درخواست جلسه فوری شورایعالی کار برای بررسی طرح کارورزی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

درخواست جلسه فوری شورایعالی کار برای بررسی طرح کارورزی

عضو شورای عالی کار «کارورزی» را طرح شکست‌خورده«استاد-شاگردی» دانست و از درخواست برگزاری جلسه شورای عالی کار برای بررسی آن خبر داد.
علی خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه طرح کارورزی که به تازگی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اشتغال فارغ التحصیلان آغاز شده، نقض آشکار حقوق بنیادین کار و بدون پشتوانه قانونی است، گفت: این طرح در ادامه اقدامات شکست خورده «استاد- شاگردی» در دولت دهم است که ظاهرا این بار با عنوان جدید «طرح کارورزی» مطرح شده؛ در حالیکه ما اعتقاد داریم با این طرح، عملاً اجازه استثمار بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را فراهم می‌آوریم.
عضو شورای عالی کار، با بیان اینکه امروز توسعه و رونق اشتغال پیش از هر چیز دیگری، نیازمند بهبود فضای کسب و کار است، گفت: مهمترین چالش امروز واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی، در عرضه و فروش محصول و خدمت است؛ بنابراین اگر بنگاهی بتواند محصول خود را به جامعه هدف ارائه دهد، قطعا تولید نیز رونق خواهد گرفت.
خدایی ادامه داد: به رغم همه این مسائل، اما در تنظیم این طرح از تشکل‌های کارگری به عنوان یکی از طرفین شرکای اجتماعی، هیچ‌گونه نظر خواهی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به معافیت در نظر گرفته شده برای کارفرمایان در صورت جذب فرد شاغل در قالب این طرح گفت: باتوجه به اینکه هرگونه معافیت از قانون کار باید در شورایعالی کار مطرح وتصویب شود؛ اما این طرح در این شورا مطرح نشده؛ بنابراین ضمن اعتراض و انتقاد به طرح یاد شده، درخواست تشکیل فوری جلسه شورایعالی کار را جهت رسیدگی به این موضوع ارائه کرده‌ایم.
این عضو شورای عالی کار همچنین گفت: مسئولان بارها اعلام کردند پیش از تعمیم اجرای طرح کارورزی به سراسر کشور، این طرح در سال گذشته در چندین استان به صورت پایلوت اجرایی شده؛ اما نخستین سوال ما این است به رغم اجرای آزمایشی، چرا شیوه نامه نظارت بر طرح تازه در حال تنظیم است؟
خدایی تاکید کرد: به نظر می‌رسد با وجود اجرای پایلوت طرح کارورزی، اما همچنان این طرح نیازمند آسیب شناسی است و مسئولان به اجرای پایلوت شکست خورده طرح استاد – شاگردی اشاره می‌کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، از سوی مسئولان اعلام می‌شود با اجرای آزمایشی طرح کارورزی، حدود ۷۰ درصد کارورزان از سوی صاحبان مشاغل و کارفرمایان جذب کارگاه یا بنگاه اقتصادی مربوطه شدند؛ در اینجا ما به عنوان نمایندگان نیروی کار و کارگر آمادگی و تمایل داریم آمار۷۰ درصدی جذب نیرو در واحدها را مشاهده و راستی‌آزمایی کنیم؛ چراکه معتقدیم راه ایجاد اشتغال به هیچ وجه از این بیراهه‌ها نمی‌گذرد.
عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه متاسفانه دولت‌ها تنها راه پیش روی خود را در هجمه وحمله به قوانین حمایتی نیروهای کار دیده‌اند و به جای اصلاح زیر ساخت‌های اقتصادی، به اینگونه طرحهای بی پشتوانه رو می‌آورند، معتقد است: اذهان کارگران کشور، به این ادبیات در دولت‌های مختلف آشنا است. هنوز فراموش نکرده‌ایم که با بهانه واهی ایجاد اشتغال، تاکنون کارگران مناطق آزاد تجاری، مناطث ویژه اقتصادی، کارگاه‌های زیر ۱۰ و پنج نفر چگونه از شمول برخی مقررات قانون‌کار خارج شده‌اند!
خدایی در پایان تاکید کرد: بهتراست آقایان ابتدا گزارشی از روند ایجاد اشتغال در این مناطق وکارگاه‌ها ارائه دهند و بعد به دنبال طرح‌های این‌چنینی باشند.
به گزارش خبرنگار مهر، از حدود دو هفته گذشته، سامانه کارورزی ویژه ثبت نام فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی از مقطع فوق دیپلم تا دکتری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از طرح‌های اشتغالزای دولت فعالیت خود را آغاز کرد.
دستمزد افرادی که در قالب طرح کارورزی مشغول به کار می شوند یک سوم حداقل دسمتزد خواهد بود که از سوی دولت پرداخت خواهد شد؛ ضمن اینکه اگر کارفرمایی پس از اتمام دوره کارورزی که حداکثر ۶ ماه پیش بینی شده، اقدام به جذب وی کند، تا ۲ سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهد بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار