دوره‌های کارآموزی دانشگاه‌ها سامان‌دهی می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مکاتباتی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی درباره سامان‌دهی دوره‌های کارآموزی انجام شده و قرار است گزارشی جامع از برگزاری این دوره‌ها مهرماه امسال تهیه شود.

به گزارش روز یکشنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «محمدسعید سیف» با اشاره به تقدیر از طرح‌های برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در راستای رونق تولید استان‌ها اظهار داشت: مراحل هر طرح شامل نهایی‌سازی و تصویب طرح در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اطلاع‌رسانی به دانشگاه‌ها، هماهنگی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، کارآموزی‌ها، اجرای پروژه‌ها ارزیابی نتایج حاصله، معرفی و تقدیر از برگزیدگان استانی و معرفی برگزیدگان کشوری می‌شود.
این مقام مسئول سیف در زمینه جزئیات طرح تحول تصریح کرد: طرح تحول دارای ۶ هدف اصلی، ۱۶ برنامه راهبردی و ۴۰ پروژه در دست اقدام بوده و چشم‌انداز آن مشارکت سازنده و همه‌جانبه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در توسعه کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه دانش‌آموختگان مقاطع دکتری به شکل کارشناسان (تحقیق و توسعه) استخدام می‌شوند، همچنین از تدوین سامانه ورود به نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید خبر داد و در خصوص نقش وزارت علوم در ایجاد این سامانه گفت: این طرح به‌تازگی با کمک دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شده است.

یک تفاهم‌نامه برای اشتغال
سیف با اشاره به پی‌ریزی نمایشگاه رونق تولید در وزارت صنعت، معدن و تجارت و توجه این وزارتخانه به موضوع اشتغال و بیکاری افزود: تفاهم‌نامه همکاری برای تحقق نهضت ساخت داخل تهیه و به امضا رسید؛ برخی از برنامه‌های اجرایی آن شامل طرح حضور اعضای هیات علمی در صنعت، سامان‌دهی قراردادهای ارتباط با صنعت، مهارت افزایی دانشجویان، رصد اشتغال دانش‌آموختگان و سامان‌دهی دوره‌های کارآموزی است.

استادان وارد صنعت شدند
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، به فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت اشاره کرد و گفت: هماهنگی و توسعه دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت به منظور هم‌راستایی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی با نیازهای کشور صورت گرفت. امتیازات آن برای اعضای هیات علمی شامل حقوق و مزایا، امتیازات کار اجرایی، ترفیع و ارتقا، حمایت‌های مالی، معنوی و تسهیلات عملیاتی است.

پایش قراردادهای صنعتی
وی در ادامه به پایش و ساماندهی قراردادهای ارتباط با صنعت اشاره کرد و یادآورشد: آمارها به دانشگاه ها در رصد شاخص‌های جدید کمک می کند و الزامات انعقاد قراردادهای تحقیقاتی مؤسسات آموزشی، پژوهشی برای ساماندهی، استانداردسازی و پشتیبانی از ارتباطات بین دانشگاه‌ها را فراهم خواهد کرد.

مشکلات پیش روی صنعت و دانشگاه
سیف در خصوص معضلاتی که بر سر راه وجود دارد، تاکید کرد: فقدان شفافیت و روال حقوقی یکپارچه در تائید پژوهشی بودن قراردادها، مسائل مربوط با تفسیر تبصره ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص طرح‌های پژوهشی، مشکلات مربوط به ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مکرر، شفاف نبودن ارتباط با ضمانت‌نامه‌های صادره توسط دانشگاه‌ها، موظف شدن دانشگاه‌ها به پرداخت ۳ درصد از درآمدهای اختصاصی خود به‌حساب خزانه در خصوص توزیع عادلانه و الزام دانشگاه‌ها به ثبت معاملات خود در سامانه الکترونیک دولت از جمله مشکلات است.

تشریح وضعیت دوره‌های مهارت‌افزایی
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درباره وضعیت دوره‌های مهارت‌افزایی، اظهار داشت: تعداد دوره‌های مهارت‌افزایی برگزار شده بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دوره، تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها بیشتر از ۷۲ هزار نفر، ساعات دوره‌ها ۳۵ هزار و تعداد دوره‌های برگزارشده با مشارکت واحدهای صنعتی ۳۵۸ دوره است که این آمار و اطلاعات از ۵۵ دانشگاه و مرکز آموزش عالی استخراج شد.
وی خاطرنشان کرد: میانگین دوره‌های برگزار شده به تعداد دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۶ شامل ۲۲ دوره و در سال ۱۳۹۷ شامل ۳۰ دوره است؛ میانگین تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به تعداد دانشگاه‌ها از ۹۴۸ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۱۱۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرد و تاریخ تکمیل عملکرد حوزه مهارت‌افزایی شهریورماه ۱۳۹۸ است.

وظایف مراکز مشاوره شغلی
سیف درباره وظایف مراکز مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی افزود: خدمات جایابی، راهنمایی و مشاوره تخصصی به دانش‌آموختگان، خدمات کارآموزی، برگزاری نمایشگاه کار، امور مربوط به بیمه بیکاری، امور مربوط به لغو تعهد خدمت دانش‌آموختگان، هماهنگی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و گزارش‌های تخصصی دوره‌ای مربوط به بازار کار از وظایف این مراکز به شمار می‌رود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار