

بحث ادغام از اول هم مطرح نبود، بحث تجمیع و هم افزایی این دو دانشگاه که دو ماموریت جدا دارند مطرح بود که می توانند در کنار هم از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند، ساماندهی آموزش های مهارتی نیز همین است.

*آیا برنامه ای برای ایجاد رشته های جدیدی در حوزه مهارتی دارید؟

ما دنبال توسعه رشته های جدید در حوزه های مهارتی و کاربردی هستیم این دانشگاه این ظرفیت و ویژگی را دارد که رشته های جدیدی را با توجه به شرایط اقتصادی و بازار کار ایجاد کند.

*سرانجام طرح سرباز تکنسین چه شد؟

با نظام وظیفه در حال مذاکره هستیم که بتوانیم «سرباز تکنسین» در مجموعه داشته باشیم ولی جزئیات آن را وقتی نهایی شد، اعلام می کنیم.

*آیا امسال دانشگاه فنی و حرفه ای در فراخوان هیات علمی شرکت خواهد کرد؟ آخرین وضعیت تطبیق کادر آموزشی به هیات علمی فنی را توضیح دهید؟

برای شرکت در فراخوان جذب در سال جاری هنوز تصمیم نگرفته ایم و درحال ساماندهی فراخوان ۹۴ و ۹۵ هستیم، در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ نفر از کادر آموزشی دانشگاه تطبیق وضعیت داده شده و به هیات علمی فنی تبدیل شده اند.

*آیا حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای نیز مانند دیگر اساتید دانشگاه ها محاسبه می شود؟

هیات امناء دانشگاه فنی و حرفه ای درحال کار برروی آیین نامه نحوه وضعیت حقوق اعضای هیات علمی فنی، نحوه ارتقاء آنها است و آیین نامه های ارتقاء و ترفیع این اساتید در حال تنطیم است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار