افزایش ظرفیت آموزش پزشکی به مناطق محروم اختصاص می‌یابد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کبگانیان گفت: افزایش ظرفیت پزشکی به مناطق محروم اختصاص می‌یابد و عدد افزایش ظرفیت آموزش پزشکی ظرف ۲ تا سه روز آینده محاسبه و اعلام می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه یک صد و پنجاه و ششمین شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز (۳۰ آذر) با محوریت تصمیم گیری در زمینه افزایش ظرفیت پزشکی در دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی هفته گذشته یعنی مورخ ۲۳ آذر ۱۴۰۰ بحث مفصلی در حضور روسای قوا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم.

او افزود: عمده بحث‌ها به این شکل بود که طی آمار ارائه شده کمبود پزشک تقریبا در مجموعه جلسه شورای عالی متفق شدند و آن را قبول دارند. عزیزمان ما در وزارت بهداشت امکانات و زیرساخت‌های لازم را در این زمینه مانعی می‌دانستند که بخواهند با این مصوبه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور آن را اجرایی کنند.

کبگانیان تصریح کرد: در جلسه هفته پیش ستاد راهبری مصوبه‌ای داشتیم که دانشجویان ورودی رشته‌های پزشکی هر ساله سه هزار نفر باشد که روی این عدد در جلسه بحث شد، اینکه حتما باید افزایشی داشته باشیم مصوب شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: بحث در زمینه تعداد و افزایش در جلسه مطرح شد نتیجه به این نتیجه رسیدیم که این موضوع به جلسه ستاد جامع علمی کشور نقشه علمی کشور برگردد تا روی این موضوع تصمیم گیری دقیق‌تری انجام شود. ما امروز علاوه بر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی صاحب نظرانی در حوزه‌های مختلف آموزش عالی و متخصصین آموزش پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی، ریاست سازمان نظام پزشکی، ریاست کمیسیون بهداشت
و… در جلسه داشتیم.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: کار‌های زیرساختی و بودجه‌ای مانعی برای افزایش ظرفیت پزشکی است که رئیس جمهور هفته گذشته گفتند که حمایت در این زمینه بر عهده دولت خواهد بود، بنابراین در این زمینه نگرانی نداریم و امت یک سری فعالیت‌های زیر ساختی مدنظر بود که در جلسه تصویب شد، یعنی وزارت بهداشت مکلف است ظرف دو ماه الزامات نظام ارجاع خانواده و مواردی از شبکه سلامت را به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.

کبگانیان گفت: پزشک خانواده یکی از موارد بسیار مهمی است که قطعا به تعداد بسیار زیاد مد نظر خواهد بود، البته در حوزه پزشک متخصص هم به نسبت دو به یک باید انرژی بگذاریم. محور دوم این بود که افزایش در پذیرش دانشجوی پزشکی به مناطق محروم اختصاص یابد، چرا که در برخی از مناطق قوی‌تر تراکم داریم، ولی اکثریت از مناطق محروم مشکل دارد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: محوریت سومی که شاخص مهمی بود و اختلاف زیادی در آن وجود داشت به تصویب رسید و این بود که هدف ما در سال ۱۴۱۰ برای اینکه به استاندارد‌های منطقه و جهانی برسیم نسبت ۲۰ پزشک در ۱۰ هزار نفر جمعیت کشور باشد و این هدف با مقداری مذاکره به نتیجه رسید.

کبگانیان بیان کرد: در سال جاری پزشکان کشور ۱۲ هزار پزشک به ۱۰ هزار نفر جمعیت است که عدد بسیار پایینی است و با مقداری بحث به این نتیجه رسیدیم که روی عدد ۱۳ در ۱۰ هزار دست یابیم و در جلسه امروز مصوب شد که از عدد ۱۳ امسال به ۲۰ هزار تا سال ۲۰۱۰ برسیم.

او افزود: هر عددی که در افزایش ظرفیت پزشکی تصویب شود همه ساله آن را استخداج کنند و دیگر در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی نخواهیم داشت و آن را به اطلاع خواهیم رساند، بنابراین عدد تخصص دقیق را به علت همگرا شدن اعضای هم جلسه با یکدیگر و جلوگیری از هیجان و عدم دقت دو الی سه روز صبر می‌کنیم تا اعضای کمیته به ما اعلام کند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: این درصد به این صورت است که هر سال افراد محصل و وزیر آموزش و پرورش خواهند فهمید که سازمان سنجش چمد درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌دهد و گفتنی است که در حال حاضر ۵ تا ۱۰ درصد است و پیشنهاد ما ۳۰ درصد بود، اما در ابتدا برای جلوگیری از فشار به رقم ۵ تا ۱۰ راضی شدیم.

کبگانیان گفت: سال گذشته بیش از ۷۰ هزار معدل بالای ۱۹ داشتیم که آن‌ها نخبگان کشور هستند و مناسب نیست که به کشور‌های منطقه‌ای بروند که ما پزشکان آن‌ها را قبول نداریم. از تمام روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خواهشمندم که همکاری کنند تا نخبگان ما با آرامش بیشتر و نزدیک به خانواده‌های خود تحصیل کنند بجای اینکه در کشور‌هایی بروند که استاندارد پزشکی ندارند.

او افزود: تعداد تخت بیمارستان‌ها مشکلی بود که دیگر در این زمینه نگرانی هایمان کم شد، با مقداری اصلاح قوانین در حوزه استاد مشکلات را هم با همکاری هیئت عالی جذب حل خواهیم کرد. همچنین از همین الان می‌خواهیم که خانواده‌ها و دولت همکاری کنند تا مشکل خوابگاه‌ها حل شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار