راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادها از هفته آینده/ سال گذشته از هر ۱۰۰ هزار نفر۸۴ نفر دچار حادثه کار شدند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادها از هفته آینده/ سال گذشته از هر ۱۰۰ هزار نفر۸۴ نفر دچار حادثه کار شدند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه اندازی سامانه ثبت قراردادها در هفته آینده خبر داد و گفت:در سال ۹۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۸۴ نفر حادثه داشتیم که نسبت به سال۹۴ حدود ۱۳ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احمد مشیریان، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با حضور در نشست خبری کنفرانس امنیت شغلی و امنیت سرمایه گذاری جدید اظهار داشت: امنیت شغلی خواسته جامعه کارگری است و ما بیشتر به دنبال ایجاد یک وحدت نظر بین جامعه کارگری و کارفرمایی هستیم.

وی افزود: جامعه کارگری معتقد است امنیت شغلی به دلیل افزایش تعداد قراردادهای موقت کاهش پیدا کرده و اگر امنیت شغلی افزایش یابد، انگیزه کار بین کارگران افزایش می یابد.از طرفی، با توجه به شعار سال و سیاست اشتغالزایی وزارتخانه، موضوع امنیت شغلی و امنیت سرمایه گذاری و تولید با حضور و مشارکت شرکای اجتماعی برگزار می شود.

مشیریان با بیان اینکه در اغلب کشورها قراردادهای موقت وجود دارد که سقف این قراردادها در کشورهای مختلف بین 2 تا 10 سال است گفت: اما در برخی کشورها مانند ایران سقف قراردادهای موقت نامحدود است که باید به یک الگوی مدون برسیم تا امنیت شغلی برقرار شود.در همین زمینه کنفرانس روز دوشنبه با حضور تشکل ها و نمایندگان کارفرمایی و کارگری و اساتید دانشگاه ها، مدیران کل استان ها و مقامات عالی وزارت برگزار می شود. در نهایت در پنل انتهایی کنفرانس از هر سه گروه شرکای اجتماعی در خصوص امنیت شغلی و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اینکه امنیت شغلی در کنار امنیت سرمایه گذاری و تولید باید به یک نقطه تعادل برسد تأکید کرد و افزود: دستورالعمل هایی در این حوزه داریم که به مراجع حل اختلاف این فضا را می دهد در صورتی که قرارداد سفید امضا محرز شود، رسیدگی و رای صادر می شود.

مشیریان با اشاره به راه اندازی سامانه جامع روابط کار، ادامه داد: ذیل این سامانه 32نرم افزار تحت پوشش قرار می گیرد که یکی از این نرم افزارها، مربوط به ثبت قراردادهای کار است. به این ترتیب تعداد قراردادها از بعد این که چند درصد دائم و یا موقت هستند، مشخص می شود. همچنین از طریق این سامانه ثبت دادخواست و شکایات مربوط به قراردادهای کار ممکن می شود.

مشیریان با اشاره به حساسیت ویژه وزیر بر موضوع امنیت شغلی در کنار امنیت سرمایه گذاری و تولید گفت: این موضوع یکی از برنامه‌های وزیر در دولت آینده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعداد حوادث کار در سال گذشته عنوان کرد: در سال 95 به ازای هر 100 هزار نفر، 84 نفر حادثه داشتیم که نسبت به سال94 حدود 13 درصد کاهش داشته، همچنین حدود 1484 حادثه منجر به فوت در سال گذشته بوده است.

مشیریان درباره وضعیت بیمه بیکاری گفت: کسی که بدون میل و اراده خود بیکار شده باشد، مشمول بیمه بیکاری می شود؛ بخشی از این بیمه برون سپاری می شود تا مراجعه حضوری کمتر شود.از طرف دیگر، کاریابی ها پیگیر اشتغال مجدد افراد می شوند که در این شرایط بیمه بیکاری آنها قطع خواهد شد و این هم برای دولت و هم برای فرد بیکار یک فرصت است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در سال گذشته حدود 300 هزار نفر در کل کشور مستمری بیمه بیکاری دریافت کردند. لایحه اصلاح قانون کار بازگشت داده شده است و پیگیر هستیم تا این لایحه با حضور شرکای اجتماعی بررسی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار