رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای: مهارت نیروی کار در کشور کافی نیست

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای: مهارت نیروی کار در کشور کافی نیست

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: واقعیت این است که مهارت نیروی کار کشور کافی نیست و این موضوع در مصادیق مختلف خود را نشان می دهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سلیمان پاک‌سرشت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست مشترک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش که با موضوع پیوند آموزش‌های رسمی و غیررسمی مهارتی در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: تردیدی باقی نمانده که مهارت آموزی در شرایط فعلی کشور یک موضوع جدی است که مورد اجماع و اتفاق نظر همه حوزه‌ها اعم از دستگاههای آموزش دهنده و متقاضیان است.

وی افزود: واقعیت این است که مهارت نیروی کار کشور کافی نیست و این موضوع در مصادیق مختلف خود را نشان می دهد، بنابراین در شرایطی که برخی کارفرمایان از نیروی کار راضی نیستند، همچنین با جمعیت فارغ‌التحصیل بیکار مواجهیم، بهره وری نیروی کار پایین است و در عین حال، مهارت کافی در بین جوانان برای ورود به بازار کار وجود ندارد، به معنای آن است که در حوزه مهارت آموزی گام های باید برداشته شود که این موضوع، مورد توجه دولت و شخص رئیس جمهور قرار دارد به نحوی که در ماموریت های وزارتخانه ها موضوع مهارت آموزی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری و اقدامات در عرصه ارتقا ثبت مهارت آموزی باید با جدیت بیشتری دنبال شود، افزود: ماموریت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ارائه آموزش‌های غیررسمی است و در برنامه های خود باید این موضوع به شکل ویژه و متمایز دنبال شود؛ همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش به عنوان دو دستگاه ارائه آموزش های رسمی در جهت اتصال آموزش ها به بازار کار فعالیت های آموزشی خود را بازتعریف کرده اند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با اشاره به گام های مشترک دستگاه های متولی برای ارتقا سطح مهارتی جوانان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروی کار گفت: پیوند آموزش های غیررسمی و رسمی همواره به عنوان یک دغدغه مطرح بوده که دستگاه های ارائه دهنده آموزش طی سنوات گذشته به صورت منفصل و جداگانه برنامه های خود را در این حوزه پیگیری می کرده اند؛ بنابراین ما با فقدان ارتباط سیستماتیک مواجه بودیم که تلاش کردیم با همکاری سه جانبه دستگاه های متولی آموزش، در این راستا گام برداریم.

پاک‌سرشت ادامه داد: در این زمینه اولین گام، اجرای طرح ایران مهارت است که در سال 96 مصوب شد و بر این اساس در دوره های متوسطه اول و دوم برنامه ای برای آموزش دانش آموزان با هدف گرایش و هدایت به بازار کار افزایش سطح مهارتی متناسب با نیاز جسمی، دانش آموزان و پیوند این گروه سنی با فضای کار و کارآفرینی در قالب طرح ایران مهارت آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی ایران مهارت توسط آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای اجرا می شود، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی مشترک دو جانبه بین سازمان آموزش و فنی و حرفه ای و وزارت آموزش و پرورش دوره های مهارتی آموزشی 20 ساعته برنامه ریزی شده که در ساعاتی خارج از فعالیت های تحصیلی دانش آموزان، ارائه می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح ایران مهارت از سال گذشته در استان های قزوین، مرکزی، سمنان، گلستان، مازندران و البرز ادامه داد: در حال حاضر دستورالعمل اجرای سراسری این طرح آماده شده و این طرح به صورت ملی، از مهرماه از سراسر کشور آغاز می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: در طرح دوم نیز مهارت سازی آموزش های عالی و دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت که در قالب تفاهم نامه ای مشترک با وزارت علوم اجرا می شود که در فازهای متعدد اجرای این طرح دانشجویان در محیط های کارگاهی مراکز فنی و حرفه ای در حین تحصیل می توانند آموزش های مهارتی کسب کنند.

پاک سرشت با بیان اینکه 40 درصد از مخاطبان کسب آموزش های مهارتی در مراکز فنی و حرفه ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: در قالب مذاکرات و توافقات صورت گرفته با وزارت علوم، دانشجویان به جای اینکه پس از دوران فارغ التحصیلی در صورت احساس نیاز به مهارت های فنی روی آورند، می توانند در حین تحصیل از آموزش های مهارتی بهره ببرند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار