دغدغه دانشجویان درباره افزایش شهریه دانشگاه آزاد/ ارائه وام با سود 4 درصد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بیش از 2344 نفر از مخاطبان فارس من با ارسال نامه‌ای به هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد خواستار کاهش شهریه این دانشگاه هستند که خبرنگار فارس این موضوع را از طریق سخنگوی دانشگاه آزاد پیگیری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ودانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «دغدغه دانشجویان از افزایش شهریه دانشگاه آزاد»  و «درخواست کاهش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی»را مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت وگو با مسئولان شدند که خبرنگاران نیز برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

تا این لحظه بیش از ۲۳۴۴ نفر از کاربران «فارس من» در نامه‌ای خطاب به هیأت مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد علی اکبر ولایتی و محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد خواستار کاهش شهریه دانشگاه آزاد شدند.

در بخشی از این نامه آمده است:

سلام علیکم

«احتراما به استحضار می‌رساند، با توجه به افزایش نامتعارف شهریه‌های پزشکی، موارد ذیل خدمتتان عرض می‌گردد.

بر اساس دستورالعمل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، می‌بایست هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد به شهریه افزوده شود و این درحالی است که در ۲ مرحله‌، شهریه افزایش پیدا می‌کند. در مرحله اول، هر سال نسبت به سال قبل و در مرحله دوم، هر ورودی نسبت به خود، افزایش شهریه دارد. این موضوع به این معنی است که در یک کلاس و در یک زمان و با یک استاد، ۳ دانشجو مثلاً ورودی ۹۳ ،۹۴، ۹۵ هرکدام مبالغ بسیار متفاوتی را برای یک درس پرداخت می‌کنند.

 شهریه یک درس عمومی در تابستان برای دانشجوی پزشکی، حدودا ۴ برابر بیشتر از دانشجوی علوم انسانی است. در حالی که هر دو در یک کلاس حضور دارند و این موضوع به معنی واقعی کلمه، اجحاف در حق دانشجویان پزشکی است.

براساس بخشنامه‌های رسمی دانشگاه آزاد، می‌بایست وام تحصیلی به میزان ۵۰ شهریه با بازپرداخت بعد از تحصیل در اختیار دانشجویان قرار داده شود . متاسفانه تاکنون این موضوع عملی نشده و تنها در برخی از واحدها، وام به میزان ۲۵ شهریه و با بازپرداخت حین تحصیل پرداخت می‌شود.

 معاهده‌ای که اخیراً دانشگاه آزاد با برخی بانک‌ها برای پرداخت وام شهریه با بازپرداخت حین تحصیل منعقد کرده، نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه دانشجویان را گرفتار محدودیت‌های بانکی کرده است.

 با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و مجازی شدن اکثر دروس تئوری ، عملی و بالینی باید شهریه دروس عملی و بالینی مجازی ، برابر با دروس تئوری ثبت شود و شهریه دوره‌های بالینی کوتاهتر، به دانشجویان عودت داده شود، اما متاسفانه برخلاف انصاف با دانشجویان رفتار می‌شود.»

* امسال شهریه‌های دانشگاه آزاد به هیات امنای استانی واگذار شده است

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد درباره کاهش یا افزایش شهریه این دانشگاه به خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت : به دلیل شرایط کرونایی هیات امنای دانشگاه امسال برای نخستین‌بار شهریه دانشگاه‌ آزاد را به استان‌ها واگذار کرد؛ به همین دلیل در بسیاری از رشته‌ها هم افزایش و هم کاهش شهریه داشته‌ایم و حتی با توجه به اینکه کدرشته محل‌ها متفاوت است در برخی رشته‌ها نیز شهریه ثابت مانده است.

وی افزود: کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی دانشگاهی پیش از بحران کرونا در گروه‌های ۱۵-۱۴ نفره برگزار می‌شد اما در حال حاضر این کلاس‌ها در چندین گروه ۳ تا ۵ نفره تقسیم‌ و برگزار می‌شود که بالتبع با چندین گروه شدن دروس آزمایشگاهی هزینه‌هایی از جمله مواد آزمایشگاهی نیز چندین برابر می‌شود.

* دریافت وام با سود ۴ درصد از بانک‌های عامل و صندوق دانشجویی

سخنگوی دانشگاه آزاد درباره ارائه وام به دانشجویان نیز گفت: دانشجویان هم می‌توانند از طریق بانک‌های عامل هماهنگ شده و صندوق دانشجویی دانشگاه وام دریافت کنند. به طوری که با بانک‌های عامل سراسر کشور هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا وام قرض‌الحسنه با سود ۴ درصد در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.

وی افزود: یک وام هست که بعد از تحصیل گرفته می‌شود و مصوب مجلس شورای است که پولی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و این پول به صندوق وزارت علوم می‌رود اما وزارت علوم از این صندوق پولی به دانشگاه آزاد نمی‌دهد که دانشگاه نیز به این روند اعتراض دارد.

 

احمدی اضافه کرد: در این باره رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور صندوق وزارت علوم و وزارت بهداشت تشکیل دادند و دانشگاه آزاد خواستار این شد که پولی که مجلس مصوب می‌کند و به عنوان وام دانشجویی بعد از تحصیل پرداخت می‌کند را به سرانه دانشجویی تخصیص دهند.

وی افزود: متاسفانه پول مصوب شده‌ای که در صندوق دانشگاه آزاد قرار می‌گیرد بسیار اندک است. اما در حال حاضر شرایطی مهیا شده تا دانشجویان بتوانند هم از طریق صندوق دانشجویی و هم از طریق بانک‌های عامل که با آنها قرارداد منعقد شده وام قرض‌الحسنه ۴ درصد دریافت کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار