راهکار جذب سریعتر جوانان به بازار کار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

یک فعال حوزه کار نگاه خانواده‌ها به موضوع مهارت آموزی را حایز اهمیت دانست و گفت: آموزش‌های مهارتی باید از پایه های پایین در دانش آموزان نهادینه شود تا در آینده دنبال علایق خود بروند و سریعتر جذب بازار کار شوند.

رحمت اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز مدرک گرایی به یک آفت بزرگ در جامعه تبدیل شده و می‌بینیم که بسیاری از جوانان با وجود هزینه‌ای که خانواده‌ها برای تحصیل آنها انجام می‌دهند عمدتا بیکارند و بازار کاری پیش روی خود نمی بینند.

وی ادامه داد: متاسفانه فارغ التحصیلان ما سالها به لحاظ تئوری تجربه کسب می‌کنند، ولی چون مهارت لازم برای انجام کار را فرا نمی‌گیرند نمی‌توانند به سرعت جذب بازار کار شوند و برابر با هزینه ای که صرف شده از نیرو و تخصص آنها استفاده نمی‌شود.

این فعال حوزه کار ادامه داد: در گذشته جوانان باید در هفته یک روز در جایی مثل خیاطی کارآموزی می کردند فقط برای آنکه شغل و حرفه ای بیاموزند. اکنون هم شاخه‌های متفاوتی در نظام آموزش کشور ایجاد و رشته های متعددی در دانشگاهها تدریس می‌شود، افراد رشته خود را انتخاب می کنند و مباحث را به شکل تئوری فرا می گیرند ولی بعد از فارغ التحصیلی یا از رشته های دیگر سر در می آورند یا بازار کار رشته آنها فراهم نیست، لذا آنچه بیشتر به کارشان می آید، داشتن تخصص و مهارت است و باید آموزشهای فنی و تخصصی و مهارتی را گذرانده باشند.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع مهارت بر بهره وری اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما بهره وری از لحاظ کمی و کیفی با مشکل مواجه است و مسایل اقتصادی در مملکت ما بر تولید و صنایع تاثیر گذاشته است، لذا امیدواریم دولت سیزدهم برنامه ریزی شایسته ای در این زمینه داشته باشد و نظام آموزش ما به سمت و سویی برود که از پایه‌های پایین دانش آموزان با رشته های فنی و آموزش های مهارتی آشنا و از این طریق سریعتر جذب بازار کار شوند.

پورموسی در پایان نگاه خانواده‌ها به مقوله مهارت‌آموزی را تاثیرگذار دانست و افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته از دوره ابتدایی آموزش‌های مهارتی را به دانش آموزان خود می آموزند و آنها را آشنا و علاقمند با برخی از رشته های مورد نیاز جامعه می کنند تا در کنار تحصیل به فراگیری آموزش‌های عملی بپردازند و در پایه‌های بالاتر بیشتر با این حرفه ها آشنا می شوند تا در زمان فارغ التحصیلی، مدرکی دریافت کنند که با کار مورد علاقه آنها و نیاز جامعه سازگار باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار