دانش‌آموختگان نباید به دنبال شغل دولتی باشند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانش‌آموختگان نباید به دنبال شغل دولتی باشند

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید انتظار و توقع شغل دولتی را در نسل جدید از بین ببریم خاطرنشان کرد: دانش‌آموختگان نباید به دنبال شغل دولتی باشند. در این راستا گفته می‌شود بخش دولتی می‌تواند ولی خیر در واقع بخش دولتی چنین کششی را ندارد بلکه دانش‌آموختگان باید خودشان دانش و مهارتی را که فرا می‌گیرند باید این دانش و مهارت را بتوانند تبدیل به یک حرفه‌ عملی کنند.

غلامرضا غفاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه با توجه به گذشته تاریخی‌مان کمتر توانسته‌ایم بحث کار و فعالیت‌های حرفه‌ای را از حوزه و بخش دولتی خارج کنیم، تصریح کرد: بخشی از این موضوع هم بر می‌گردد به نوع اقتصادی که در کشورمان به صورت غالب داشته‌ایم، این اقتصاد به نوعی دولتی بوده است، وقتی بخش خصوصی قوی و بخش عمومی قوی نداشته باشیم طبیعی است که مشاغل عمدتا در حوزه دولتی تعریف می‌شوند.

معاون فرهنگی وزیر علوم در پاسخ به سئوالی درباره گرایش موجود میان دانش‌آموختگان برای جذب شدن به مشاغل دولتی پس از پایان تحصیل،گفت: میل به داشتن شغل دولتی به نوعی زمینه در شرایط اجتماعی و تاریخی جامعه ایران دارد. از گذشته معمولا وقتی که حرفه و شغل را تعریف کرده‌ایم، این حرفه وشغل به نوعی با حرفه و شغل دولتی همراهی داشته است و حالا ما در فرهنگ و جامعه خودمان هم وقتی صحبت از کارمند هم می‌کنیم منظور یک نیرویی است که خدماتی را در بخش دولتی ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: امروز وقتی که سیر تحول ایجاد شده در جامعه را مد نظر قرار می‌دهیم، با توجه به تغییرات و تحولاتی که به لحاظ فنی و تکنیکی حادث شده، طبیعی است که بخش دولتی دیگر نمی‌تواند حجم بالایی از کسانی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دانش‌آموخته می‌شوند را جذب کند در نتیجه این مجموعه‌ای که وارد دانشگاه می‌شود که جمعیت آن‌ها جمعیت قابل اعتنایی نیز می باشد برای اینکه بتواند در فرآیند فعالیت‌های فنی و فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی و اجتماعی شاغل شود به نوعی باید آموزش داده شود که یک فکر دیگری را هم داشته باشد این فکر هم بر می‌گردد به آن نوآوری و آن روحیه خود اتکایی که باید در فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان ما به وجود آید.

غفاری ابراز کرد: دانشجویان دانش نظری و تکنیکی را که فرا می‌گیرند به این فکر باشند که در جایی به کار گیرند. البته در پیدا شدن و در درونی شدن چنین ایده‌ای و چنین باوری مراکز آموزشی ما نقش اول را دارند و به ویژه هم در نظام آموزشی متوسطه ما و به طور خاص در دانشگاه‌ها برای اینکه چنین امری تحقق پیدا کند. طبیعی است که سوای از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که نقش مهمی می توانند داشته باشند خود دانش آموخته‌ها و خود کسانی که در در یک دوره بیشتری در دانشگاه بوده‌اند و تجربه بیشتری دارند و توانسته‌اند خودشان را با بازار کار و محیط های کاری پیوند دهند نقش مهمی را ایفا کنند.

وی با اشاره به نقش موثر انجمن‌های علمی عنوان کرد: انجمن‌های علمی باید در درونی کردن و ترویج این ایده و این فکر کار آفرینی و جسارت پیدا کردن در مواجه شدن با بازار کار نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه ارتباطات مستقیم با وزارت آموزش و پرورش برای بسترسازی بهتر نظام آموزشی و فرهنگی و اجتماعی امر پیچیده و گسترده‌ای است اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به انتظارها و مطلوب‌ها در رابطه به این امر برسیم طبیعتا یک دستگاه و یک مجوعه به تنهایی نمی‌تواند یک تاثیر گذاری وسیع و گسترده را داشته باشد .

غفاری اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف چه وزارت آموزش و پرورش و چه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و چه دانشگاه‌های بزرگی مثل دانشگاه صنعتی امیرکبیر اگر برنامه‌ های مکمل داشته باشند و بتوانند مجموعه های مختلف را پوشش دهند طبیعتا می‌توانند موثرتر واقع شوند.

وی خاطرنشان کرد: ولی در عین حال از این حیث که دانشگاه صنعتی امیرکبیر در قالب بحث مسئولیت اجتماعی این ورود را داشته که به دانش آموزان کمک و راهنمایی کند این یک امر مهم و مغتنمی است و اگر همه‌ دانشگاه‌های ما به ویژه با توجه به انتظاری که از آن‌ها در قالب دانشگاه‌های نسل چهارم می‌رود در این بحث مسئولیت اجتماعی به صورت جدی ورود پیدا کنند و هر کدام از این‌ها در بخش‌های مختلف و بر مبنای توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند ایفای نقش کنند، به طبع آن هم‌افزایی حاصل شده و حاصل کار می‌تواند مطلوب باشد .

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ما نباید منتظر باشیم که برنامه‌ای به صورت مشخص از جانب وزارت‌خانه مشخص تعریف شود عنوان کرد: ما باید اجازه دهیم خود انجمن‌های علمی و بخش‌های دیگری که تحت عنوان بخش سوم از آن‌ها یاد می‌شود بتوانند حرکت و مانور خودشان را داشته باشند که به طبع می‌تواند مناسب‌تر و اثر گذارتر باشد .

معاون فرهنگی وزیر علوم در پایان با بیان اینکه انجمن‌های علمی از یک ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستند ولی مثل هر واقعیت دیگری نیازمند به یک سری مراقبت‌ها هستند ابراز کرد: من نمی‌گویم این مراقبت‌ها از جانب جایی دیگر بلکه از جانب خودشان باشد در واقع به این امر توجه داشته باشند و سعی کنند در حوزه‌ها و فعالیت‌های که برای خودشان تعریف کرده‌اند در آن محدوده ورود پیدا کنند. فعالیتشان را استمرار ببخشند و وارد حوزه‌های که فرعی است نشوند یعنی اگر در قالب و چارچوب اساس نامه‌های خودشان فعالیت کنند می‌توانند موثرتر باشند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار