راهکارهای تامین معلم برای سال تحصیلی آینده

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

آموزش و پرورش سازوکار تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای سال تحصیلی آینده را اعلام کرد و براین اساس اولویت تامین معلم با مدارس سمپاد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کمبود معلم و نیروهای کیفیت بخش (مشاور، مربی بهداشت، مربی تربیت بدنی، مربی پرورشی و…) یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش در سال‌های اخیر و البته چشم انداز پیش رو است.

بر اساس گزارش «تحلیل و بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش، و پیش‌بینی مشمولین بازنشستگی تا سال 1406» که در سال 1397 توسط معاونت امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است، بیشترین میزان بازنشستگی معلمان در سال‌های 1400 و 1401 صورت خواهد پذیرفت و طی آن 111.545 نفر معلم از آموزش و پرورش خارج می‌شوند؛ پس از آن (سال‌های 1402 تا 1406) شاهد سیر نزولی در تعداد معلمان بازنشسته خواهیم بود و به صورت میانگین سالیانه حدود 18.650 معلم بازنشسته خواهند شد.البته بخشی از بحران کمبود نیرو مربوط به نیروی مشاور و مربی بهداشت در مدارس است.

البته وزارت آموزش و پرورش در طول سال‌های اخیر به صورت دقیق و جزئی آمار کمبود معلم را اعلام نکرده است و اطلاعات مشخصی از اینکه به تناسب هر دوره تحصیلی، رشته تحصیلی، جنسیت و استان وضعیت کمبود معلم چگونه است، در دسترس نیست.

با این حال علی الهیار ترکمن معاون وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش تسنیم که چرا آمار جزئی و دقیق کمبود معلم را اعلام نمی‌کنید؟ گفت:درست است این کمبودها را به صورت ریز و رسانه‌ای اعلام نکردیم اما وضعیت کمبود معلم را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده‌ایم و اگر میزان کمبود معلم اعلام شود شاید به نفع آموزش و پرورش نباشد، باید مجوز سال 1400 را دریافت کنیم و پس از آن اعلام خواهیم کرد. در فرصت مقتضی آمار تفصیلی را اعلام می‌کنیم و فعلا نمی‌توانیم آمار جزئی را ارائه دهیم.

با این حال وزارت آموزش و پرورش نحوه تامین و ایجاد تعادل در کمیت نیروی انسانی برای سال تحصیلی 1400-1401 را اعلام کرده است.

یکی از نکات قابل توجه در این دستورالعمل این است که ذکر شده به منظور کیفیت بخشی به مدارس استعدادهای درخشان، اولویت ساماندهی نیروی انسانی با این مدارس خواهد بود.

در دستورالعمل آموزش و پرورش برای تامین و به کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز برای سال تحصیلی جدید آمده است:

نحوه تامین و به‌کارگیری منابع انسانی مورد نیاز مناطق آموزشی در سال تحصیلی 1400-1401 به ترتیب زیر تعیین می‌شود:

1. سازماندهی بهینه و استفاده کامل از ساعات موظف تمام نیروهای شاغل در آستانه سال تحصیلی که در اختیار مناطق آموزشی هستند مورد تاکید است به نحوی که حدالامکان هیچ نیرویی از گردونه سازماندهی و اشتغال کامل (بدون کسر ساعت موظف) بیرون نماند.

2. اعلام نیاز به نیرو و سازماندهی آنان در دوره متوسطه اول و دوم به صورت یکپارچه انجام خواهد شد.

3. با توجه به طرح طبقه بندی مشاغل معلمان مبنی بر تجویز به کارگیری نیروهای مازاد دوره متوسطه در ابتدایی ضروری استکارگروه استانی اهتمام لازم را برای به کارگیری نیروهای دوره متوسطه دارای کسر ساعت موظف در دوره ابتدایی معمول دارد با تخصصی (خوشه‌ای) کردن دروس در پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی برابر دستورالعمل مربوطه که توسط معاونت آموزش ابتدایی ابلاغ شده، زمینه مساعد و سهولت انجام این کار بیش از پیش فراهم می‌شود.

انتصاب نیروهای انتقالی از دوره متوسطه که فاقد تجربه خدمت در دوره ابتدایی هستند به مدیریت و معاونت آموزشی مدارس ابتدایی ممنوع است اما به کارگیری آنها در سایر پست‌ها و تدریس در این دوره بلامانع است.

تدریس تربیت بدنی با آموزگار ابتدایی

4. در مناطقی که آموزگار درس تربیت بدنی کفایت همه کلاس‌های درس ابتدایی را نمی‌کند تدریس دو ساعت درس تربیت بدنی کلاس‌های باقیمانده به عهده آموزگار همان کلاس‌ها است.

5. سازماندهی آموزگاران تربیت بدنی در منطقه، ناحیه با اولویت تامین ساعت تقلیل آموزگاران انجام شود.

6. راهبری برنامه نقل و انتقال جغرافیایی نیروها در آموزش و پرورش بر عهده کارگروه استان خواهد بود بر این اساس تعیین و احراز نیاز و عدم نیاز نیرو در سامانه نقل و انتقال بر عهده معاونت پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان است.

تاخیر در بازنشستگی‌ها

7. تمام نیروهایی که بعد از شروع سال تحصیلی واجد شرایط بازنشستگی می‌شوند در صورت نیاز منطقه با درخواست خودشان و تایید کمیته راهبری توسعه مدیریت منطقه زمان بازنشستگی آنها به پایان سال تحصیلی موکول شود.

8 در مناطقی که با کمبود نیروی آموزشی مواجه هستند از انتصاب کارکنان آموزشی در پست‌های معاون،کیفیت بخشی و سمت‌های اداری خودداری شود.

9. انتصاب دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان و نیروهای آزمون استخدامی ماده 28 با کمتر از 5 سال سابقه تجربی در پست‌های اداری ممنوع است.

اول تامین معلم 

10. اولویت تخصیص نیرو در پست مدیر و گروه معلم است و مادامی که معلمان کلاس‌ها تأمین نشده‌اند اختصاص نیرو به سایر فعالیت‌ها موضوعیت ندارد.

11. در آموزشگاه‌های کاردانش صدور ابلاغ سرپرست بخش، هنرآموز و استاد کار برای دروس مهارتی کلاس‌هایی که برون‌سپاری می‌شوند امکان پذیر نیست.

پرداخت حق‌التدریس با این شروط 

12. خاطرنشان می‌شود پرداخت هرگونه حق التدریس از جمله صدور ابلاغ غیرموظف برای آموزگاران دوره ابتدایی که از تقلیل ساعت استفاده می‌کنند فقط در صورتی امکان پذیر است که نیروی دارای کسری ساعت موظف در گروه، جنس مربوطه (در دوره ابتدایی جنسیت موضوعیت ندارد) در سطح منطقه وجود نداشته باشد به بیان دیگر تا زمانی که نیروی کسر ساعت موظف در منطقه وجود داشته باشد و از ظرفیت تدریس موظف معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران استفاده کافی نشده باشد امکان تخصیص ساعت غیرموظف وجود ندارد.

آموزگاران کلاس‌های چندپایه روستایی چنانچه از بابت 20 سال خدمت آموزشی مشمول تقلیل می‌شوند اختصاص ساعت غیرموظف ناشی از تقلیل به خود این معلمان بلامانع است.

13. صدور ابلاغ غیرموظف برای آموزگاران دوره ابتدایی (به جز آموزگاران کلاس‌های چند پایه) که تقلیل ساعت از بابت 20 سال خدمت آموزشی استفاده می‌کنند در یک منطقه زمانی مقدور خواهد بود که از ساعات تدریس موظف معاونان مدارس، معلمین تربیت بدنی و نیروهای دارای کسر ساعت موظف منطقه استفاده شده باشد.

14. بهره‌گیری از نیروهای بازنشسته به صورت غیر موظف در سقف مجاز و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی (قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان) با رعایت ضوابط و مقررات مربوط بلامانع است.

15. سقف ساعت مجاز هفتگی مجموع ساعات غیر موظف فرد بازنشسته حداکثر 14 ساعت در هفته است و برای شاغلین در سقف ضوابط اعلام شده دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع بلامانع است.

اولویت نخست مدارس سمپاد 

16. به منظور کیفیت بخشی به مدارس استعداد درخشان اولویت سازماندهی نیروهای منطقه با این مدارس خواهد بود.

17. به کارگیری ساعت موظف نیروهای آموزشی در شهرستان‌ها و مناطق همجوار در صورتی امکان پذیر خواهد بود که در همان گروه، جنس، منطقه مبدا مازاد و منطقه مقصد با کمبود نیرو مواجه باشد.

18. تشکیل و استمرار فعالیت مدارس شبانه روزی در نزدیکی یکدیگر و در مجاورت نقاط و مدارسی که از امکانات شبانه روزی برخوردارند مجاز نیست.

19. استمرار مدارس متوسطه با دانش آموزان کمتر از حد نصاب دارای فضای فیزیکی مجزا از سایر واحدهای سازمانی به صورت مستقل و با تخصیص یک نفر معاون دبیر امکان پذیر است.

20. در صورت نیاز به استفاده از نیروهای تربیت بدنی در سایر حوزه‌ها با معاونت ذیربط هماهنگی لازم صورت پذیرد.

21. تخصیص درس تربیت بدنی به معاونین مدارس که فاقد رشته تحصیلی مرتبط باشند ممنوع است.(موضوع تدریس موظف 6 ساعت در هفته معاونین مدارس).

22. تشکیل و استمرار کلاس‌های پیش دبستان با توجه به تعداد بالقوه نوآموزان و نیروی انسانی موجود و مطابق بخشنامه مورخ 29 آبان 98 و تصمیمات شورای آموزش و پرورش استان و مناطق صورت می‌پذیرد.

23. تخصیص نیروی مرتبط به دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه با استفاده از نیروی رسمی و پیمانی در ساعات غیر موظف یا نیروی دارای کسر ساعت موظف با رعایت سایر ضوابط بلامانع است.

24. رعایت دقیق مفاد این شیوه نامه، پیش شرط صدور مجوزهای لازم برای به کارگیری نیروی غیر موظف به منظور رفع کمبودهای نیروی انسانی مورد نیاز مناطق خواهد بود و بالطبع برای کمبودهای ناشی از عدم رعایت ضوابط پیش‌گفته صدور مجوز نیز موضوعیت نخواهد داشت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار