روند جذب اساتید شایسته زن در دانشگاه‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

روند جذب اساتید شایسته زن در دانشگاه‌ها

وزیر علوم گفت: روند جذب اساتید شایسته زن باید به همین شکل و با حفظ استراتژی‌های مناسب نیروی انسانی پیش رود، زیرا ظرفیت‌های آن وجود دارد.
به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مشاوران زنان و خانواده دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که امروز (چهارشنبه ۵ دی‌ماه) در محل وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به اهمیت حضور زنان در کشور گفت: امروزه شرایط به گونه‌ای است که زنان نقش‌های بسیاری را در فعالیت‌های اجتماعی ایفا می‌کنند، علاوه بر آن به دلیل نگاه سنتی موجود در جامعه، انجام کارهای منزل نیز از بانوان انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه باتوجه به ظرفیت و کارکرد آموزش عالی، جمعیت قابل توجهی از آن را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: در حال حاضر در بسیاری از رشته‌ها آمار دانشجویان دختر بیش از پسران است و به طور کلی اکنون حدود ۵۰ درصد از جمعیت دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند.

غلامی با بیان اینکه به دلایل مختلف امکان ایجاد نسبت تساوی بین زنان و مردان در حوزه اساتید و کارمندان فراهم نبود، اظهار کرد: با توجه به اینکه سابقه بکارگیری بانوان در عضویت هیئت علمی به دوران بعد از انقلاب بازمی‌گردد، لذا از گذشته یک جریان کندی از خروجی بانوان در حوزه تحصیلات تکمیلی وجود داشت، بنابراین این روال طبیعی از گذشته تاکنون اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: در حال حاضر بحث شایسته‌سالاری در دانشگاه‌ها مطرح است و تفاوت‌های جنسیتی در جذب اساتید هیئت علمی هرگز مطرح نیست.

تفاوت‌های جنسیتی در جذب اساتید هیئت علمی مطرح نیست
وزیر علوم با اشاره به روند جذب اساتید شایسته زن در دانشگاه‌ها بیان کرد: این روند باید به همین شکل و با حفظ رویکردها و استراتژی‌های مناسب نیروی انسانی پیش رود زیرا ظرفیت‌های آن وجود دارد.

غلامی تصریح کرد: در حوزه کارمندی نیز به دلیل خاص‌بودن نوع کار نسبت زنان کمتر از آقایان است و تحصیلات بانوان در حوزه کارمندی نیز عموماً کارشناسی و به ندرت کارشناسی ارشد است.

وی با بیان اینکه هیچ دستورالعمل و ماده قانونی مبنی بر تفاوت بانوان و آقایان وجود ندارد، اظهار کرد: آنچه بیش از هر چیز مورد توجه قرار دارد، عدم وجود تبعیض در دانشگاه‌هاست و چنانچه مواردی از آن ملاحظه شد باید ابتدا آن را آسیب‌شناسی و سپس حل کرد، وزارت علوم نیز از این امر استقبال می‌کند.

وزیر علوم در خصوص رویکرد دستگاه‌های دولتی مبنی بر حضور بانوان به عنوان مشاور در کنار مدیران، مطرح کرد: خوشبختانه در حال حاضر این رویکرد وجود دارد که مشاوران باید از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند و با شناخت و هماهنگی بیشتر باید نواقص احتمالی را شناسایی و به مدیران ارائه کنند.

غلامی عنوان کرد: همچنین در حوزه نگاه‌های مدیریتی نیز یکسری مصوبات و آئین‌نامه‌هایی را در خصوص زنان داریم که لازم است بانوان به آن‌ها اشراف پیدا کنند و میزان اجرا و موانع آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار