راهکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی هنرستان‌ها؛ از حق‌التدریسان تا سرباز معلمان

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

راهکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی هنرستان‌ها؛ از حق‌التدریسان تا سرباز معلمان

عضو فراکسیون فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی راهکارهای آموزش و پرورش برای جبران نیروی انسانی موردنیاز هنرستان‌ها را برشمرد.

روح الله بابایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌ها و کمبود نیروی انسانی برای تدریس در این پایه، گفت: با توجه به تالیف کتب جدید برای این پایه باید نیروهایی آموزش دیده در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی حاضر شوند تا آموزش‌های مهارتی مناسب و به روز در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه آموزش و پرورش باید پیش از نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس تدابیر لازم برای این مقطع را می‌اندیشید اما یکی از راهکارهای مناسب برای تامین کمبود استادکار و دبیر در هنرستان‌ها استفاده از معلمان بازنشسته است این افراد گنجینه‌های کشور و معدن علم و تجربه‌اند و بایستی در این برهه تاریخی از آنان بهره برد.

استفاده از معلمان در دوشیفت برای جبران کمبود نیروی انسانی هنرستان‌ها ضروری است

وی با بیان اینکه حقوق پایین معلمان آنها را به کار در موسسات آموزشی وادار می‌کند، اظهار کرد: می‌توان از معلمان در دوشیفت استفاده کرد با این اقدام از یک سو تا حدودی کمبود نیروی انسانی برطرف می‌شود و از سوی دیگر می‌توان به بهبود وضعیت معیشتی معلمان کمک کرد.

به زعم این عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس ؛ می‌توان برخی از هنرستان‌ها را دوشیفته کرد بسیاری از معلمان صبح در مدارس تدریس می‌کنند و عصر نیز فعالیت‌های اقتصادی دیگری انجام می‌دهند این معلمان با دوشیفته شدن هنرستان‌ها می‌توانند عصرها نیز در مدارس به کار خود ادامه دهند.

استفاده از سربازان معلم یکی از راهکارهای جبران کمبود دبیر در هنرستان‌ها است

وی بیان کرد: اگرچه استفاده از سرباز معلم یکی از راهکارهای جبران کمبود دبیر در هنرستان‌ها است اما سربازی کاری اجباری است بنابراین نمی‌توان از آنها انتظار ارائه تدریس به روز و کامل را داشت. این افراد با روان شناسی مرتبط با دانش‌آموزان، فن کلاس‌داری و.. آشنا نیستند اما در حال حاضر که راه چاره دیگری برای آموزش و پرورش نمانده می‌توان از ظرفیت و توانایی آنان استفاده کرد و با برگزاری برخی دوره‌های آموزشی آنها را برای حضور در کلاس‌ها آماده کرد.

باید از ظرفیت معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی استفاده کرد

بابایی صالح ادامه داد: در بین معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی افرادی هستند که مدرک تحصیلی آنها رشته‌های مرتبط با حوزه‌های مهارتی است هرچند این نیروها استخدام نشده‌اند اما می‌توان از این نیروها استفاده کرد.

وضعیت تجهیزات هنرستان ها اسفناک است

عضو فراکسیون فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت تجهیزات هنرستان‌ها، خاطرنشان کرد: وضعیت تجهیزات هنرستان ها اسفناک است و عدم تخصیص سرانه لازم به هنرستان‌ها اجازه به روز رسانی و تجهیز وسایل را نمی‌دهد.

اخبار آموزش و پرورش اخبار