سازمان بهزیستی ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

 مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور از تعهد ایجاد ۵۳ هزار و ۵۰۶ فرصت شغلی برای گروه هدف در سال جاری خبر داد و گفت: امسال تاکنون این فرصت برای ۳۰ هزار نفر محقق شده است.

رضا دهقان روز پنجشنبه در نشست خبری در قزوین افزود: معلولان، زنان اعم از سرپرست‌ خانوار و خود سرپرست و فاقد سرپرست موثر، سالمندان، افراد آسیب دیده‌ای چون معتادان بهبودیافته، زنان آسیب دیده اجتماعی، خانواده های دارای فرزندان چندقلو چه به صورت خویش فرمایی و چه کارفرمایی مشمول امکانات اشتغال بهزیستی هستند.
وی اضافه کرد: همچنین کارآفرینان هم در صورت به کارگیری جامعه هدف بهزیستی مشمول تسهیلات بهزیستی می‌شوند.
دهقان ادامه داد: از بین ۳۰ هزار نفری که تاکنون برای آنها شغل ایجاد شده نیمی از آنها را معلولان تشکیل می‌دهند و سازمان بهزیستی در قبال آنها نقش مسوولیت دارد.
دهقان گفت: منابع تسهیلات اشتغال سازمان بهزیستی برای مددجویان از دو بخش اصلی در قالب صندوق توسعه ملی و قانون بودجه کشور تخصیص می‌یابد.
مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در خصوص ضمانت‌های بانکی این تسهیلات که برای جامعه هدف چالش ایجاد می‌کند گفت: سیستم بانکی کشور یک سری تضمین را برای پرداخت وام طبق مقررات سازمان مرکزی در نظر دارد و با توجه به دشواری تامین ضامن، سازمان بهزیستی در تلاش است با همکاری بانک مرکزی و شورای عالی اشتغال شرایط تضمین را ساده تر کند هرچند که در حال‌حاضر نیز برخی بانک‌ها در این زمینه همکاری لازم را دارند.
وی یادآور شد: البته در کنار این بخش کارفرمایی هم باید در سطح کشور فعال شود تا با ظرفیت سازی در این حوزه به ویژه در بخش هایی که مزیت رقابتی دارد به رونق اقتصادی کمک کنند.
دهقان خاطرنشان کرد: بهزیستی به عنوان سازمان مسوول در قبال معلولان تلاش دارد تسهیلات مالیاتی، بیمه ای و بانکی را افزایش حداکثری دهد اما به هر حال محدودیت منابع در هر سه زمینه وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت اجرای قانون اختصاص سه درصد سهم استخدام دستگاه‌های اجرایی به معلولان گفت: این قانون سال گذشته اولین بار در کشور اجرا شد و حدود ۱۳۰ نفر در آزمون ها پذیرفته شدند.
دهقان با بیان اینکه برای اجرای کامل این قانون باید همه دستگاه های اجرایی توجیه شوند گفت: در کنار پیگیری این قانون باید ظرفیت استخدام در بخش غیردولتی هم به گونه ای هدفمند شود که درصدی از آن به جذب معلولان اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: بزرگ کردن دولت کار درستی نیست و استخدام در دستگاه های دولتی به همین معنا است در حالی که با چابک کردن دولت و تقویت بخش غیردولتی، صادرات و امنیت شغلی هم محقق می‌شود.
دهقان افزود: در برخی از استان‌ها به صورت پایلوت سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه بهزیستی هم برای توسعه اشتغال همکاری دارند و ما باید ارتباط خود را با کارفرمایان بیشتر کنیم تا آنها چتر حمایتشان در اشتغال بر این افراد باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر در سازمان بهزیستی متقاضی اشتغال هستند گفت: البته این آمار قطعی و به روز  نیست چون بسیاری از افراد با وجود نیاز به کار اظهار ، درخواست شغل ندارند و بهزیستی آمار همه اقشاری که می‌توانند در پوشش این سازمان باشند را ندارد.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه این سازمان در حوزه اشتغال نه یک ایجادکننده بلکه فصل تسهیل گر است افزود: بهزیستی  به دنبال آن است تا با جلب حمایت سمن های فعال در این حوزه که ارتباط و آشنایی بیشتری با جامه هدف این سازمان دارند، اشتغال مددجویان را تسهیل کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار