رتبه‌بندی سایمگو ۲۰۱۹ منتشر شد؛ درخشش نام ۱۴۴ دانشگاه ایرانی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رتبه‌بندی سایمگو ۲۰۱۹ منتشر شد؛ درخشش نام ۱۴۴ دانشگاه ایرانی

نام ۱۴۴ دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه‌ها و موسساتی که در پایگاه رتبه‌بندی سایمگو حضور داشته‌اند، به چشم می‌خورد.
به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه رتبه‌بندی سایمگو به‌عنوان یکی از معتبرترین پایگاه‌های رتبه‌بندی و یکی از منابع ارزیابی علمی، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی جهان را مورد ارزیابی قرار داده است. این پایگاه رتبه‌بندی براساس مجموعه‌ای از شاخص‌ها شامل عملکرد تحقیقاتی، خروجی ابداعات و اثر اجتماعی اقدام به رده‌بندی ۶ هزار و ۴۵۹ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی دنیا کرده است. در این رده‌بندی سایمگو، ایران با ۱۴۴ دانشگاه برتر در میان این جمع قرار گرفته که در این بین، ۲۶ واحد دانشگاه آزاد حضور دارند. این در حالی است که سه واحد خمینی‌شهر اصفهان، سنندج و اهواز برای اولین باری است که در رتبه‌بندی پایگاه معتبر سایمگو قرار گرفته‌اند.

چین، پله نخست در رتبه‌بندی سایمگو ۲۰۱۹
طبق آخرین رتبه‌بندی سایمگو، آکادمی علوم چین در بیشتر شاخص‌ها رتبه نخست را بین دیگر کشور‌ها از آن خود کرد. این آکادمی در رتبه‌بندی تحقیقات و ابداعات طی سه سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در رده نخست جهان قرار گرفته و در بخش اجتماعی، در سال ۲۰۱۸ رتبه ۱۲۷ و در سال ۲۰۱۹ با رشد قابل‌توجهی به رده سوم جهان صعود کرد.

بعد از آن، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در رتبه دوم از دیدگاه سایمگو قرار دارد و طی سال‌های اخیر افت‌و‌خیز‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته است. این مرکز علمی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ رده نخست را در زمینه تحقیقات در اختیار داشت، اما از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ با افت مواجه شد و در رده دوم جهان جای گرفت. این مرکز همچنین در شاخص ابداعات بعد از کسب رتبه نخست بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، رتبه سوم در سال ۲۰۱۷، رتبه دوازدهم در سال ۲۰۱۸ و در سال ۲۰۱۹ توانست به رتبه هفتم جهان دست یابد. مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در شاخص اجتماعی از رتبه ۱۱۰ در سال گذشته به رتبه نخست در سال ۲۰۱۹ دست یافته است.

مقام سوم موسسات و دانشگاه‌های برتر از دیدگاه سایمگو را هم چین به خود اختصاص داده است. وزارت آموزش و پرورش جمهوری خلق چین با کسب رتبه سوم در شاخص تحقیقات، رتبه نوزدهم در شاخص ابداعات و رتبه ششم در شاخص اجتماعی و در مجموع رده سوم جهان را از آن خود کرد.

در این رتبه‌بندی، دانشگاه هاروارد در رده چهارم جهان جای گرفته است. این دانشگاه در شاخص تحقیقات در سال ۲۰۰۹ رتبه دوم و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ رتبه سوم را کسب کرده و در سال ۲۰۱۹ هم در رده چهارم جهان قرار گرفت. هاروارد به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های دنیا، در شاخص ابداعات از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ رده دوم جهان و سال ۲۰۱۸ رده سیزدهم و در سال ۲۰۱۹ مقام ششم را از آن خود کرده است. این دانشگاه در شاخص اجتماعی فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرده است، به‌طوری که در سال ۲۰۱۵ مقام ۲۳، سال بعد مقام ۲۵ و در سال ۲۰۱۷ مقام ۸۱ دنیا را از آن خود کرد، اما بعد از آن با یک جهش، در سال ۲۰۱۸ رتبه هشتم و در سال ۲۰۱۹ هم رتبه چهارم جهان را به دست آورد.

دانشکده پزشکی هاروارد در رتبه‌بندی پایگاه رده‌بندی سایمگو رتبه پنجم دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی جهان را از آن خود کرده است. این دانشکده در شاخص تحقیقاتی رده هشتم، در شاخص ابداعات رده سیزدهم و در شاخص اجتماعی رده هفتم دنیا را به دست آورده است. بعد از آن، انجمن هلمهولتس مراکز تحقیقاتی آلمان، موسسه ملی سلامت آمریکا، موسسه فناوری ماساچوست آمریکا، دانشگاه استنفورد و کمپانی گوگل در رتبه‌های ششم تا دهم جهان قرار گرفته‌اند.

۱۴۴ دانشگاه ایرانی در پایگاه رتبه‌بندی سایمگو
بین تمام دانشگاه‌ها و موسساتی که در پایگاه رتبه‌بندی سایمگو حضور داشته‌اند، نام ۱۴۴ دانشگاه ایرانی هم به چشم می‌خورد. در این میان، دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران رتبه نخست را بین دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی کسب کرده است که در ارزیابی جهانی، این دانشگاه در رده ۳۸۷ قرار دارد. این دانشگاه همچنین با رشد صعودی نسبت به سال گذشته در شاخص تحقیقاتی از رتبه ۲۴۶ در سال ۲۰۱۸ به رده ۱۹۹ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

در شاخص ابداعات هم از رتبه ۴۲۲ در سال گذشته و با افت به رده ۴۳۱ تنزل را نشان می‌دهد. این دانشگاه در شاخص اجتماعی نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته و مانند سال ۲۰۱۸ در رتبه ۱۶۲ جای گرفته است. این دانشگاه سال ۲۰۱۵ در مقام ۲۷، سال ۲۰۱۶ در مقام ۲۹ و در سال ۲۰۱۷ هم در جایگاه ۸۹ جای گرفته است.

بعد از آن هم دانشگاه تهران با رتبه ۴۷۶ در جایگاه دوم دانشگاه‌ها و مراکز داخلی قرار گرفته است و نسبت به جایگاه ۴۲۹ در سال ۲۰۱۸ هم سیر نزولی را نشان می‌دهد. این دانشگاه در شاخص تحقیقات رده ۲۴۷ را دارد که نسبت به رده ۲۱۶ سال قبل سیر نزولی دارد، اما پیش از سال ۲۰۱۸، با سیر صعودی در شاخص تحقیقات روبه‌رو بود. در شاخص ابداعات نیز با چند پله نزول، از رده ۴۲۲ در سال گذشته به ۴۴۱ در سال ۲۰۱۹ رسیده است. دانشگاه تهران همچنین از رده ۲۷ در سال ۲۰۱۵ به رده ۱۹۰ در سال ۲۰۱۹ رسیده که تنزل قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید بهشتی به‌عنوان سومین دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه‌بندی سایمگو، رتبه ۵۶۹ را در سال ۲۰۱۹ از آن خود کرده است. این درحالی است که سال گذشته در رده ۶۲۷ جهان قرار داشت. لازم به ذکر است دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال ۲۰۰۹ با رتبه ۷۵۲، رشد صعودی داشته است. همین روند رو به رشد را در شاخص تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم شاهد هستیم، به‌طوری که از رتبه ۵۳۲ در سال ۲۰۰۹ با سیری صعودی به رده ۳۰۸ دنیا رسیده است. این دانشگاه همچنین در شاخص ابداعات توانسته رتبه ۴۶۲ جهان را از آن خود کند که در مقایسه با سال گذشته تنها دو پله صعود داشته است. اما بیشترین رشد صعودی آن به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد که در آن رتبه ۳۸۶ را از آن خود کرده بود. این دانشگاه در شاخص اجتماعی نسبت به سال‌های قبل سیر نزولی را طی کرده و با توجه به رتبه ۲۸ در سال ۲۰۱۵ تا رتبه ۱۶۸ در سال گذشته، در سال جاری در رده ۲۰۱ جهان قرار دارد.

بین دانشگاه‌های برتر دنیا، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در رده ۶۶۸ جهان و ۱۹ ایران قرار گرفته است. این دانشگاه سال گذشته در رده ۶۳۴ جای گرفته بود. در شاخص تحقیقات، واحد علوم و تحقیقات با کسب رتبه ۳۷۸ سیری نزولی را نسبت به سال قبل داشته، به‌طوری که سال ۲۰۱۸ در رتبه ۳۵۲ قرار داشته است. اما پیش از آن از سال ۲۰۱۱ تا سال قبل سیر صعودی و قابل‌توجهی را پشت‌سر گذاشته است. این واحد دانشگاه آزاد در شاخص ابداعات بسیار متغیر عمل کرده به طوری که از رتبه ۴۲۳ جهان در سال ۲۰۱۶ به رده ۳۹۴ در سال ۲۰۱۷ می‌رسد و ناگهان در سال ۲۰۱۸ با افتی چشمگیر به رده ۴۶۵ جهان سقوط می‌کند که این نزول همچنان ادامه دارد و سال ۲۰۱۹ رتبه ۴۷۷ را از آن خود کرده است. این دانشگاه از منظر پایگاه سایمگو، در شاخص اجتماعی هم روندی نزولی داشته و از رتبه ۲۸ در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۲۱۵ در سال ۲۰۱۹ کاهش رتبه داشته است.

دومین واحد دانشگاه آزاد در این رتبه‌بندی که در رده ۴۸ ایران و ۷۱۷ جهان قرار گرفته، واحد خمینی‌شهر اصفهان است که با رده ۳۷۱ در شاخص تحقیقات، رده ۵۰۵ در شاخص ابداعات و رده ۲۴۳ در شاخص اجتماعی جای گرفته است. این واحد برای اولین‌بار در رتبه‌بندی سایمگو حضور داشته است.

سومین واحد دانشگاه آزاد ، واحد لاهیجان است که با سیری صعودی نسبت به سال گذشته و رتبه ۴۲۳ در سال ۲۰۱۹ در شاخص تحقیقات، سیری صعودی در شاخص ابداعات و کسب رتبه ۴۷۰ در سال ۲۰۱۹ و سیری نزولی نسبت به رتبه ۱۷۵ سال ۲۰۱۸ در شاخص اجتماعی و کسب رده ۲۴۳ سال ۲۰۱۹ به‌طور کلی توانسته رتبه ۷۳۳ جهان و شصت‌و‌پنجم را بین دانشگاه‌های ایران به دست آورد.

دانشگاه آزاد واحد تبریز چهارمین واحد دانشگاه آزاد است که توانسته در رتبه‌بندی سایمگو جای گیرد. این واحد در رتبه ۷۳۴ جهان و ۶۸ ایران قرار دارد که نسبت به رتبه ۷۱۷ سال قبل روند کاهشی داشته است. این دانشگاه در شاخص تحقیقات با سیری صعودی روبه‌رو بوده و در رتبه ۴۳۴ قرار دارد. رده شاخص تحقیقاتی این دانشگاه در سال گذشته ۴۳۹ بوده، در حالی که در سال ۲۰۱۱ رتبه ۵۱۴ را از آن خود کرده بود. شاخص ابداعات واحد تبریز رتبه ۴۶۲ را کسب کرده که با توجه به رتبه ۴۶۰ سال قبل و ۴۱۶ سال ۲۰۱۷، سقوط کرده است. این واحد دانشگاه آزاد در شاخص اجتماعی روندی نزولی داشته و از رتبه ۱۷۴ در سال قبل به رتبه ۲۴۰ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

پنجمین واحد دانشگاه آزاد در این رتبه‌بندی هم واحد نجف‌آباد اصفهان است که در رده ۷۳۵ دانشگاه‌ها و موسسات برتر دنیا و رده ۷۱ ایران قرار گرفته است. این واحد نسبت به رتبه ۶۸۴ در سال ۲۰۱۸ افت داشته است. واحد نجف‌آباد در شاخص تحقیقات رتبه ۴۲۱ جهان را کسب کرده که نسبت به سال ۲۰۱۸ با رتبه ۴۰۴ نزول کرده است. این درحالی است که این واحد دانشگاهی از سال ۲۰۱۲ با رتبه ۴۹۴ تا سال ۲۰۱۸ سیر قابل‌توجه صعودی داشته است. این واحد در شاخص ابداعات هم رتبه ۴۷۶ را از آن خود کرده و نسبت به رتبه ۴۶۲ در سال گذشته نزول کرده است. شاخص اجتماعی این واحد دانشگاهی هم نسبت به سال ۲۰۱۶ تاکنون سیر نزولی داشته و رده ۲۴۰ جهان را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این پنج واحد دانشگاه آزاد ، واحد کرمانشاه در رده ۷۴۳، رشت در رده ۷۴۳، واحد قائمشهر رتبه ۷۴۵، واحد شهرکرد رتبه ۷۴۵، سنندج رتبه ۷۵۷، واحد اراک رده ۷۵۸، واحد ساری رتبه ۷۶۳، واحد تهران جنوب رتبه ۷۶۶، مشهد رتبه ۷۶۸، کرج رتبه ۷۶۹، یزد رتبه ۷۷۱، واحد تهران شمال رتبه ۷۸۰، شیراز رتبه ۷۸۳، تهران مرکزی رتبه ۷۸۳، شهرری ۷۸۶، همدان رتبه ۷۸۹، قزوین رتبه ۷۹۴، واحد اصفهان (خوراسگان) رتبه ۷۹۶، ارومیه ۸۰۳، اهواز رتبه ۸۰۶ و واحد مرودشت در رتبه ۸۲۲ قرار گرفته‌اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار